AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Motor drar mycket olja BMW 750i -10

Visad 384 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3st
Postad/Inlagd2019-10-17 19:28
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hejsan!

Har alltid drömt om en 7-serie och står ev. i färd med att köpa en 750 fr. 2010.
Mätarställning ca. 11.000 mil. Motorn har varit utbytt en gång redan (!). Oklart om det var pga. olja-drickande eller ej.

Ägaren uppger att denne får fylla på 1L olja / 100 mil ca.
Detta låter i mina öron orimligt på en sådan premium-maskin med så få mil.

Är det vanligt på på denna motorn med hög oljeförbrukning?
Om inte - vad kan felet i så fall vara?

Är sugen på att få gjort diagnos på aukt. BMW-verkstad innan köp givetvis.
Men kan vara ett långskott då nuvarande ägare inte lyckats diagnostisera felet med BMW's hjälp.

Mycket tacksam för input!           IP: ...[.138.57]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-10-17 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej och välkommen!

Du har inget hetare objekt på lut? Eller är priset syndigt bra?

Ägaren verkar ju åtminstone juste, när hen deklarerar oljeförbrukningen. Om jag minns rätt, ligger den ungefär på vad BMW anser vara acceptabelt. Konstigt nog! "Kolla bensinen och fyll på olja", som man skämtade om rishögar förr.

Att låta BMW kolla bilen kan nog kvitta. Hellre M, kanske? Fast egentligen är det nog vrålsvårt att få gjort ett sakkunnigt test.

Är förresten det där kylvattenröret mellan cylinderbankarna fortfarande ett tema på den här modellen?

Men snart väller expertisen in här med tips och råd .... :)

/Lennart

EDIT: kollade nyss för intressets skull. Den aktuella motorn borde heta N63 och är känd för sin tilltagande oljeförbrukning. Orsaken är otäta ventilstyrningstätningar. De "torkar" och gör med tiden inte full tjänst. BMW lär tycka att 0,5 liter olja per 200 mil är OK, vilket fortfarande stör mig, som med min M73TU åtminstone inte behöver fylla efter mellan bytena vid ca 1000 mil.
I Tyskland år 2016 kostade ett byte av tätningar ca eur 2000.           IP: ...[.146.17]
Antal inlägg5.211 st
Postad/Inlagd2019-10-17 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
A**i A6 Allroad-16
Nej, kylvattenröret är inte ett känt problem på denna motor. Det var varianten i x45i bilar (4.4 liters motorn).
Ventiltätningarna skall vara bättre på N63 än på N62 som hade problem med det.           IP: ...[188.232]
Antal inlägg3.782 st
Postad/Inlagd2019-10-17 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
N63 motorn. Problemmotor. Återkallelse i USA. Googla.
Jag var sugen för ett par år sedan men efter lite läsning så står jag över den motorn.
En googling nedan så har du att läsa.
[LÄNK]

458hk varianten ska vara mycket bättre, från 2013 och framåt tror jag den fanns.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
          IP: ...[144.229]
Antal inlägg2.268 st
Postad/Inlagd2019-10-18 08:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Jag har en sådan från 2009 och jo den kan dricka olja med tiden.

BMW rent generellt har en besvärande inställning till oljeförbrukning. Det är helt OK om bilen tar 1liter på 100 mil även om det för min smak känns helt galet. Det var kanske tidigare men det har förhoppningsvis blivit bättre.

Nu har jag av andra orsaker än den recall som olaO hänvisar till varit tvungen att mer eller mindre helrenovera min maskin och man kan väl säga att ventiltätningarna inte var snygga, ovala och mer eller mindre stenhårda. Nu är dom och en herrejösses massa annat bytt i min och nu efter 150 mils tidvis inspirerad körning så är det fortfarande ingen olja som gått åt om man får tro iDriven.

Man kan i viss mån bota detta genom att använda 10/60 olja eller vad man hos Alpina kommit fram till 5/50 men det åtgärdar inte det faktiska problemet.

Kolvringarna kan kanske vara en annan bov i dramat men det är svårare att säga nåt om.

Att ta den till BMW kan som sagt kvitta, dom kommer säga att det är inom toleranserna misstänker jag. Om dom alls kan säga något utan att debitera dig en satans massa pengar.

Dock ska man veta att det är ett HÄSTJOBB att byta dessa!!! Motorn måste ut i korthet.

I övrigt är det en underbar maskin i en UNDERBAR bil :-)

Niklas

Fransosen           IP: ...[130.113]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2019-10-18 15:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för alla svar! Jag är så jädra sugen på att köra BMW igen, men det tar emot lite om man "redan" skall börja fundera på motorrenovering osv.
Har googlat runt lite, och man blir ju minst sagt avskräckt.

Hur mycket bättre är motorn fr.o.m -13? Har dem åtgärdat problemen med bl.a. ventiltätningar eller är det mer konstgjord andning som gör att den håller längre?

2000 EUR för byte av dessa låter väl i och för sig kanske inte helt orimligt om det löser problemet för framtiden..?
Eller byter dem enbart ut samma packning så att det återkommer igen efter några tusen mil?

Har ju kört denna maskin tidigare i en 7-serie AH, och längtar tillbaka. Men vill inte heller känna ekonomisk ångest när man vrider om nyckeln. Kanske bättre att gå på dieselspisen i stället, men känslan är ju inte densamma.           IP: ...[.65.163]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2019-10-18 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ps. Får den till ett mycket bra pris och utrustningslistan är gedigen (allt är kryssat). Meeeen kanske får stå över i väntan på ett annat, tråkigare, objekt.           IP: ...[.65.163]
Antal inlägg4.673 st
Postad/Inlagd2019-10-18 16:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330i M-Sport-19
BMW 760i M-Sport-10
Jag är också inne på att köpa en F01 och har hållit utkik sedan i våras och även varit nere 3 vändor i Tyskland och Holland under året och tittat på ett antal bilar. Det finns gott om 750i med riktigt bra spec och priserna är låga, men enligt min uppfattning är dessa motorer hopplösa. Bortsett från hög oljeförbrukning är det även mycket vanligt med sträckta kamkedjor och detta även vid låga miltal. Även på bilar som gått under 10.000 förekommer sträckta kedjor och många bilar har fått utbytesmotorer tidigt.
Utöver detta verkar även defekta spridare och lysande motorlampor och andra elrelaterade problem vara vanligt på denna motorn.
Från 07/12 med 450 hk verkar bättre men enligt vissa är inte heller denna helt safe, en fördel med dessa är dock att de är 8 växlade, den äldre 408 hk motorn har alltid 6 vxl automat.

Jag är i första hand på jakt efter en 760i som entusiastbil, hur denna motorn är verkar finnas begränsat med erfarenheter kring, förhoppningsvis bättre mekaniskt men elfel typ spridare mm verkar förekomma även här.

Vill man åka tryggt och problemfritt är en 730d från 07/12 med 258 hk och 8 vxl låda att föredra, alternativt en 740d som är 8vxl på samtliga med xdrive även före facelift

BMW CS #5139           IP: ...[.130.66]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95