AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 1-Serien ]

120D 2008 varning motortemp.

Visad 455 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg131st
Postad/Inlagd2019-10-15 18:59
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120D -08
Ateca 4WD-17
Har en 120D 2008 som gått 11000 mil och används sparsamt. Har i stort varit problemfri. För en vecka sedan fick jag efter ca.2 kilometer röd hög motortemp-larm och kylfläkten gick igång på högvarv. Öppnade huven och ser inget `konstigt´ men slås av att inget känns varmt. Åker hem igen 20km/tim på 2-an och instrumentet visar omväxlande orange och röd symbol.

I dag en vecka senare testar jag att starta bilen igen. Det är ca. 8 grader och efter mindre än 2 minuter på tomgång får jag röd hög motortemp-varning igen. Öppnar huven, fläkten går på halvvarv och jag slås igen av att kylluft. slangar är kalla.

Jag har naturligtvis kollat att vattenpumpen drivs och kylvätskenivå är ok, dock på 2 minuter tomgång och 8 gradig motor borde det kunnat klara sig utan pump.

Har långt till märkesverkstad så om någon BMW-mekaniker har någon ide´ till problemlösning är jag tacksam. Min närmaste tanke är att tempgivaren är trasig men den värdelösa Haynes owners workshop manual hänvisar bara till verkstad för att kontrollera givaren. Är den inte analog??

IP: ...[6.72.59]
Annons
Antal inlägg131 st
Postad/Inlagd2019-11-11 17:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120D -08
Ateca 4WD-17
Lämnade in bilen till auktoriserad BMW-verkstad och fick besked om felet som var vad jag misstänkte, felaktig tempgivare som innebär att datorn får informationen att kylvattnet är +100 grader.

Så idiotiskt att göra bilen okörbar trots ett helt fungerande kylsystem pga. en trasig (men falskinformerande) temp.givare. Gissar att det beror på att kylfläkten inte har en egen givare.

Nej bygg bilar som amerikanarnas GMV, när fordonet blir utslaget pga. något elektronikrelaterat problem kan man ställa en omkopplare i läge `hard core´ och förhoppningsvis köra vidare.

IP: ...[.26.209]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 635CSi  -83
Pris: 150.000:-

BMW 325  -08