AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

E38, 750iL, - 99. Dolt extra batteri / kondensator.

Visad 332 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.712st
Postad/Inlagd2019-10-07 18:01
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Redan förra året, när jag ställde av bilen och lyfte bort polerna på de båda synliga/vanliga batterierna, märkte jag att bagagerumsbelysningen inte slocknade direkt. Dock inte hundra säker.

Men i år jobbade jag snabbt - allt bättre förberedd med åren - och kunde nu med säkerhet fastställa att belysningen verkligen fungerade en lång stund efter det att båda batterierna var bortkopplade. Jag kunde t o m fjärrlåsa och sen fjärrlåsa upp bilen igen (all belysning hann gå igång), innan till slut allt slocknade och bilen var "död".

Detta är väl att se som en finess - man har lite tid på sig att låsa bilen efter bortkopplingen - men jag kan inte se den dokumenterad någonstans.

Kan någon fylla på?

/Lennart.           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.691 st
Postad/Inlagd2019-10-10 10:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Det där är ju ett inte helt ovanligt fenomen på elektronik i allmänhet. Jag tror inte det skulle vara någon finess direkt. Jag har fått det förklarat för mig att fenomenet beror på diverse kondensatorer som fortfarande har kvar lite ström en viss tid efter att batterierna kopplats bort.

Första gången jag upptäckte det själv var med någon helt annat än bilelektronik; det var på laddsläden till min universalfjärrkontroll. Den har nämligen en blå indikatorlampa som lyser när sladden sitter i vägguttaget. NÄr jag drog ut sladden så fortsatte den blå lampan att lysa i upp till ca 20 sekunder.

Betänk också det faktum att i BMW:s verkstadsinstruktion så skall man vänta i minst 15 min från det att batterierna kopplas ur tills man påbörjar arbeten med airbagkomponenter.

Så du har nog svaret i din egen frågeställning - nämligen kondensatorer. Det lär knappast finnas något dolt extra batteri som ingen vet om.           IP: ...[0.97.15]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-10-10 13:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Tack för svar, Alexander.

Du har säkert rätt. Det sitter nog ett stort antal kondensatorer runt om i olika moduler, där de t ex har i uppgift att jämna ut spänningsvariationer / "spikar".

Men även om denna rapporterade effekt inte avsedd, kan den likafullt vara ganska praktisk. Bagageluckan med softclose, t ex, behöver ström för att stänga helt.

/Lennart           IP: ...[.132.18]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-10-10 17:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Den laddning som finns i kondensatorer är något som kan hålla elektronik vid liv en stund men att det skulle finnas så mycket direkt kopplat på 12V sidan att det räcker för att driva c-låset tycker jag verkar osannolikt. Här måste finnas ett litet batteri.

// Magnus

IP: ...[34.37.8]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-10-15 21:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Ursäkta radiotystnaden hittills. Jag har under tiden testat kunskaperna i det stora landet i väster. Även bmw:s hemland skulle ha fått glädjen att sättas på prov, men registreringen drog ut på tiden ("det har varit så många spam-registreringar" - trots en rimligt säker procedur).

Amerikanarna visste inte så mycket mer än vad vi listat ut själva, så det har blivit lite självstudier istället. Den tyska tankeverksamheten återstår dock att undersöka.

Vi är hittills överens om att det finns en dold strömkälla. Kondensator-teorin är i viss mån bestickande, men vi talar trots allt om en ansenlig energimängd, kanske 0,1 Ah, 6 ampere-minuter? Lite väl mycket för kond.-teorin, syns det mig.

Men så snubblade jag, eller tankarna, på bilens larmfunktion - som i en sammanställning på 7-forum.com över 7-seriens alla förträffligheter i förbigående nämner larmets oberoende av bilens normala strömförsörjning - ett tänkt motmedel mot bovars oskadliggörande av batterianslutningen.

D v s det måste finnas ett dolt batteri kopplat till larmet!

NewTIS.info bekräftar:

[LÄNK]

För att bespara den inte så läshungrige möda, citerar jag här det väsentliga:

"Emergency current siren
As of 9/95 an emergency siren is installed instead of the alarm horn.

In contrast to the alarm horn, electronic circuitry and a rechargeable battery are integrated in the emergency current siren. The emergency current siren can therefore be activated independent of the vehicle power supply system."

Min slutsats så här långt är att detta är strömkällan. Men sannolikt är den effekt, som jag konstaterat, inte någon finess utan snarare en defekt (siren), där det inbyggda batteriet låter sig urladdas "bakvägen", t ex genom en defekt diod eller laddkrets.

/Lennart           IP: ...[.149.50]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-10-16 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det låter väldigt rimligt. Min kärra är ju från före 9/95 så jag har inte behövt bekanta mig med sirenen.

// Magnus

IP: ...[34.32.6]
Antal inlägg2.691 st
Postad/Inlagd2019-10-16 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Det låter ju då inte helt orimligt, om det står så i instruktionsboken till larmet. Kanske just därför att de räknade ut att någon kommer försöka stjäla bilen genom att bryta strömmen.
          IP: ...[0.97.15]
Antal inlägg1.644 st
Postad/Inlagd2019-10-17 22:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
0,1Ah 12V (1,2Wh) motsvarar 30 farad (C = Q / U).
Hade varit en rejäl konding för 20 år sen... ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.210.23]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02