AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.079

Problem öppning baklucka e61

Da
1.126
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har fått problem med bakluckan på touringen. Det går inte att öppna den med nyckel eller handtaget utifrån. Den släpper inte från låset utan den är "lös". Tar jag i handtaget drar den in luckan och släpper sen ut den men den släpper inte från låset. Någon som har haft samma problem?

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
hejsan!

på min gamla bil hade jag inte samma strul, MEN jag hade strul med shoppingluckan, då va det kablarna som går från bilen in i luckan som strulade, dom va avnötna och skavde..

skulle du ha tur ( eller otur ) så kanske det är något enklare, men troligtvis inte..

när det gäller bmw touring så är det annars fukt i elektroniken i skuffen som verkar vara vanligt, kolla baljan ..

och annars kanske det är handtaget som strular, det bör man kunna byta rätt enkelt från insidan av luckan, hur man kollar just detta har jag ingen aning..

rena gissningar från min sida, men uteslutningsmetoden har ju funkat förr, lycka till :)
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Det finns en liten lucka vid låset på insidan.
Så om du fäller sätena och kryper in så ser du den.
När du pillat loss den kan man komma åt mekanismen.
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Vid närmare eftertanke så kanske det var så att man får lossa skivan först :o)
Da
1.126
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Luckan fungerar fint att öppna manuellt. Man hör hur servomotorn går då man drar i handtaget men det är precis som den kommit i otakt. Drar man i handtaget så drar den in luckan för att sedan släppa ut den en bit. Men den släpper inte haken. Öpnnar jag manuellt så drar den in luckan som den ska, men försöker jag öppna igen blir det samma sak.

el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Jag hade liknande problem på min e61 från -06.
Det var spärren för luckan som inte släppte och jag vill minnas att det berodde på att det börjat bli problem med kablagen som går till bakluckan.
Da
1.126
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kanske dags att uppdatera detta om fler skulle ha problem. Har tagit tag i detta Idag och givetvis var det ett kabelproblem. 3 kablar hade släppt i en gammal lagning i vänstra kabelstammen till luckan. Nu fungerar det igen.

el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
När du har tröttnat på att små-laga kablarna så har jag kompletta original kabelstammar för båda sidor och kontakter :o)
fe
1.639
ferlin
Audi Q8 e-tron
Plockar upp en gammal tråd då dotterns E61:a har samma problem med luckan + att shoppingluckan inte går att stänga.

På vilken sida går kablaget som styr bagagelucka och shoppinglucka? Rev ner och kollade höger sida igår och där har det lagats förut. Kunde inte se några brott MEN hittade fyra kablar i olika färger som slutade i tomma intet, känns osannolikt att det skulle se ut så från fabrik 🤔

Hur visar sig en dålig microswitch till shoppingluckan? När en klen förhoppning om att det skulle räcka att byta den...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.