AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Långsamm elektronik/navi på F30

Visad 536 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.093st
Postad/Inlagd2019-09-25 20:35
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Hej , jag tycker mig uppleva att alla Connected Drive system inklusive navigation tar mer tid än tidigare? Vad kan det bero på? Som exempel kan jag nämna den tid det tar nu för Navi att hitta och visa ny rutt på kartan. Det tar nu runt upp till en minut medans när jag köpte bilen måste det ha gått betydligt snabbare, antagligen på några sekunder (eftersom jag aldrig upplevde det som problem tidigare.) samma med alla internettjänster som använder bilens inbyggda SIM såsom sök, nyheter, väder etc.
Det jag spekulerar om är att jag har laddat lite musik på bilens interna hårddisk, kan det påverka prestandan? Några andra misstankar?           IP: ...[.96.196]
Antal inlägg466 st
Postad/Inlagd2019-09-26 13:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
Volvo S40N 2.4 -2004
VW Passat -2013
Om det är internet sökningar via inbyggda modemet(SIM-kortet) kan det var så att det är mer trafikerat i näten nu än när du köpte bilen(?) Har du testat vi olika tider på dygnet, olika platser? Kan man se vilket system man är uppkopplad mot? GSM/3G/4G?
          IP: ...[76.1.85]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2019-09-26 14:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320dA -06.2015
jag tänkte på de också men det verkar oberoende av tiden på dygnet. Som exempel från igår: så sent som vid halv elva tiden på kvällen fick jag en TTPS varning på GPS systemet under en färd på autobahn utanför Frankfurt att vägen framför är avspärrad på grund av olycka. Jag valde då att ta rekommenderad omväg. Dessvärre tog omräkningen av rutten så lång tid att jag helt enkelt missade sista möjliga avfart, rutten laddades först efter att jag passerat möjligheten att svänga av och lite längre fram, mycket riktigt, blev jag stående i två timmar till dem fraktade bort lastbilen som välte. suck :-(           IP: ...[.246.42]
Antal inlägg2.044 st
Postad/Inlagd2019-09-27 08:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Om det handlar om uppkoppling utomlands - kan det bero på att BMW har dåliga roamingavtal - dvs om bilen inte är i hemmanät så får den kanske inte 4Guppkoppling?
Sen kan man kanske tänka sig att när man sitter i ett "stau" så är det fler mobiler på liten yta än normalt och då blir det mindre bandbredd till varje mobil, men detta borde ju inte gälla FÖRE du kom fram till själva kön.
Nu vet jag inte i detalj hur uppkopplad BMW-navi funkar, hur mycket av omledningen beräknas lokalt i bilen (då kan eventuellt en väldigt full hårddisk inverka negativt) och hur mycket som beräknas på server och sedan ska skickas till bilen (mobilNÄTbereonde).

Själv har jag bara diskbaserad Navi i min E91 (och trafikinfo via RDS på FMbandet) och kör navi-app i mobilen.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[76.1.86]
Antal inlägg238 st
Postad/Inlagd2019-09-27 08:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e f30
Kan instämma att det tar för lång tid när man söker ny rutt. Denna fördröjning är något jag noterat sista året, kanske efter mjukvaruuppdatering (?), men kanske hade jag mer tålamod för 2-3 år sedan :)

Kan nämna att denna seghet är oberoende på vart jag är och när på dygnet så känns inte relaterat till internethastighet.           IP: ...[9.50.40]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2019-09-27 12:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320dA -06.2015
Kan verkligen BMW SIM gå via landbaserad avtal? Jag trodde att företag går på direktflyg uppkomling på Telekommunikations server såsom teleoperatörer. Men det kanske stämmer. Min bil skulle då ha ett spanskt ”abonnemang” eftersom det var först tänkt att säljas i Spanien när jag köpte det och Connected Drive support nummer jag ser i displayen är +34 ?           IP: ...[3.232.1]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW M140  -18