AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Låg kompression i motorn

Visad 895 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg946st
Postad/Inlagd2019-09-23 16:55
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Jag har av olika anledningar börjat skruva med en Saab 9-3 2.0 liters turbo motor från 2007. Bilen startade inte och den hade både bränsle och gnista. Till slut gjorde jag ett komp prov och fick väldigt dåliga värden. Lyfte på ventilkåpan och såg då att kamkedjan gått av. Eftersom vi både bogserat och kört på startmotorn så gjorde jag ett nytt komp test med följande värden där kammarna var ställda så att ventilerna var stängda: cyl1: 4kg, cyl2: 6,5kg, cyl3: 2,5kg, cyl4: 7kg.

Vad säger dessa komp värden? Låga värden men ventilerna verkar som dom stänger? Är man dum om man chansar med ny kedja och smäller ihop utan att lyfta toppen? Bilen är bara värd 15000kr så vill bara få den att rulla ett år till. Kommer kompressionen gå bakvägen? Eller täta bättre när den blivit varm?

Ventilerna öppnar och stänger som dom ska och motorn är lätt att dra runt.           IP: ...[.45.212]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-09-23 18:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att bilen kommer gå som en påse-nötter...En bekant har en iofs vråltrimmad 1.8T från en annan koncern (400 drivhjulshästar). Något "hände". Kompprovet gav 10-3-12-12. Den går som en påse nötter, ingen brusten kedja eller rem. Så att din skulle gå i närheten av normalt har jag svårt att tänka mig? Så gott som alla 16 (?) ventilerna är krokiga, du har ju dragit runt motorn massor med gånger för att kolla kompen...
          IP: ...[.50.102]
Antal inlägg22.912 st
Postad/Inlagd2019-09-23 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant känns det lite "dö-fött" att lägga så mycket tid/pengar på en sådan bil under de förutsättningar du har målat upp.

Kan du göra allt jobb själv och vill chansa, så visst...men ska du lämna in bilen är nog risken stor att du bara slänger pengarna i sjön.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg946 st
Postad/Inlagd2019-09-23 19:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Jag gör jobbet själv (annars hade det varit riktigt dumt, nu är det bara halvdumt:)) Spontant vill jag bara köra bilen till skroten men det är svärfarsbil och man kan ju inte göra sig ovän med svärfar....

Tanken är att köpa en kamkedje sats, den kostar 2300kr från Tyskland. Det tog inte mer än 4-5 timmar att demontera allt så två kvällar så har jag nog satt ihop allt om toppen klarat sig.

Men jag får inte riktigt ihop de låga kompvärdena? Om ventilerna är böjda så borde det väl vara ännu lägre kompression eller ingen kompression alls? Kan väldigt lätt böjda ventiler böja tillbaka sig när man börjar köra med bilen?



          IP: ...[.101.20]
Antal inlägg2.521 st
Postad/Inlagd2019-09-24 09:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA -02
Nej böjda ventiler böjer sig inte tillbaka.

Stor risk att det är skador på kolvtopparna också som har hamrat mot öppna ventiler.           IP: ...[.137.34]
Antal inlägg1.136 st
Postad/Inlagd2019-09-24 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
I bästa fall: planad (och provtryckt) beg topp, ny sotningssats, topplocksbultar samt kamkedjesats.

Hur många mil har bilen gått och hur är motorn servad?           IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg946 st
Postad/Inlagd2019-09-24 20:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Bilen har gått 29500 mil. Beslutat mig för att lyfta toppen. När ventilerna är längst ner så tar dom i kolvarna när jag vrider runt motorn för hand. Så det är nästan garanterat att kompressionen beror på att ventilerna är skadade. Blir antingen att skrota bilen, ny motor, eller renovering av befintlig motor/topp. Motorn är nog servad ok.           IP: ...[.45.212]
Antal inlägg3.456 st
Postad/Inlagd2019-09-25 08:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
En 9-3 2007 som gått 29500 mil och du överväger "ny" motor eller renovering av topp?

Det låter spontant som det gäller en bil som man möjligen skulle tänka sig att lägga några få tusenlappar på reparation. Förutsätter att bilen fin och i övrigt hyggligt felfri, vilket i sin tur låter osannolikt.

Vad kan en begagnad motor eller renovering av topp samt övrigt material kosta, 8-10000:-. Sen tillkommer en jäkla massa timmars tråkigt jobb. Knappast något att överväga....

MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Antal inlägg946 st
Postad/Inlagd2019-09-25 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Jag håller med till fullo. Dock tycker inte svärfar samma sak....           IP: ...[.45.210]
Antal inlägg22.912 st
Postad/Inlagd2019-09-25 16:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kräver svärfar att du ska laga hans havererade motor?

Lägg upp korten på bordet och säg att reparationen kostar mer än vad bilen är värd - gör några slagningar på bilpriser.se med reg.nr. så kommer han troligen att vakna upp ur törnrosadrömmen och inse att bilen är värd småpengar redan när den är hel...


Som sagt, ekonomiskt och tekniskt är det hål i huvudet att göra den reparationen - sälj bilen som ett reparationsobjekt och var glad för varje krona den inbringar som grundplåt till en annan bil.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg14.817 st
Postad/Inlagd2019-09-25 21:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Köp en till och flytta över de vettiga delarna? 9-3or är ju hur vanliga som helst och de kostar knappt någonting.           IP: ...[144.157]
Antal inlägg3.456 st
Postad/Inlagd2019-09-25 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Löwet: Just eftersom 9-3:or är "hur vanliga som helst och knappt kostar någonting" så finns det ju ingen anledning att lägga massa tråkigt jobb och pengar på ett objekt som ändå inte är värt något, som sagt. ;-)

Själva vitsen med en billig bruksbil är att inte lägga massa jobb och pengar, utan köpa en annan när det väl blir kostsamma fel...

MVH Christofer           IP: ...[.164.18]
Antal inlägg14.817 st
Postad/Inlagd2019-09-25 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo men poängen är att skaffa ett exemplar som inte är ruttet på samma ställen. Det finns inga 100%-iga exemplar direkt för 10.000k. Däremot kanske en rostig och bucklig jäkel men med frisk motor.           IP: ...[144.157]
Antal inlägg10.975 st
Postad/Inlagd2019-10-08 07:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i-97
M5-99
520i-98
Ok...kände att jag måste skriva några rader i denna tråd :)

Jo...man kan tycka att en gammal bil är helt vansinnigt att byta/reparera/fixa dyra delar på...
Men allt här i världen är inte helt rationellt och vettigt ;)

Skulle jag tänka så att det inte vore värt att fixa mina gamla bilar utan byta till ett annan billig bil när det börjar kosta att upprätthålla vagnarnas glans och tillförlitlighet...då skulle jag fått byta bilar "stup i ett" :)
Tar också en massa tid att byta bil+ pengar att fixa en dylik också till det skick man vill ha den i.
Troligen skulle det direkt bli en "storservice" + säkert en massa annat fix,

Tja.."problemet" kanske är att man "fäst sig" till sina bilar så till den milda grad att man vägrar att ge upp vagnarna...kanske är så.

Men..jag har ganska bra koll på mina bilar idag.
Vet vad som är bytt och "vet" vad som kommer härnäst i bytesväg (ja, mest troligt iaf ;)).


Mvh Janne.           IP: ...[147.120]
Antal inlägg562 st
Postad/Inlagd2019-10-08 07:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Touring (e91)
Cadillac CTS Coupé
En begagnad motor verkar gå att få tag på för 4-5000 kr.

[LÄNK]

          IP: ...[240.144]
Antal inlägg946 st
Postad/Inlagd2019-10-08 07:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Reparationen ligger lite på vänt. Toppen är demonterad och allt ser bra ut med blotta ögat. Hällde dock t-röd på ventilerna och några läcker igenom väldigt lite. Så det har troligtvis varit en mindre krock mellan ventiler och kolvar. Tanken är att försöka slipa eller byta de ventilerna som är dåliga. Men det blir nog nästa vecka.           IP: ...[.101.20]
Antal inlägg946 st
Postad/Inlagd2019-10-08 07:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
En annan motor är också ett alternativ beroende på skicket på ventilerna. Skulle jag gjort det till mig själv hade jag nog köpt en begagnad motor och en kedjesats och bytt den. Men svärfar har dåligt med pengar.           IP: ...[.101.20]
Antal inlägg946 st
Postad/Inlagd2019-10-18 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Lyft toppen eftersom jag trodde ventilerna var aningens böjda men dom verkar ha klarat sig men behövde slipas in. Nu är ventilerna inslipade men jag skulle behöva diverse åtdragningsmoment till B207 motorn, någon som vart kan jag hitta detta? Ska montera toppen så diverse åtdragningsmoment för detta arbete behövs. Beställt delar för 4500kr så jag tror trots allt detta blir bästa lösningen. Kommer säkert kunna köra 20000 mil till med den motorn:)           IP: ...[.45.210]
Antal inlägg946 st
Postad/Inlagd2019-10-27 09:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Håller på att sätta ihop motorn.

Någon som har special verktyg för att låsa kamaxlarna på b207 motorn som man skulle kunna låna/hyra/köpa? (9-3 2,0 liters turbo) (Flytande kamdrev på den motorn)

Bor i Staffanstorp.

Tror det ser ut så här: [LÄNK]           IP: ...[.101.20]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -04
Pris: 12.500:-

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen