AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vinterdäck Pirelli Sottozero 3

Visad 532 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg270st
Postad/Inlagd2019-09-21 22:55
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Den eviga diskussionen, Bmw 664 m 19” fälg går bara att få med Pirelli Sottozero 3 som vinterdäck. Det är vad jag förstår ett sk europeiskt vinterdäck. Vi bor i Stockholm och det blir bara ett par rundor uppåt i landet per vinter, dock inte långt uppåt. Senaste åren har det bara varit saltade vägar eller bara vägar även de gnger vi åkt uppåt. Vågar man köpa de där däcken? Eller är det en risk att köra med dom under vintern? Korkade bmw försäljare säger att det är ok, blir ju bara förbannad när de är så okunniga. Är det nån som har erfarenhet från däcken på vinterväglag?

Enligt tabellerna har de mycket kortare bromssträcka på våt asfalt än samtliga nordiska vinterdäck, vilket gör dom ngt säkrare när vi kör omkring i stockholm än de nordiska däcken vi har idag.           IP: ...[.119.54]
Annons
Antal inlägg1.767 st
Postad/Inlagd2019-09-22 08:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Efter 14 år på friktionsdäck varav ett antal på på centraleuropeiska friktionsdäck så är svaret att det beror på dig själv som förare.

Klarar du att slå av lite på lite på tempot de tillfällen det är risk för svartis på vägen så funkar det perfekt. Övriga dagar har däcken mycket bättre egenskaper jämfört med de super mjuka nordiska däcken.

IP: ...[9.90.69]
Antal inlägg462 st
Postad/Inlagd2019-09-22 09:01
Anmäl svaretAnmäl svaret

Alltid samma problem då man vill ha originalfälg men blir påtvingad (i mitt tycke) den sämsta vinterdäckstypen. Själv har jag haft sottozero II men bytte efter två rejält pulshöjande händelser.
Kör dubbat kommande vinter, inte det roligaste förstås men jag ser vinterdäcken från ett säkerhetsperspektiv främst då.           IP: ...[195.199]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2019-09-22 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Av namnet att dömma så borde de nordiska vinterdäcken vara mer anpassade för nordiskt klimat än de centraleuropeiska?
Tycker det är skitdåligt av BMW att inte erbjuda däck som är anpassad för respektive marknad.......           IP: ...[.143.53]
Antal inlägg270 st
Postad/Inlagd2019-09-22 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Det är ju en olöslig diskussion det här, kör man där det kan vara minusgrader och snö/is så är ju dubbat överlägset bäst. Men att behöva åka runt 5 månader med dubbat på barmark eller saltade vägar är ju hål i huvudet. Denna diskussion är ju att på blöt torr eller saltade vägar så är Sottozero 3 överlägset i grepp och bromssträcka versus nordiskt odubbat. Samtidigt så känner man sig inte så smart om man skulle hamna i diket med familjen när man är på skidresa även om det är snö/isfri väglag.           IP: ...[.119.54]
Antal inlägg270 st
Postad/Inlagd2019-09-22 09:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sen har det ju hänt en hel del sen Sottozero 2, detta är 3an och gen 2 el 3 av den.
          IP: ...[.119.54]
Antal inlägg462 st
Postad/Inlagd2019-09-22 10:01
Anmäl svaretAnmäl svaret

Längesen jag läste något däcktest nu förstås. Men jag vill minnas att europeiska friktionsdäck inte vinner i någon kategori alls (kanske bränsleförbrukning då).
Samtliga 3 däcktyper är ju lagliga så det handlar väl om dina preferenser till slut.

Det svåra här är ju att förutsäga vilken typ av vinter som kommer...           IP: ...[195.199]
Antal inlägg273 st
Postad/Inlagd2019-09-22 10:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530d x-drive -15
Handlar om var du tänker använda däcken.
Åker du ofta till fjällen så vill jag säga att det är dubbat som hjälper.
Är du i princip i Stockholm hela tiden och kan tänka dig att ställa bilen de få dagar som det är riktigt illa här så klarar du dig.
Själv kör jag dubbat men jag har en fjällstuga samt har några gånger haft riktigt hemska upplevelser i Stockholm när jag körde dubbfritt och bilarna framför mig stannade men det tog väldigt lång tid för mig att stanna (fick stopp i tid men...).
Sedan dess kör jag dubbat.

Annars har du ju alltid alternativet att köpa fälgarna separat och sätta på de däck som du vill ha.

Byter bil nu och kommer att behöva nya vinterdäck och det är inget av de alternativ som BMW har som jag är intresserad av. Antingen säljer dom däcken med det gummi som jag är intresserad av eller så köper jag fälgarna separat.
Tänker inte kompromissa för att spara in några få tusentals kronor på en bil som kostar långt över 500 000 kr. Pratar kanske om 1 - 3 % extra och då är det viktigaste för mig att jag litar på däcken.           IP: ...[.76.184]
Antal inlägg590 st
Postad/Inlagd2019-09-22 10:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i -05
430i GC -18
daagis, jodå de europeiska friktionsdäcken är överlägsna nordiska friktionsdäck på våt och torr vägbana. Sen duger de på snö men är helt värdelösa på is.
Sen vad det gäller Pirelli Sottero så väsnas de något vansinnigt, ett otroligt irriterande vinande som uppstår över 90-100km/h.
          IP: ...[9.92.30]
Antal inlägg462 st
Postad/Inlagd2019-09-22 11:03
Anmäl svaretAnmäl svaret

@MUC - låter rimligt, egenskaper som jag har på sommardäcken typ och inget jag värderar högt på vinterdäcken.
Jag hade två händelser (som jag gärna kan vara utan, mitt liv är spännande ändå) på is med europeiska friktionsdäck som gör att jag aldrig väljer dom igen.
Finns säkert bättre förare än mig här på AP som fixar det och då är det ju en uppsida med att kunna köra lite fortare och mindre "ormigt"

IP: ...[195.199]
Antal inlägg1.042 st
Postad/Inlagd2019-09-22 11:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Jag köpte testvinnande europeiska vinterdäck för två år sedan och de fungerade utmärkt som höst- och vårdäck. Som vinterdäck var de inte mycket att ha. Nordiskt dubbfria, Continental eller Nokia, är oändligt mycket bättre och duger för mig. Men skall man köra till fjällen på isiga vägar så är ju dubbdäck av samma märke att föredra.           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg14.555 st
Postad/Inlagd2019-09-22 13:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför köper du inte bara fälgarna löst och köper däcken separat?           IP: ...[144.157]
Antal inlägg2.602 st
Postad/Inlagd2019-09-22 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
650i F13 -12
328i F30 -14
Z4 3.0Si Coupe -07
Volvo 740 -90
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
Finns ju två trådar om vinterdäck nu så jag skriver lika som i den andra.
Jag har kört många mil med både dubbfritt och dubb. Jag föredrar dubbfria eftersom de dubbfria räcker de allra flesta dagarna. Men den dagen dubben behövs så vill man verkligen ha dubben. Så man får sätta det emot bekvämligheten med dubbfritt när det är ren asfalt, som det oftast är. Jag bor i Stockholmsområdet men kör en hel del på mindre osaltade vägar i södra Norrland.           IP: ...[.206.37]
Antal inlägg270 st
Postad/Inlagd2019-09-22 15:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för alla inlägg. Som sagt jag kör endast bara eller saltade vägar. Som mest upp till sälen så det är inte direkt långt upp. Klart som jag skrev dubbat är bäst men samtidigt så känns det dumt att köra dubbat en hel säsong på barmark. Dessutom har man nedsidan med sämre grepp o längre bromssträcka men det är väl
Mindre risk att man brakar in nåt pga längre bromssträcka men..           IP: ...[.119.54]
Antal inlägg270 st
Postad/Inlagd2019-09-22 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Var är den andra stora tråden?           IP: ...[.119.54]
Antal inlägg124 st
Postad/Inlagd2019-09-23 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i X G30 2018 M Perfomance
Jag har Sottozero 3 på mina 18" originalfälgar och är positivt överraskad över hur de beter sig. (Västkusten)
Nu har jag inte kört med dubbar på många år så kan inte jämföra där men jag köper alltid de "bästa" friktionsdäcken till mina bilar. Detta är första gången jag köpte ett färdigt kit från BMW..

Leebman24 säljer fälgarna löst:
[LÄNK]

Annars kan du hitta på EBAY
Och sedan däck på däckonline

IP: ...[9.20.58]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95