|
|
---|---|
Säkring går för lamdasonder så fort tändning slås på sonder byta men fel kvarstår. | |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Med största sannolikhet är det en kabel som skavts sönder mot någon del som är jordat till chassit. Men eftersom syresensorerna normalt sett inte börjar värmas upp förräns man startar motorn ligger troligtvis felet tidigare i kedjan än där spänning styrs mot syresensorerna (oftast ett relä eller styrbox). Kan även vara andra delar som kortsluter men som ligger på samma säkring eller samma krets. |
Hej finns väl inget renodlat relä för lamdasonder kan dom gå över reläet för elektriska bränsle pumpen. Läser av med felkod läsare säger den hög strömförbrukning. | |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vissa modeller går över bränslepumpsreläet, vissa går över main relay, vissa gör si och vissa gör så :-) Kort och gott är det bara att flärpa upp elschemat på köksbordet och följa vart säkringen tar vägen och felsöka segment för segment därifrån. Vilken säkring är det förresten som ryker? Händer det redan om du slår till tändningen till läge I eller måste du slå till tändningen till läge II för att säkringen ska ryka? Om du inte har något elschema (ett av de viktigaste verktygen inom felsökning) så kan du använda dig av detta som startpunkt Länk |
Är ju säkringar som sitter under microfilter lådan sitter väl styrenhet där också 30 amp säkring kommer inte ihåg exakt vilken den går när lamporna börjar tändas i displayen. | |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men bytte du verkligen alla fyra syresensorer (alla fyra går ju via samma säkring)? Det borde ju ha räckt att bara koppla ur dem om man misstänkte de orskade en kortslutning så säkringen gick - eller? Det är säkring F4 (helt korrekt en 30A) som ger ström till syresensorerna. Den sitter mycket riktigt i samma box som DME'n och säkring F1-F5 sitter där tillsammans i en liten grupp. Alla är 30A utom den i mitten (dvs F2) som är 20A. Kan det stämma? Och som på alla andra nyare bilar så går allting igenom och allting styrs av styrboxar - även uppvärmningen av syresensorerna. De är ground-side switchade genom DME'n dvs de aktiveras genom att de jordas av DME'n. Jämför detta med tidiga E34 525i/535i där de styrdes genom att de fick ström från bränslepumpreläet eller ett dedikerat syresensorrelä. Men är du säker det är F4 som brinner? Det är inte F2 som brinner (driver en bunke motorsensorer och motorsolenoider inkusive termostaten och vattenpumpen)? |
Osäker på vilken ordning dom räknas F01-F04. Carly säger felkod (0x2C9C),9D,9E, 9F i ordning probe heat katalysator. Har även demand fuelpump | |
Finns ju några komponenter till i den kedjan prova koppla ur prova sig fram | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.