AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Skillnad på 2.8 och 3.0-motor externt?

Visad 836 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg14st
Postad/Inlagd2019-09-13 12:19
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Hej! Behöver en original luftburk till min Z3 Coupé 2.8. Den enda jag hittar på Bildelsbasen kommer från en 3.0. Någon som vet om 2.8 och 3.0 skiljer sig åt externt? Eller är 3.0 helt enkelt en borrad 2.8? För i så fall kanske den passar?
Satt sportluftfilter i när jag köpte bilen, så jag har tyvärr ingen original luftburk att jämföra med.

Mvh Anna

          IP: ...[.64.129]
Annons
Antal inlägg10.928 st
Postad/Inlagd2019-09-13 18:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu ska vi se... Vilka motorer blir det där i verkligheten?

Coupe 2.8 kan ju vara både M52B28 och M52TUB28.
Coupe 3.0 däremot var alltid M54B30.

Det finns likheter och det finns olikheter (M52TUB28 och M54B30 delar har en hel del gemensamt medans M52B28 är längre ifrån dessa två).

Nej, volymskillnaden kommer inte ifrån borret. Alla större M5x-motorer (M50B25, M50TUB25, M52B25, M52TUB25, M52B28, M52TUB28, M54B25, M54B30) har samma borr dvs 84 mm. Det är slaget (dvs vevaxeln) som gör skillnaden.

Vissa externa komponenter är samma, men en hel del är olika. Ta exempelvis MAF-sensorn som är unik för M54B30, samma sak med gasspjället.



@Anna Lj : Vilken motor har du i din Z3 Coupe 2.8, är det en M52B28 eller en M52TUB28?

Om du har de 7 sista siffrorna i ditt chassinummer (aka VIN-nummer) så kan man klura ut det därifrån.

Men annars är det enkelt att se. Om du bara har en "puckel" längst fram på motorn så är det en M52B28 - annars är det en M52TUB28.



Om du har en M52TUB28, så används exempelvis exakt samma luftfilterbox även i Z3 2.2 Roadster med M54B22-motorn.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.405 st
Postad/Inlagd2019-09-14 09:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det måste vara en väldigt tidig Z3 om den ska ha en M52B28, tror det var i mitten av -99 som de gick över till M52B28TUB. M54B30 har större spjällhus än M52B28TUB, vad jag kan se efter att ha jämfört som så använder de samma art.nr. på luftfilter så själva luftfilterburken är samma storlek men de använder olika stora slangklämmor och det är olika art.nr. på slangarna.

Däremot är det samma art.nr. på packningen i bakkant av luftburken som ansluter mot luftmassemätaren medan det är olika art.nr. på luftmassemätarna. Lite konstigt eftersom luftmassemätaren till M54B30 i andra modeller än Z3 är mycket större (79 mm vs 91 mm).

Likadan luftfilterburk som sitter i din satt även i Z3 med 2.5L och 2.2L.           IP: ...[.61.134]
Antal inlägg10.928 st
Postad/Inlagd2019-09-14 19:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, det var mig veterligen i samband med modellår 1999 som M52TUB28 introducerades (så alla bilar producerade från och med 09/1998 och framåt har M52TUB28 men det kan alltid finnas mindre avvikelser så det gäller att se upp).


Som både jag och Westersund pekar ut så är vissa saker lika och vissa saker inte alls lika. Jag är inte det minsta orolig att det blir problem med lufttillförsel om man väljer en luftburk från en annan sexcylindrig motor - problemet är mer praktiskt att saker och ting inte passar som det ska i motorutrymmet (tillsammans med alla andra pinaler som sitter där).

Så för den mest praktiska återställning till original luftintag så rekommenderar jag att fortsätta jaga efter den rätta luftfilterburken.



Låt oss nu anta det sitter en M52TUB28 i din bil (dvs en "dubbelpuckel" där fram på motorn).

Då kan du även utvidga ditt sökande och ta luftfilterburk även från Z3 2.2 Roadster M54B22.

Tänk på att Z3 2.5/2.5i Roadster bara såldes på den nordamerikanska marknaden, så realitiskt så fanns det bara en annan modell (Z3 2.2 Roadster M54B22) som har samma luftfilterburk.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2019-09-19 19:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Tack för initierade svar! :-)
Min är en -99:a, lite pinsamt men jag har inte koll på vilken motor jag har i detalj. Tycks ju luta åt M52TUB28, ska kolla upp det. Då vet jag att 2.2 bör passa, får fortsätta att leta!
Är inte heller så orolig för att jag skulle få för lite luft in, det är mer praktiska skäl att den ska gå att få dit.

Så 3.0 är alltså en strokad 2.8? Har ibland snuddat vid tanken att byta, fyrtio hästar till gör ju inte ont..... :-) Men det är nog rätt mycket jobb, Men kul!
Mvh Anna

          IP: ...[.64.129]
Antal inlägg10.928 st
Postad/Inlagd2019-09-20 01:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det finns en del (främst externa) skillnader mellan M52TUB28 och M54B30.

Fastän det finns många gemensamma komponenter (tex det tomma topplocket, avgaskamaxel, och vevstakar) finns det också en hel del skillnader.

M52TU och M54 är trots allt olika motorfamiljer och har sina skillnader, så att säga att M54B30 är en strokad M52TUB28 är inte helt och hållet rätt (men M52TU och M54 är mycket lika varandra jämfört med M52 och M54 som är mycket längre ifrån varandra).

Så du har helt rätt, det är mer jobb än ett enkelt plug&play men samtidigt inga vansinnigt stora skillnader.

Fast det är isåfall mer korrekt att säga att M54B30 är en strokad M54B25 isåfall. Notera att M54B22 är en oddballe då den har ett borr på 80 mm medans alla andra (M50B25, M50TUB25, M52B25, M52TUB25, M52B28, M52TUB28, M54B25, M54B30) har 84 mm i borr.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2019-09-20 08:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Hej! Om du går in på Bildelsbasen så hittar du förmodligen även BMW's originalnummer. Med detta nummer kan du söka på nätet, förmodligen exempelvis BMW + nummer. Då får du upp delen och oftast finns det en lista på vilka bilmodeller som använder denna del, förhoppningsvis ingår även din modell. Jag kan hjälpa dig ifall du anger angivet BMW filterboxnummer här på forumet, eller Bildelsbasens reservdelsnummer.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg1.405 st
Postad/Inlagd2019-09-21 09:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
M54B30 har i jämförelse med M52B28TUB ett annat insug, vevaxel med längre slag, större spjällhus och vassare kam. Detta är bara prestandahöjande skillnader, sen finns det andra skillnader också.

Mycket från M54B30 passar på M52B28TUB också. Har en M52B28TUB i min Z3 Coupe. Med ett grenrör från en E36 M3 3.2, nytt avgassystem och en optimering så har du 230 hk. Om du byter insuget till ett M54B30 insug innan optimering så har du nästan 260 hk. Inte värt att byta till en M54B30 med andra ord, med samma modifieringar som på en M52B28TUB så får du kanske 15-20 hk till med den ökade volymen och insugskammen. Nog för att motorn i sig är plug and play men du ska ha en ECU till motorn och lite andra grejer också.           IP: ...[.62.245]
Antal inlägg1.774 st
Postad/Inlagd2019-09-21 11:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Menar väl M52TU B28...
[LÄNK]

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[209.103]
Antal inlägg390 st
Postad/Inlagd2019-09-21 11:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Anna, ta ditt reg-nr hit: [LÄNK]
Du får då enkelt sista sju i chassnumret.
Mata in: [LÄNK]
Motortyp och byggdatum tydligt och klart.

Men ännu bättre, som Slangen föreslår, sista sju här:
[LÄNK]

Olika burkar för pre-LCI och LCI:
[LÄNK]
Brytdatum 09/98, efter det passar även M54 2,2 och 2,5:
[LÄNK]


          IP: ...[6.42.42]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-

BMW 135i N55 LCI  -11
Pris: 289.000:-

BMW M140i xDrive  -18
Pris: 359.000:-

BMW 325d M-Sport  -08
Pris: 99.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen