AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

E23 733 spridare öppnas ej, ECU fel?

Visad 362 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg170st
Postad/Inlagd2019-09-11 23:53
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320i -82
Hej

Har problemet att spridarna inte öppnas. Kollat sensorerna mot svänghjulet.
Bensintryck, relän, tändning mm.
Kan man felsöka ECU på något sätt? Vet att den skickar 12 V till spridarna men ingen puls.
Någon i stockholmstrakten som har en ECU på hyllan? :P
          IP: ...[.146.37]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-12 08:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har nog redan koll på detta, men vill bara förtydliga och dubbelkolla att det blir rätt i felsökningen.

Det skickas inga pulser över spänningsmatningen för att öppna/stänga spridarna, de är så kallade ground-side switchade.

Så spridarna får konstant spänningsmatning så fort du slår på tändningen. Verkar som du redan dubbelkollat att de får detta. Och jag antar du kollat denna spänning ute vid kablagekontakten (dvs lossa kontakten och mät i kablagekontakten).

Spridarna öppnas och stängs sedan genom att DME'n sluter den andra kabeln mot jord en viss tid (på så sätt börjar ström flyta och spridaren öppnas).

Nu har jag ingen som helst historik och hur man kom till denna punkt vi är idag vid, därför är det svårt att ge tips och råd om felsökning (då det baseras till stora delar på vad som hänt innan).

Du kan däremot ta dig en titt på hur DME'n beter sig vid olika lägen.
Om man vill kan man koppla in ett noid-light (går även bra att koppla en liten lampa mellan konstant spänning och jordanslutningen) och se om alla spridarutgångar beter sig likadant eller om det finns skillnader.
Om spridarna är okända (dock högst osannolikt att alla är döda - men beror som sagt var på historik) så kan du testa dem.

Alla dessa steg visar jag i den här videon (se videobeskrivning för lite mer info om vad som görs i de olika stegen). Nu är detta ett L-Jetronic, så tidiga Motronic kan bete sig annorlunda.
[LÄNK]

Om alla spridarna har spänning och DME'n visar vissa reaktioner så är det fullt möjligt att den helt enkelt saknar en insignal. Nu är det extremt få insignaler den behöver, mig veterligen är det bara en av de två sensorerna från svänghjulet den behöver (kanske båda) - är lite dålig på dessa tidiga (kan mest 1.3 där sensorn sitter vid vibrationsdämparen).

Tror detta Motronic system är för tidigt för att lagra felkoder. Vilket system är det? 1.0 eller 1.1? Vilket Bosch-nummer står det på styrboxen? Men om det finns felkoder så är det såklart intressant att utforska och läsa ut.

Även avsaknad av vissa spännings- och jordanslutningar kan göra att en DME inte uppträder korrekt.

Misstänker man sensorer (och inte kan läsa ut felkoder) så är det alltid bra att piggybacka de där signalerna (där de går in i DME'n) och dubbelkolla hur dess kondition ser ut.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2019-09-12 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320i -82
Tack för svar!

Vi kan säga att mina kunskaper är ganska generella och inte insatt i elektronik men lär mig.
Plockat lös rampen och spridarna så jag kan se om dem öppnas. Då har dem inget motstånd från trycket i motorn heller. Några lossna med gummihöljet kvar i motorn.
Råka komma åt piggen som sticker ut och då spraya den injektorn bra.
Dvs inge fel med soppatrycket. Verifierat det på andra sätt. Bytt pump också.

Mäter jag Volt i kontakten till spridarna får jag 12 i båda. Tänker i mitt huvud att en av kontaktpiggarna borde vara jord men antar att det inte fungerar så.
Hur menar du att jordanslutningen fungerar "(går även bra att koppla en liten lampa mellan konstant spänning och jordanslutningen)"?

Jag uppfattar också att inga felkoder lagras på denna modell. Men borde finnas bra felsökningsmetoder (borde köpa bok ang felsökning för denna modell).

Kollat relän och main relay verkar inte agera korrekt men kopplat förbi den.
Saknar ström i en reläkontakt som jag tycker borde ge ström med nyckeln på.
Ingen som har en E23 som skulle kunna verifiera?


/ Tom
          IP: ...[.52.130]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-13 02:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lugnt, du tillhör majoriteten :-)

Det är extremt ovanligt att en hobbymekare är kunnig i både felsökning och elektronik (då allmänt mekande inte har någon som helst koppling till dessa två områden). Det är faktiskt ovanligt även ute bland yrkesverksamma inom verkstäder.



Det finns inga böcker kring just felsökning för olika modeller. Felsökning är en skicklighet som man bygger upp under en längre tid genom att konstant mata in kunskap/informatinen och erfarenhet in i sig själv. Har man tur så har man även en viss läggning för det, precis som inom alla andra områden och yrken.

Kunskapen och informationen får du däremot precis som du nog syftar på genom exempelvis böcker och andra informationskällor. Själv har man böcker kring alltifrån E28 och 1602/2002 till nyare som tex kring M54-motorn (för det måste jag läsa in mig på nu då det åker ned i min E30).



Bränsletrycket är helt orelaterat till huruvida en spridare öppnar sig eller inte - de har ingenting med varandra att göra - så det är helt irrelevant när det gäller att felsökning huruvida spridarna öppnar sig eller inte.
Men när man väl får spridarna att öppna sig och det ändåså inte fungerar så är ju bränsletillförsel och bränsletryck nästa logiska område att undersöka - så på det sättet är det ju delvis intressant.
Fast när man felsöker bränsletryck och bränsletillförsel måste man använda sig av en bränsletrycksmätare - annars famlar man helt i blindo och kan inte göra någon typ av felsökning. Vi med lite äldre system måste skarva in oss med ett t-kors (nyare motorer har redan en framdragen Schrader-ventil så inkoppling tar bara 3 sekunder)
[LÄNK]
[LÄNK]



Jo, kraftigt förenklat ser "elschemat" för att styra en spridare ut såhär (såhär ser det ut på en E34 535i med M30B35-motor med Motronic 1.3 motorstyrsystem):
[BAT (+)]--->[MAIN RELAY]--->[SPRIDARE]--->[DME]--->[BAT (-)]

Det viktigaste inom elektronik är att ingen ström flödar förräns det finns en oavbruten väg från (plus) till (minus) på ett batteri (jag förenklar starkt här).

Som du ser så har får spridaren alltid spänning in på ena stiftet (så länge som MAIN RELAY är slutet).
Men ingen ström flödar genom spridaren förräns DME bestämmer sig för att ansluta kabeln som kommer från spridaren mot BAT (-) eller jord som vi ofta säger.
Först då börjar ström flöda genom spridaren och det är först då den öppnar sig. Såfort DME bryter anslutningen mot BAT (-) dvs jord upphör strömmen att flöda och spridaren stänger sig.

Så se "MAIN RELAY" och "DME" som två strömbrytare i ovan nämnda "elschema".



Varifrån spridarna får sin spänning (och vem som styr MAIN RELAY i det fallet då spridarna får sin spänning därifrån) varierar mellan modeller och motorstyrsystem.

Men i fallet med E34 M30B35 Motronic 1.3 1989 så får spridarna sin spänning från MAIN RELAY, och det är DME som styr MAIN RELAY.



Så steg ett år alltså att verifiera att spridarna har spänning. Det brukar räcka med att kolla spänningen med tändningen i läge II (beror lite på modell/motorstyrsystem). Men i en korrekt utförd felsökning ska man kolla spänningen även när man försöker starta motorn.
Du lossar alltså kablagekontakten från en spridare och mäter sedan med en multimeter (inställd på att mäta volt likspänning) mellan "den honkontakt i kablagekontakten som är kopplad till BAT + sidan" och KÄND GOD jord (dubbelkolla alltid att din jord är fullt fungerande).
Tryck INTE in mätpinnen i kablagekontakten som en gorilla - du riskerar att trycka isär honkontakten och därmed skapa ett perfekt tillfälle för att utveckla ett riktigt elak glappkontakt som du kan felsöka i åratal efter...
Här är ett sätt (av många många många andra) hur du kan göra ett säkrare probning (dvs ha en kabel av ungefär samma tjocklek som stiften på spridarna har)
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-13 02:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu tror jag faktiskt du redan har gjort steg ett - förutom att du inte gjort det när du försöker starta motorn - skulle rekommendera att du gör det för att vara säker.

@STUCK : Vilket scenario uppmätte du 12 volt i kablagekontakten till spridaren (för felsökning handlar ofta om detaljer och exakthet - inte ovanligt en som har läggning för felsökning även har läggning för sådant)?



>> Mäter jag Volt i kontakten till spridarna får jag 12 i båda.
Det är helt rätt. Detta är faktiskt beskrivet och visas i den video jag länkade till.

Clip #1 : Measuring voltage between fuel injector harness connector (both pins shows the same behaviour) and chassis ground when turning ignition key to position II (you can hear the fuel pump prime).

Du kan se att när jag vrider till läge II på tändningen så primas systemet (bränslepumpen går en kort stund) och under denna tiden får jag +12V till spridaren. Som jag nämner så får jag samma på båda anslutningar ("both pins shows the same behaviour") vilket är normalt för om det är +12V på båda sidor om spridaren så flyter ingen ström och spridaren öppnas inte. För spridaren ska ju inte öppnas bara för att man vrider tändningen till läge II - det hade ju inte varit bra :-)

I det efterföljande klippet (Clip #2 dvs 0:11 till 0:27) så gör jag exakt samma sak (dvs vrider nyckeln till läge II och systemet primar). Men! Här har jag kopplat in ett noid-light istället för en spridare (noid-light är bara en vanlig lampa som passar i kablagekontakten där spridaren normalt sett är inkopplad). Så detta noid-light leker spridare helt enkelt. Med en sådan lampa inkopplad kan jag enkelt se hur en spridare hade reagerat. Om lampan blinkar så hade spridaren velat öppna sig - om lampan inte blinkar så hade spridaren inte kunnat öppna sig. Som du ser så blinkar inte lampan - vilket stämmer bra för spridaren SKA inte öppna sig i detta scenario där vi bara primar systemet. Detta stämmer även överens med den spänning vi mäter upp (+12 volt på båda kontaktstift).



Vad man sedan vill avgöra är huruvida DME'n ens försöker sluta spridarna mot jord. Men det försöker den såklart bara göra när man försöker starta motorn.

I tredje klippet i filmen (dvs 0:28 till x:yz) visar jag hur ett noid-light inkopplat skulle kunna se ut med en motor igång och ett motorstyrsystem som öppnar/stänger spridarna korrekt.
I det här fallet simulerar jag dock hela motorstyrsystemet med hjälp av en injector tester - men det är ointressant här - det intressanta här är att ett inkopplat noid-light blinkar om allting fungerar. För att det ska fungera måste det finnas spänning till noid-lightet men som du förstår måste även DME vara villig att periodvis sluta mot jord (så vi får en sluten krets och strömmen börjar flyta vilket gör att lampan lyser /spridaren öppnar sig).
Om du vet att du har spänning i alla lägen (även under startförsöket) så kan du strycka "hela subsystemet och allting som är inblandat till att ge spänning till spridaren" från listan över misstänkta - du vet att det fungerar och kan lägga det åt sidan. Du ska nu fokusera på resten av systemet - varför det inte blir en väg mot jord genom DME'n. Förutom avgnagda kablar och liknande finns det i huvudsak bara DME'n här. Men tänk på att om DME'n ska kunna sluta mot jord så måste även den ha bra jord till sig - instabil jord till styrboxar kan ge riktigt märkliga problem.



Eftersom du har två sensorer ovanför svänghjulet så har du garanterat Motronic 1.0 motorstyrsystemet. Om kontakten till DME-enheten är två-radig 35-pin så vet jag att du har Motronic 1.0 (för 1.1 och 1.3 har en tre-radig 55-pin kontakt).

Felkodslagring kom först med 1.1 som kunde lagra endast ett fåtal felkoder (upp till 5 tror jag). Dessutom så saknar kontaktstycket till Motronic 1.0 pinnarna för diagnos (RXD/TXD) så det är uppenbart det inte finns någon support för felkoder för Motronic 1.0 motorstyrsystemet.

Annars är det ju bara att tjonga in en felkodsläsare och läsa ut - precis som jag gjort här i bilden nedan
[LÄNK]

@STUCK : Om jag får gissa, så tror jag det står Bosch 0 261 200 008 på din motorstyrenhet - kan det stämma (se exempel på min M30B35 motorstyrenhet nedan som var en Bosch 0 261 200 179)?
[LÄNK]           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2019-09-14 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320i -82
Tack för massivt svar :p

Det jag var fundersam över var jordningen mot spridarn. Men då tolkar jag det som att kontakten (pin) på spridarn som går till DME kopplas om i DME till jord för att skapa pulser / skiftningar.
Ska dubbelkolla att jag har 12 v väl försöker starta motorn. Då jag dragit ut spridarna och rampen borde det räcka för att avgöra om DME skickar puls eller ej.

Jag har nu även testat om kablarna mellan DME och sensorerna på svänghjulet och dem är bra.

Stämmer att det är en två-radig kontakt till boxen.
Nr jag har är nästan det du gissa på:0 261 200 004
Finns ett uttag för felkodsläsning men vet inte hur man använder uttaget
på denna modell. Dvs om man kan sätta in en läsare som du visa eller annan enhet.

Skulle vilja veta är som sagt om DME är trasig eller om den blockar signalen pga någon annat som är trasigt.
Plus och jord går fram till DME kontakten så det ska inte vara något.
Någon annan med en äldre E23 där ute?

          IP: ...[.146.37]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-09-14 18:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Orkar inte läsa alla fina tips du fått men här är mitt förslag.
Ersätt en spridare med en 12V LED lampa och försök starta. Lampan ska blinka. Gör den inte det så lägg fokus på svänghjulsgivarna och dess kablage. Mät deras resistans direkt i databoxens kontakt så du är säker på att allt är friskt.

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-14 20:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer. på denna äldre typ av sensorer (induktionsgivare) kan man göra en första sanity check genom att mäta resistansen. Detta går INTE att göra med mer modernare sensorer (Halleffektgivare).

Men tänk på att ett korrekt uppmätt motstånd i givaren inte garanterar en korrekt funktion! Däremot ett inkorrekt uppmätt motstånd betyder alltid problem.

Nu har jag bara info från E28 och liknande - men det bör vara väldigt likt i din E23.

Det ska vara runt 960 ohm (plus/minus 100 ohm) i motstånd.

Kan även vara värt att dubbekolla att man inte blandat ihop de två sensorerna. Antingen vid monteringen på sprängkåpan eller vid kontaktövergångarna (kommer inte ihåg men det sitter nog en kontaktövergång vid blocket och ovanpå ventilkåpan).




Varningens finger bara när man säger LED, det är underförstått när 944_Driver skriver LED-lampa att det behövs lite extrakomponenter runt denna setup (eller man köper ett verktyg som är gjort för detta).

En LED-lampa har i princip inget motstånd alls, kopplar man in denna i en elkrets kommer en hög ström att skapas och LED-lampan bränns sönder på nolltid (fördelen är att den oftast bränns upp långt innan något annat tar skada).
Det finns två stora grupper av hur man driver spridare för insprutning, "saturation" och "peak-and-hold". För vanligt port multi-point insprutningssystem är "saturation" drivningen absolut vanligast. Här har en spridare ett typiskt "högt" internt motstånd - exempelvis spridarna till min M54-motor ligger på 14.3 ohm.
Det betyder att varje spridare har en strömförbrukning i grova slängar på 1A (dvs när spridaren öppnas så går det runt 1A genom den). Säg systemspänningen är på 13.5V med motorn igång och motståndet är runt 14 ohm, då ger Ohms lag 13.5/14 ~ 1 A så det är rimligt.

Nu brukar de flesta motorstyrboxar ha en strömbegränsare inbyggd, men oavsett så kommer den utan problem att tillåta 1A och långt över det. En vanlig LED-lampa brukar i grova slängar ha en högsta tillåten ström på 20mA.
En LED-lampa måste dessutom kopplas rätt till (+) och (-) annars fungerar den inte (till skillnad mot en vanlig glödlampa som inte bryr sig ett skvatt om det). Det löser man såklart genom att bara tvinna ihop två LED-lampor med en i vardera riktningen.

Det enda jag vill säga med detta (för jag vet det finns många där ute med mycket begränsad kunskap om elektronik men med desto mer kunskap kring det mekaniska) är att inte ta en vanlig LED-lampa och tjonga in i kablagekonkten - du lär inte få det resultat du förväntar dig...





>> Det jag var fundersam över var jordningen mot spridarn. Men då tolkar
>> jag det som att kontakten (pin) på spridarn som går till DME kopplas om
>> i DME till jord för att skapa pulser / skiftningar.
Helt rätt!

>> Då jag dragit ut spridarna och rampen borde det räcka för att avgöra
>> om DME skickar puls eller ej.
Stämmer, börja med att kolla om DME vill skapa dessa pulser mot spridarna eller inte.
Var lite försiktig, för när du vrider nyckeln till läge II så vill den prima systemet och kör bränslepumpen ett tag. När du försöker starta bilen så kommer den såklart att vilja köra bränslepumpen. Vill bara undvika att det sprutar ut bränsle ur din demonterade fuel rail :-)
Har man full koll så kan man dra säkring eller relä som driver bränslepumpen. Här har jag exempelvis ersatt bränslepumpreläet till min M30B35 med en egenbyggd omkopplade så jag manuellt kan köra bränslepumpen
[LÄNK]
[LÄNK]
Men var försiktig! Det där reläet eller säkringen kanske används av andra delar av systemet som kanske är kritiskt för att en motor vill starta!
Är ju dumt att introducera ett fel när man felsöker ett annat fel - det där kan göra att man lägger många timmar i onödan för att bara jaga sin egen svans :-)





Stämmer att du har ett diagnostikuttag. Till detta kopplade man mycket riktigt lite rolig (numera) antik diagnostikutrustning. Men till detta uttag är bara signaler från givare, tändspolar och dylikt dragna i ditt fall - finns inga kablar dragna för felkodsutläsning till motorstyrenheten då den inte har den möjligheten.
Gissar att diagnostikuttaget ser ut ungefär som i bilden nedan (yes det är min gamla M20-motor men tror att ditt uttag ser ungefär ut sådär)
[LÄNK]





Ok, verkar ju ändåså som 0 261 200 004 är rätt styrbox ändåså. Ser nu att jag berört det en aningens i denna tråden
[LÄNK]





Den enda signal som DME kräver innan den tillåter bränsle sprutas in är som sagt referenssignalen från sprängkåpan. Så för att utesluta att det är problemet så måste man som sagt scopa signalen precis där den går in i DME'n och se att signalen är korrekt (både i styrka och utseende).

Självklart kan det finnas interna defekter i motorstyrenheten som är orsaken till att den vägrar öppna spridarna. Kanske spridardrivkretsarna brunnit upp - ofta har man en drivkrets för varje spridarutgång och om den går sönder så påverkas bara just den spridaren. Men det kan ju gå sönder på flera olika sätt och på så sätt ge olika symptom.
Vill minnas att i dessa tidiga motorstyrsystem så kontrolleras spridarna enligt batch-metoden dvs alla spridare öppnas samtidigt (dvs alla eller ingen öppnas). På Motronic 1.1 och 1.3 gick man över till semi-sekventiellt där man öppnar spridarna i grupper (spridarna för cylinder 1-2-3 öppnas tillsammans och spridarna för cylinder 4-5-6 öppnas tillsammans). Men det betyder ju inte att det bara sitter en enda stor drivkrets, jag tror faktiskt det sitter separata drivkretsar men att de helt enkelt triggas samtidigt.

Om du kan få tag på en good known Bosch 0 261 200 004 som du kan få prova med så är ju det ett bra verktyg i felsökningen!



@STUCK : En annan intressant sak är huruvida du har gnista. Har du gnista när du försöker starta motorn?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2019-09-15 09:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320i -82
Utan att läst ovan slänger jag in att jag såg att kaneln till larmhögtalaren / tutan
var urkopplad och sätter jag i den och vrider på nyckeln tjuter den.
Inte omöjligt att det stoppar?
Kan man koppla ur inbyggda larmet?
Har gnista på stiften.
Jag har inte haft koll på OBC men denna bil har massa knappar för det.
Tror inte några lampor lyser / vet inte om den har en display ens (ska ut och kolla).
Frågan är om man ska kunna se någon lampa ev display bara genom att vrida på nyckeln om OBC är aktiv?
          IP: ...[.146.37]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-15 10:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns inget antistöldsystem på dessa modeller. Det allra första systemet kom 09/1993 och detta system stängde av både tändning och insprutning.

Jag tror inte ens det fanns originallarm till denna modell (kan dock ha fel där).

Är larmet original eller eftermarknad? Om det är eftermarknad så är risken stor att det installerats av någon som inte vet vad den gjorde och då kan hur galna kopplingar som helst gjorts.

Att du har gnista är däremot bra. Det tyder på DME'n inte är stendöd utan är faktiskt med noterna och lever (iallafall någorlunda). Jag sitter och funderar på om det faktiskt kan vara så att den får en vettig referenssignal - för annars hade den nog inte försökt att dra iväg gnistan (timingen där är som sagt viktig).

Men har du kollat att exempelvis alla jordar som DME'n använder sig av är i bra skick och kan hantera flera ampere? Exempelvis är den pinne som DME använder sig av för att jorda spridarna extra intressant (kommer inte ihåg just nu vilken det var).
Bara för att det är kontakt (multimetern tutar när man mäter kontinuitet) behöver inte betyda att den sträckan klarar av att bära flera ampere (är en kabel delvis lös så klarar den bara att bära några hundra mA men mer går inte).
Man brukar testa dessa sträckor med en dummy-last, tex en 21W lampa (den ger då om den är inkopplad till +12V en ström på 21/12 ~ 2A).
Tänk på att DME'n har minst ett par andra pinnar till som används som jord för olika delar inne i DME'n. Så man vill kolla att alla dessa orkar bära ström. Man vill även kolla att det inte finns någon flytande jord på dessa pinnar - men det får nog klassificeras som överkurs i nuläget. Tror det finns totalt fyra pinnar som används som jord av DME'n, så alla dessa sträckor vill man ju kolla att de orkar bära ström.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-09-15 13:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du soppatryck? Kolla om det kommer bensin i returledningen när du försöker starta. Gamla larm bryter gärna tändning eller bränslepumpen och har du gnista är ju tändning troligen okay.

// Magnus

          IP: ...[4.34.91]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-15 13:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det absolut viktigaste av allt har ännu inte diskuterats :-)

>> ...svårt att ge tips och råd om felsökning (då det baseras till stora
>> delar på vad som hänt innan)...


@STUCK : Hur hamnade du i den här situationen och vilka events/upplysningar/informationsinsamlingar ledde fram till den situation du är i nu?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2019-09-15 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320i -82
Köpte bilen i vetskap om att den är trasig.

Det jag skulle behöva är elschema för 1981.
Verkar inte vara samma som 1982 som jag hittat.           IP: ...[211.247]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2019-09-15 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i
Om det finns tändmodul på denna årsmodell så jan denna ha gett upp.
Mkt vanigt o osynligt fel...           IP: ...[.186.10]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-15 20:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, detta är ett Motronic system. Vad som var unikt med detta (på den tiden) var att för första gången (för Bosch och i princip för alla andra också) hade kombinerat styrningen av tändning och insprutning i en enda enhet.

Numera tänker vi inte så mycket på det utan tar det mest för givet.

Men som lucasm54 poängterar så styrsystem innan Motronic hade dessa två delar HELT separata från varandra.
Exempelvis mitt system L-Jetronic på min E30 323i -85 hade två helt separata system. Ett helt separat system med sin egen styrbox som styrde insprutningen (boxen satt under handsfacket) och ett helt separat system med sin egen styrbox som styrde tändningen.
Dessa två styrsystem hade i princip inte en susning om varandras existens utan frihjulade helt fritt utan någon som helst ihopblandning mellan varandra.
Här på torpedväggen kan ni se en svart låda (med en rund kontakt och en fyrkantig kontakt) - det där är tändmodulen för min M20B23-motor. En gammal hederlig Telefunken - det var tider det :-) Och de går väldigt sällan sönder, precis som lucasm54 säger.
[LÄNK]

Men som sagt, detta är ett Motronic 1.0 så finns ingen extern tändmodul - allt inbyggt i en och samma motorstyrenhet. Och gnista har redan verifierats så den delen är redan avbockad.



@STUCK : Aha :-) Kort och gott, allt kan ha hänt med denna bil och man kan kort och gott säga att det inte finns någon tillförlitlig historik - så all bets are off :-)

Då brukar det bästa vara att riva ned till grunden och bygga upp därifrån :-) Jag skulle lagt några kvällar till att gå igenom (samt riva ut) allt eftermarknadsjunk och allt annat skräp som verkar skarvats in där och verifiera stift för stift, säkring för säkring och relä för relä :-)

Tror inte jag har något så gammalt som 1981... Kan kolla...           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-15 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, hade bara precis som du schema tillbaka till -82 (förutom för E21 från -78 men det är helt irrelevant för detta) :-(

Men skiljer sig -81 och -82 elektroniskt sett så tokmycket? Är ju samma motorstyrsystem och jag tror inte så mycket ändrades däremellan. Enligt Autopower modellguide så blev ABS standard -82 och ny instrumenting kom också -82, men är man bara medveten om det borde man kunna stora delar av elschemat.

Men det bästa hade ju varit om du kunde komma över och låna en good known Bosch 0 261 200 004 - det hade varit en smidig genväg. Vilket är ok att göra, det är däremot inte ok för verkstäder att göra dessa gissningslekar och fakturera kunden för det!

Härligt med E23 - de där ser man inte ofta längre!           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2019-09-16 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i
E23 äger....älskar designen!🙋           IP: ...[.186.12]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2019-09-16 13:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320i -82
Gällande elektroniken så skiljer det sig kanske inte allt för mycket men färgerna på kablarna stämmer inte när jag kollade relän.
Går nog att lista ut ändå men hade varit enklare med exakt schema.

Det jag är tillbaka på nu är sensorerna på svänghjulet. Dem har kring 990 ohm vilket är korrekt men i kabeln ut till sensorerna går det bara ca 1,5 V.
Borde vara 5 V tycker jag men inte fått det bekräftat någonstans vad som gäller.

Vet inte heller om det finns något relä till OBC, vet inte om det är inbyggt. Tolka det som att E28 inte hade en inbyggd från en tråd jag läste.

/ Tom           IP: ...[.52.130]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-16 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå. Håller med, mycket enklare om färgerna stämmer överens då man då och då använder det som en extra verifiering. Går ändåså som du säger, men gör allt mycket svårare/jobbigare.

De där sensorerna är den äldre typen dvs induktionsgivare (se mitt fjärde inlägg där jag dryftar lite om detta). Folk har nog numera glömt bort hur man mäter dessa då mer eller mindre alla impulsgivare är Hall-effekt numera.
Induktionsgivare skapar sin egen spänning och levererar en ren analog sinusformad signal. Ju snabbare tänderna fladdrar förbi sensorn ju högre blir den genererade spänningen ut på de två kablarna (ju snabbare det snurrar runt desto högre blir spänningen dvs starkare signal).
Sen är det vanligt att man lägger en bias-spänning för att lyfta signalen från jordplanet för att försöka få lite bättre signalkvalitet (eftersom spänningen blir låg när det roterar långsamt som tex när man startar motorn). Ibland kör man med bias, ibland inte. Och vad den bias-spänning är varierar hej vilt.
Men DME'n måste som sagt få en tillräckligt ren signal från referensgivaren (varvtalsgivaren är inte kritisk för att motorn ska gå), det räcker att luftgapet är för stort så blir magnetfältet för svagt och signalen blir för svag när det snurrar sakta (som tex vid start). Så det är viktigt att verifiera att man har acceptabel signalkvalitet - ÄNDA in i DME'n.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2019-09-16 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320i -82
Köpte bilen i vetskap om att den är trasig.

Det jag skulle behöva är elschema för 1981.
Verkar inte vara samma som 1982 som jag hittat.           IP: ...[.146.37]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-09-17 07:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, angående signal från referensgivaren. Eftersom du har gnista misstänker jag att DME'n faktiskt får en fullt acceptabelt signal från referensgivaren (men är inte 100% säker). Du skulle faktiskt kunna göra ett intressant experiment och koppla loss referensgivaren och se om du fortfarande får gnista (min gissnig är att du inte längre får det).
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen