AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
8.318

4-serie concept 2020

Sida 5 av 5
Visa användare
253
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Verdi,
Du har nog en poäng där att Taycan och E-tron GT mer är jämförbar med 5-serien än 3/4 serien storleksmässigt. Tycker dock de ser rätt små ut invändigt men har ännu inte provsuttit någon så det kan vara inbillning.

För passa på och njuta av min V8a som ger ett leende på läpparna varje gång jag startar bilen innan jag växer ifrån det vid elbilsinköp någon gång i framtiden...
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
igelokotten,
Innerutrymmena i en 6-serie Gran Coupe är inte enorma heller. Jag menar nog mer att en i4 är betydligt mer "bruksig" än en Taycan. Den delar ju säkert mycket med en helt vanlig 318d också. Fortfarande en fin bil.

Jag hade faktiskt en 435d Gran Coupe av förra generationen ett kortare tag och tänkte ha den som långsiktig ersättare till min M2:a (större tank, xDrive, snålare, rattvärme, tystare kupé...) men, ironiskt nog, tyckte jag att den lät så mesigt och saknade så mycket känsla i jämförelse så jag sålde den innan jag sålde M2:an.

Vad gäller att "växa ifrån" så är det nog högst individuellt. Jag har inget genuint motorintresse. Har man det så kanske det är svårare.


@igelkotten. Man växer faktiskt ifrån "motorljudet" fortare än vad man tror. Jag hade tills nyligen en M850i Cab, som ju absolut tillhör topp-3 av de bilar jag haft. Nu när den är såld så saknar jag den givetvis, men då mest möjligheten till att "cabba ner" samt givetvis styrkan i motor och motorljudet i sportläget osv. Men samtidigt har jag en 545e som jag mestadels kör på el läget då den används nästan uteslutande för transporter i närområdet och återkommer hem med några km kvar på batteriet. Den är sjukt kul att köra med svaret man får vid gaspådrag och att den ligger som ett strykjärn på vägen och samtidigt är "tyst". Det är faktiskt rätt skönt. Jag har haft den snart tre månader och det är faktiskt en skön känsla att åka iväg i den varje gång. För mig blev det en vanesak. Den är det rätt skönt att ha kört över 300 mil nu och fyllde tanken för första gången i torsdags (av säkerhets skäl, då den ännu hade cirka 15 mil kvar, vilket den haft någon månad utan påfyllning av soppa). Jag skulle föreslå att du provar en 545e och jämför den sedan med din 550i så tror jag inte du blir besviken.

/Anders
Visa användare
253
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Verdi,
Hade själv svårt att få plats i baksätet på 8 GC och upplevde baksätet som mindre än i 5-serien så modelbeteckning och prislapp har inte alltid med utrymme att göra.

Har själv trivts riktigt bra med min 435d GC som nu gått 15k mil under drygt 5 års tid som väldigt trevlig bruksbil även om det där motorljudet inte är samma som i en bensindriven sexa. Men har inte upplevt någon annan dieselbil med bättre "äkta" ljud på högre varvtal (som jag dock sällan använder på grund av bottenstyrkan).

Anders,
Bara provat 745e en kortare tur och tyckte den i mycket var otroligt silkeslen och skön men motorn hördes för lite. Att susa runt på el i stadstrafik eller vardagskörning kan jag köpa är mycket trevligt och ekonomiskt fördelaktigt. Men byta ut M550i efter fyra månader är inte aktuellt. Den behåller jag nog många år då jag inte brukar byta bil särskilt ofta.
Aha, om din M550i är så ny så förstår jag dig helt. För övrigt en rätt ovanlig modell.

/Anders
Visa användare
253
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Passade på innan de stora motorerna försvinner från utbudet och ersätts tysta hybrid och elalternativ..
En nackdel med 545e för min del är det minskade bagageutrymmet. Behövde mer plats därav bytet från 4-serie till 5-serie.

Var inne i konfiguratorn och tittade på i4. Stämmer det att det bara finns 6 exteriörkulörer att välja mellan i Sverige? På andra marknader verkar utbudet större.
bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kina-marknaden styr designspråket.

Vi kan utifrån trendsettern GAC Trumpchi M8 ganska enkelt se hur det ser ut om ett par år på de flesta modeller :-)
Länk
Länk
bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fortfarande lite off-topic men ändåså...

Mötte nyligen en Hongqi E-HS9 - det var ingen vacker syn kan jag säga...
Länk

Vi närmar oss alltså mer och mer trendsettern GAC Trumpchi M8 (se föregående inlägg) och såg nu att Hongqi någorlunda nyligen släppte sin HQ9 som definitivt trendar åt opiumsmugglarlooken (Mitsuhirato i Tintins Blå Lotus) :-)
Länk

Och den här trenden ser vi ju dyka upp i fler och fler BMW-serier. Kommer det bli någon drogfri BMW-serie kvar?
Länk bild på faceliften
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Njurarna ser lite mer normaliserade ut i mina ögon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.