AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
8.322

4-serie concept 2020

Sida 4 av 5
DL
1.812
DLC
G21 M340i -21
Fin bil. Skulle jag kunna tänka mig.
Länk

bmw släpper mer info gällande i4. det är väl exakt så vanliga gran coupe kommer se ut fast med annan grill. ser lovande ut . vill dock se en live. av bilderna att döma är gc snyggare än vanliga coupen
Jag är inte helt med på designtänket med skärmar (instrument) utan sol eller reflexskydd. Reflexer i rutorna menar jag då. Ser det i andra fabrikat också. Inga tankar på ergonomi längre?
Väldigt läcker! En sån beställer jag gärna, beroende på priset förstås.

/Anders
ts
409
tsint
Polestar 2 -23
Riktigt snygg!

Kan tänka mig en i4 M Sport Frozen Grey i färgen Brooklyn Grey - synd bara att det är svårt att få ekonomi i en elbil om man inte kan ladda med hushållsel.

Men designmodellen BMW i Blau kan de behålla, ser billigt ut med blåa designelement.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
625k för instegsmodellen eDrive40 och bara 100k mer för i4 M50, 725k.

Länk
ja och lägg sen säkert på lite utrustning också men lär kunna bli en M3-dödare? Jag kommer nog att beställa en tror jag. Den blir ju vansinnigt mkt billigare att äga än en M3 om man räknar in skatt, drivmedel osv.

/Anders
DL
1.812
DLC
G21 M340i -21
Ja, mycket intressant bil! En M50 vore ju perfekt. Blir oväntat sugen på en sådan.. Bra att BMW är på gång i segmentet!
Jag är glad att jag "hann" köpa ny bil med iDrive 7.
iDrive-reglaget är ju kvar i i4, men favoritknapparna är borta och panel-designen är ingen fördel enl mig.
Länk
vanliga gran coupe är nu avtäckt. får samma inredning som coupen dvs inte de skärmarna i4 har.
ts
409
tsint
Polestar 2 -23
Nu går det att bygga nya 4GC på tyska sidan, en vettigt utrustad 420d hamnar på €60k... lite väl dyrt kan jag tycka.
Visa användare
253
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Är inte i4 M50 väldigt prisvärd med hänsyn till fartresurserna och konkurrenter? 725 000 för en bil med M3 prestanda och rena fyndet jämfört med en Audi etron GT som kostar 1 158 000 med sämre prestanda och effekt.
Javisst och därför beställde jag en.

/Anders
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag vet inte riktigt varför de håller igen på accelerationstiderna när det gäller elbilar. Det går ju bevisligen att göra riktigt snabba elbilar utan någon större insats. Vill de inte slå undan benen för bensinbilarna? Eller vad handlar det om? BMW hade enkelt kunnat göra en i4 M som gjort 0-100 på under 3,5 sekunder. Under 3 sekunder vore inte heller särskilt svårt.

He
294
Henrik335i
523i e61 -08
Någon mer än jag som tycker 4GC liknar audi från a stolpen och framåt. ??Frampartiet dvs. ??

Mvh

Visa användare
253
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Verdi2:
Det är ingen vild gissning att det lär komma en iM4 ganska snart där de kör i4ans drivlina med mer effekt tillsammans med M4ans chassi till ett högre pris. M4ans backspeglarna verkar ju redan passa på 4-serien eftersom M440i GC fått dem som standard.

Kan fundera över hur stora marginaler det är på denna typen av bilar. Eftersom batteri och elmotorer antagligen kostar ungefär lika mycket oavsett om det är en Porsche, Audi eller Bmw. Om Bmw kan räkna hem ett konsumentpris på 700k undrar jag om Porsches och Audis marginaler är så höga som det då verkar? Eller vill Bmw ta marknadsandelar och därför har prissatt den aggressivt för att även konkurrera med Polestar 2 och Tesla 3?

Har inte sett priserna för M440i GC ännu men om Coupen kostar 680k kan man anta att priset landar där någonstans. Och då börjar det bli svårt att motivera att betala samma pengar för en bensinbil som är dyrare i drift, långsammare och svagare motor. Det enda som talar till bensinbilen i det fallet är motorljudet och räckvidden så länge det finns så många fler tankställen för bensin jämfört med el.
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, när får du den? Är det till listpris eller finns det rabatter?
Min kommentar till igelkotten är att förutom räckvidd (mindre flexibla pauser på långresa) så är även brist på laddmöjlighet där jag parkerar en viktig faktor för elbil.
Så för min del blev det byte till en snålare (men starkare) bensinbil. Dessutom har jag inte sett _någon_ elbil som har en instrumentpanel jag vill ha. Inte heller i4 som man kunde hoppats bygga mera på G26/G22.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
igelkotten,
Vad gäller priserna så är ju, tyvärr, Audin och Porschen betydlig mer exklusiva i sin framtoning. Inget ont om 4-serie Gran Coupe men den lirar i en lägre division helt klart. Audin och Porschen motsvarar mer en elektrisk 6GC, eller en i6. Det är väl dock ingen hemlighet att marginalerna är större på dyra bilar än på billigare...

Vad gäller motorljud så växer man ifrån det. Man kanske inte tror det först men om man kör en elbil ett längre tag till vardags så blir det liksom normalt att det inte låter "brum brum". (fick faktiskt den frågan när jag hämtade bilen på Mr Cap om jag ändå inte saknade "brum brum". Fick lov att svara nej...)
Grelle, den ligger planerad bland de första, alltså produktion första veckan i november. Rabatt går att få. Jag körde på Företagarna avtalet som vanligt.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.