AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Går slumpvis in i limpmode?

Visad 276 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.280st
Postad/Inlagd2019-09-08 12:51
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:

BMW 750 IA 1995
Hej på er!

Har legat i dvala några år och så har men e38 750 1995 då jag tröttnat på felsökning.

Nåja...hoppas att det har dykt upp någon annan som haft och lyckats åtgärda samma problem som min e38 har.

Nämligen..... den misständer och stänger slumpvis av den ena motorhalvan när den känner för det!
Om detta händer så hjälper det att svänga åt sidan och vrida av/på tändningen så funkar det igen, i hundra meter, eller tio mil!

Bytt: lambdasonder, kamaxe/vevgivare/knacksensorer/insugspackningar/ny kabelsats/stift/ etc.

Även skiftat plats på DME från vänster till höger för att se om felet följer med, men icke.
Testat annat EML utan resultat...suck.

Felkoder säger lambda så och så bla bla vilket jag helt ignorerar då dessa och därikring är nytt.


någon som haft samma problem?

e38 750 1995.


Mvh
Skalman           IP: ...[162.136]
Antal inlägg22.178 st
Postad/Inlagd2019-09-08 16:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för fabrikat på givarna och lambdasonderna?

OEM-kvalitet eller billigt kinaskräp?
Om det senare är det stor risk att du har flera komponenter som inte fungerar som de ska....

Eftersom du har felkod på "lambda så och så.." (vad det nu betyder i klartext!?) så har du ju något fel där!
Börja med att åtgärda det eller de felen.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2019-09-08 17:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

BMW 750 IA 1995
Hej och tack för svaret.

Det är BOSCH original med kontakstycken.

Vad jag funderar på är om det kana vara något annat som kan påverka, som tex tjuvluft och därigenom få en sond att betee sig konstigt och generera felkod.

Koderna jag får är ibland pre-cat och i bland post-cat, helt slumpvis och ibland höger ibland vänster....ingen logik alls.

Måste ju finnas någon styrenhet för dessa om inte EML / DME sköter detta också?
          IP: ...[162.136]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-09-09 19:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Vad har du för något att läsa felkoder med? 95:orna är ökända för att vara svåra att köra diagnos på, jag kan offra mitt högra ben för att lyckas med min...

Jag tror knappast att något mindre fel som en lambda eller lite tjuvluft får den att stänga ner en halva. Jag har testat att ryka alla möjliga givare under drift och spridare mm utan att lyckas få den stänga av en halva. Jag tror ditt fel är i systemet som styr gasspjällen, dvs EML. Testa att läsa felkoder där.

// Magnus

          IP: ...[4.33.17]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2019-09-09 20:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

BMW 750 IA 1995
Hej och tack för svaret.

Nu är det 2-3 år sedan jag grottade ned mig i denna olycka så måste sätta mig in i saken igen.
Använde Carsoft 6,5 skall se om jag sparat felkoderna någonstans.

Men... bilen har stått strömlös under en längre tid då underhållsladdaren tydligen gett upp utan att låta meddela något....suck.

Nu upptäcker jag att bakljusen lyser hela tiden, samt belysningen kring växelväljare, trots att tändningen är avslagen?

Nya problem.....


          IP: ...[162.136]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-09-09 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Intressant att du lyckats med Carsoft, jag kanske får försöka lite mer med det igen. Kan man behöva någon speciell adapter för att få carsoft att lira med en gammal kärra som kräver ADS-interface..?

Har du kollat så lamporna kring växelväljaren inte slockarnar 16 minuter efter att du stängt dörren? De lyser tills kärran går i sleep mode.

Bakljuset har jag inte någon uppfattning om utan att kolla elschemat. Men hur står det till med batteriet? Har du bytt efter djupurladdningen, bmw och dåliga batteri är ofta en dålig kombo.

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-09-10 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Den senaste komplikationen har jag inte mycket att säga om, mer än vad 944_driver säger: byt batteriet!

Till det första problemet - limp mode p g a omväxlande avstängning av halva motorn - kan jag däremot bekräfta, att min förra 750 -95 slogs med misständningar på snart sagt sagt alla cylindrar i olika omgångar utan att någonsin gå in i limp mode. Misständningarna var inte så utpräglade att de märktes på gången (annat än ibland med kall motor i fuktig väderlek), men mitt OBDII-instrument höll koll!

När nu alla "vanliga" detaljer har bytts ut, och eftersom "halv motor" inte i första hand kan förklaras med någon automatisk avstängning, utan snarare på något som påminner om glappkontakt, kan det vara läge att t ex undersöka strömförsörjningen till t ex DME:erna.

Det är inte lätt att följa el-schemats alla vindlingar, men DME:erna får ström från samma säkring fast genom två olika reläer, som dessutom kanske har någon gemensam jordpunkt?
Reläerna tycks sitta i elektronikboxen i motorrummet och där kan ju livet vara farligt med fukt och ärg.


Översikt:
[LÄNK]



DME2:
[LÄNK]


DME1:
[LÄNK]



/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2019-09-10 11:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

BMW 750 IA 1995
Hej och tack.

Ja eftersom det är så slumpvis detta sker så ger det en känsla av glappkontakt någonstans och det är alltid samma motorhalva som stänger ned, dvs den högra.

Jag kom över en omgång extra EML och DME och bytte dessa i hopp om att felet skulle ligga i någon av de boxarna, men icke.

Nu när jag laddat batteriet som upptäcker jag att jag får en känsla av lätta stötar från motorn när jag grävde runt i motorrummet i går kväll såt askig jord är det någonstans, detta har jag dock inte märkt förut.

Drog en extra jord från blocket till chassie men fenomenet kvarstod, ska kika mer på det i kväll.

Borde ju vara optimal jord denna vägen?.....hmm           IP: ...[162.136]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-09-10 13:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Nu såg jag att jag missförstått dig tidigare. "Den ena halvan" har jag förstått som att båda halvorna kunde bråka omväxlande. Därmed faller väl en del vändningar i mitt föregående inlägg,

Men att den aktuella DME:n (DME 1, om jag förstår dig rätt nu) verkligen får sin konstanta spänning/ström måste ju relativt lätt kunna säkerställas. I mitt förra inlägg länkade jag till scheman som i sin tur via länkade bilder visar var olika enheter sitter fysiskt.
Med tanke på att DME:erna delar på en 80A säkring, handlar det om strömstyrkor som lätt kan få en reläkontakt att bli dålig. Jag hade nog börjat där, eftersom reläet är en separat enhet och inte sammanbyggd med DME:n.

Sedan finns det ju också "tusen" andra ledare som kan glappa och kontaktstycken som kan ärga...

Din senaste erfarenhet, strömstötar som känns, har jag ingen kommentar till.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.280 st
Postad/Inlagd2019-09-10 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

BMW 750 IA 1995
Hej igen.

Ja jag har rotat runt i "boxen" några gånger, plockat ur alla relän och bytt ett flertal mot iof bättre beg, men det är ett tag sedan nu så jag har nog glömt vad som gicks igenom sist.

Ska djupdyka i helgen när man har lite tid över :)

Tack för svaren så länge, återkommer.

Med vänlig hälsning
          IP: ...[162.136]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen