AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.374

Torkare bak fungar inte

se
89
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej.

Min vindrutetorkare bak har slutat fungera. Har en F11.
Någon som har tips på felsökning?

Armen på torkaren rör sig utan motstånd då glasluckan är stängd så jag undrar om någon pinne ner mot motorn kan ha knäckts? Någon som vet hur konstruktionen fungerar?

Tack!
se
89
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Det var den fjädrande pinnen som fastnat intryckt. Behövde bara smörjas upp.
ne
4
netdigger
520d Touring -12
Hej sebbe74!

För någon som inte är så insatt men har samma problem, vad är "fjärde pinnen"? Vart hittar jag detta för att se om jag har samma problem?

/mvh. David
se
89
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej.

Om du öppnar glasrutan så sitter motorn som rör armen mitt i bakluckan.
Ser ut som en svart rund skiva. På den skivan sitter ett metallstift som är fjädrande. Vad som troligtvis hänt är att stiftet är nedtryckt och inte kommer upp. Ta upp en med en tång/pincett och smörj den lite.

Mvh
Sebastian
ne
4
netdigger
520d Touring -12
Tack för snabbt svar. Skall prova detta när bilen kommer hem i eftermiddag.
ne
4
netdigger
520d Touring -12
Hej,

Ser verkligen ut som att detta är problemet! Tack! Dock svårt att få ut den, tryckte lite på den för att se om den rörde sig och då rörde den sig bara ännu mer inåt, vilket gör den svårare att få ut. Sprutade lite smörj på den och hoppas kunna få ut den om den får gotta sig lite.

Har du något tips på hur man kan få ut den när den kommit in för långt?

/mvh. David
ne
4
netdigger
520d Touring -12
Hej igen! Har löst det nu, tack så mycket!

När jag sprayade och provade lirka igång den fastnade den ju in intryckt läge, så pass långt att jag inte kunde få grepp om den med en tång. Men, lyckades få ut med hälp av att knacka lite på den! Och sedan kunde jag lirka igång den så att den fjädrade igen. Helt underbart! Tack för din input!

/mvh. David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.