AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

E60 LCI 525i eller 530i

Visad 6.748 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Löwet, är SMG tåligare än vanliga automaten? Vad jag vet är det hårda växlingar           IP: ...[152.146]
Antal inlägg4.054 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Gusto, nej det är styrskenorna till kamkedjan som går sönder, se bild.
[LÄNK]

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[144.229]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
@olaO tack för infon! Då vet jag vad jag ska se och fråga efter om ja kollar på en E39 540.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
@Gusto Jag är mera av en teoretiker här på autopower men jag tror det är exakt samma problematik med N53 i 3 serien som i 5 serien, identiskt.

Men en lite klurig diskussion och kluriga val det här.... N52 är väl kanske generellt en säkrare konstruktion än N53 men självklart kan man åka på problem även med N52 med dessa longlife service intervaller eller om tidigare ägare slarvat. Sist men inte minst har det ju dykt upp några här som är jättenöjda med N53.           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
ola0: Vet du om BMW arbetade bort den svagheten i generationen efter M62TUB44?           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg4.054 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu blir det ju OT men på e60 550, N62 heter den väl tror jag, finns inte just det problemet.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[144.229]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo med tanke på att de antagligen är identisk motor som sitter i känns de som problemen bör va snarlika :/ Fördelen med 3-serien blir snabbare acceleration iaf då det är en lättare bil.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg14.791 st
Postad/Inlagd2019-11-11 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Gusto: Redan för 15 år sedan fick SMG bilarna kritik för dåliga växlingar, ryck och osmidighet. Är rädd att jämfört med dagens bilar så kommer man uppleva lådan som en katastrof. Själva lådan är dock samma som manuella så håller gör den nog.           IP: ...[182.2.1]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
Hmmm, kan någon vänligen förtydliga, jag är lite förvillad nu men behöver förfina mina sökningar lite. ;-)

Hur länge tillverkades egentligen BMW 3 samt BMW 5 serien med N52 motorn?

Gjorde nyss en sökning på en BMW 530 med prod datum 2007-02-08 och enligt VIN decoder är det en N52 motor i den.
          IP: ...[.198.73]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Löwet, jaha ok. Senaste bilen jag hade var en Audi med S-tronic, tyckte växlingarna va sjukt mjuka och sköna! En SMG lär ju kännas kass isf xD

mats-espost, det är väl bara kolla på modeller 2007 uppåt men har de mindre HK så är det väl N52 än 272 HK N53           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 15:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
@Gusto Hmm, sökningar på årsmodell 2005-2007 borde bli rätt. Hade först fått för mig att tillverkningsår 2006 var det sista året med N52 men så verkar det ju inte vara.           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2019-11-11 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iAT -07
De första med 272hk tillverkades i slutet av feb -07.

          IP: ...[.229.35]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 18:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
@Uris/1
Ah, ok, tack

Så om jag tar med 2007 i mina sökningar lär jag få med bilar både med N52 och N53.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-12 11:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
På 2007 bilar äre väl säkrast att kolla VIN-nummret för att se vilken motor det är, men borde inte egentligen inredningen avslöja? Har man den elektriska växelspaken är det väl facelift och per automatik N53? Och sen tvärtom för N52           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-12 12:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
@Gusto Jo, så är det säkert, inredningen/växelspaken bör avslöja så man behöver inte kolla på trafikverket och vin nr decoder för varje enskild bil.           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-12 13:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Min käns inte vinglig alls och det är inte vanligt heller, de brukar lgga som en padda på vägen, dock kan de med den aktiva styrningen kännas lätta i ratten, det är en vanesak, antar att din har detta?

Den varierar ju då antal rattvarv efter farten från ena till andra sidan., Sen givet, jag har de vanliga 18 tummarna med 225or med rätt hög profil, klart M grejor käns aningen annorlunda.

Jämfört med många bilar är den klart stabil, men nu kommer ni ju från starka E39or och även en 330 om än äldre.

Jag kör dubbdäck på exakt likadana fälgar som sommaren ch BMW har hängt på antisladd och antispinn så den går som en framhjulsdriven bil.
Är det halt blir den extremt slö ska man veta tex, den stryper verkligen effekten men ok det funkar,, man kan ju slå av det men det är inget om man inte tänker sladda lite, det är en rätt tung bil.

Skitfånigt utan tempmätare, en varnng finns, men om bilen går kallt ser man det ju inte, en sån enkel sak att ha tycker jag.
Även att inte ha en vanlig oljesticka ör fånigt då det hade varit så lätt att ha.

Sen självklart är N53 i en 3serie samma motor helt, en lite mindre bil är skillnaden bara.

I idriven släcker man skärmen, är de A stolparna som gör att man inget se? Krockskydsgrej.
Vanesak
          IP: ...[.89.134]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-12 14:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Gusto är du säker på att BMW är för dig, ingen helt skottsäker finns, hur mycket kan du skruva själv?

Och provkör några.

E39 är en gammal bil idag och har varit med ännu längre.

Kan du serva en BMW?
Om en spridare pajar får man leta upp den som läcker, bilen går ändå men vill vid start gå på fem burkar en stund, 1800 kostar en och måste giftas in tyvärr, det är det enda jobbiga imo, lätt att byta bara.

Xenonlampor ska man hålla sig till de tyska, kinesuska har tydligen smält strålkastaren 500kr, jag bytte en tyvärr lyser den nu mycket bättre ön den andra.

Tändspolar ett par hundra styck kopior, lätta att byta.

Ingen modell är tvärsäker, beror ju hur de körts och servats med, allt ev oljud från motorn gå vidare, lika med motorlampor som bara har ett litet fel seru, bye bye

Men det låter lite som kanske en Golf eller v70 vore säkrare val?

BMW kostar mer att äga, men ger mer tillbaka med tycker jag, en äldre bil i gott skick bussningar mm, ormar sig bilen är bussningarna slut oftast bak.
Jag menar trits att de är gamla har de premium ivar ivr de går bra, de kan bygga KIA i kubik nya, det kvittar, handlar inte om plattskärmar osv.

Original hade E60 runflat däck, nu har nog ingen det, den gnäller så fort man lägger om hjulen, man nollställer punkteringen som den varnar för i idriven.
Väldigt känslug moj.

Som sagt de gav kanske över 500tusen för den där E60n de kunde betala servicen, kan du ordna det?
Jag ville inte ha glastak tex, de trasslar till slut, finns ju AC, vissa lyxgrejor tyckte jag var onödiga bara, men det är ju en personlig sak.

Nä om man redan innan provkörning eller valt modell nojjar över motorn så kanske man ska ha nåt enklare?

SMG äkta? Eller den med automaten käns inte som man saknar, gpr ju att manellväxla automaten, ska på e60 finnas en möjlighet att få en bättre start, annars låser sutomaten växeln direkt för att soara soppa, manuell låda är menlös kan jag känna, helt ok men sitta o röra i grytan och knappt spara ett skit bensin heller.

530 drar inte mycket mer än 525 av n53 dp som ör mycket snåla, decilitern under de äldre lätt.
Rattväxlungsgrejen man kan välja ör urkonstig tycker jag, dp kan man ju lika gärna vicka soaken och växla uppåt eller nedåt.

Rattväxlungen är inte som SMG utan man trycker växelöronen mot sig för växling upp och frpn sig ner.

Fånigt.           IP: ...[.89.134]
Antal inlägg4.054 st
Postad/Inlagd2019-11-12 15:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Silwer, nej den har inte aktiv styrning vad jag kan se på utrustningslistan.
Det där med sikten beror på att man sitter lägre och att bakrutan är mindre.

Jag ska göra iordning allt på bilen och sen köra några veckor och se vad jag tycker.
Spontant känns det lite som jag säljer den, varje gång jag hoppar in i någon av mina e39:or så klickar det till i kroppen och jag utbrister i "Sådärja, det här är riktiga grejer" eller något liknande.
Men det kan förvisso bero på att jag nog kört ca 40000 mil i olika e39:or så kroppen kanske har blivit programmerad och hjärnan tvättad ;-)

Får jag ordning på Nox och förbrukningen går ner så kanske det blir en finfin familjebil i många år.

Vi får hoppas på det.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
          IP: ...[144.229]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-12 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Stolarna går ju att höja och du har de fina, ve henne prova i högsta läget?

Du har en Touring sen förr iofs, allt berir om nån åker till och från jobbet sög ich lite så, den soar en del soppa när allt fu kar.

Jag hade en Mazda 6 sport före denna ok det var en Fordmotor iofs, den drog lika mycket bensin egentligen, man ligger ju ofta i 100-120 typ och det drar just inget mer att öka i BMWn.

Jag gillar E39 absolut, men att hitta fina sånna som liksom funkar i vardagen är det svåra, faceluftade 2001 eller nyare.
Sen ser den ju ut som en BMW imo, men V8 må va nice men som bruksbil kan jag inte ha det.
Därför gick jag till den nyare, kort sagt en vanlig bil, Touring mest för att den sällan varit pojkräser.

Tänkte mg en N53 530 men det blev inte så, jag sitter inte och är livrädd för den motorn och lådan.

Gillar man den nte så tror jag tyvärr inte du gillar F11 heller, rött lik men ett steg tillbaka designmässigt för att visa njurarna.

Sen om den är så spårkänslug så det är värre än det mesta ör nåt på tok?
Som sagt ska ligga stabilt på vägen, hjulinställning?

Svårt att säga, jag tycker helt tvärtom haha, den ligger där den ligger om du drar ur den.

De har nte sparat n på hjulupphängningen på nåt sätt, även utan M paket är de styvare än de flesta vanliga bilar.

Men du kommer från väldigt fina äldre BMW, jag kommer från andra hållet.

Nåväl fixa den och kör lite bara, ta den för var den ör, det blir ju din minsta BMW kan man säga men också klaer civilast.

Nu låter det som de knappt orkar gå, i en värld där folk åker runt i bilar med under 2l varje dag för att spara soppan, ofta gasar de hårt med dem så den slutliga bensinnotan blir inte mycket lägre i verkligheten då de alltid måste golva gaspedalen.

Dieskarna till E60 är fantastiska fö, har du kört nån 530d är vaea den björnstark och klart accsnabbare än min, vridet ör otrolugt och då har vi 535d kvar 580nm det märks, men i ett land som avskyr diesel så valde jag bort 530d men provkörde en 2008a.

525i måste man vara en del även om de blev bättre som 3.0 imo, den äldsta m52 motorn vet jag inget om men N52 körde jag och där gäller en 530, 525i där och med den lådan var inget förstaval när man provat några.

E60 sålde bra i Sverige och i princip hälften är Touring, drt är ju Sverige vi pratar om, 523i var vanlug då de kunde ha den som tjänstebil har jag för mig, gränsen gick där, det är ändå en 2.5l strypt lite, lite som 528i konstg mellanmodell men antaglugen var nån marknad just där den oassade.

I USA kom aldrig N53 och N54 de har så hög svavelhalt i soppan att motorerna pajar så de hade de äldre motorerna bara.
Vet inte men även V8 mpste ha drabbats, de uppfaterades md på ett liknande sött med liknande spridare.

Att vi inte hör så mycket om dem är väl för att få har dem bara, garanterat att de har sina problem då det även där skylle användas spridarna som sprutar in fyra ggr per arbetcykel.
          IP: ...[.89.134]
Antal inlägg4.054 st
Postad/Inlagd2019-11-12 22:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nej, inte spårkänslig men kombinationen väldigt lättstyrd även i fart och mjukt chassi (tycker jag) gör den lite vinglig när man kör runt i 50-70 sådär hemma på småvägar.
Ruskigt bekväm rakt fram på motorväg dock. Det håller jag med om.
Stolen står på högsta läget men både jag och frun är korta så det räcker inte riktigt.
F11 är ännu värre tyvärr för korta människor.
Men som sagt jag ska ge den några hundra mil med fixad motor och sen kan jag nog sätta ett rättvist betyg på bilen.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[144.229]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 325 ix  -89
Pris: 40.000:-

BMW 523iA Touring  -98
Pris: 8.500:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 39.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen