AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

E60 LCI 525i eller 530i

Visad 7.074 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 08:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för inputen. Har du bestämt dig än ifall du vill ge dig på N53? :P           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 08:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
Nej, inte bestämt mig för motor men lutar åt N52. Frun är himla jobbig också med färger och annat så det här kan ta lite tid. ;-) Problemet är att hon kör betydligt oftare än mig nu när jag bor nära mitt jobb.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg4.125 st
Postad/Inlagd2019-11-11 08:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Silwer72, tackar för utförligt svar.
Skrev visst fel vrid ;-) Tack för rättningen.

Jo spridarna är bytta 2015 för 5000 mil sen. Kablarna i bakluckan är bytta mot en mjukare typ. Överlag känns bilen otroligt välskött.
Jag har aldrig upplevt M-sport som speciellt hårda och denna var mjukare än min 540 med M-sport. Kommer i övrigt inte röra till det med styling etc.
Min fru som ska köra denna bil så jag hoppas hon gillar den annars får jag väl sälja den.
Hon kunde inte vara med och provköra tyvärr.
Första provkörningen hemma för henne gav följande betyg:

"Slö"
"Vinglig"
"Man ser inget"
"Sköna stolar"
"Oskön ratt"
"Kan man släcka skärmen?"
"Var är tempmätaren"

Ungefär som jag tycker men man vänjer sig väl.

Jag har en felkod på motorn 30E9, kollade givetvis bilen med dator vid köp.
Nox-sensor relaterat vilket verkar otroligt vanligt på N53.
Just 30E9 verkar lite halvjobbig men jag ska givetvis fixa till det asap.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
          IP: ...[144.229]
Antal inlägg2.747 st
Postad/Inlagd2019-11-11 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
650i coupé F13 -12
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
Volvo 740 -90
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
Volvo Amazon -58
Nu var ju det här en tråd om 525/530 men eftersom det ramlade in på däck så anser jag att det inte går att generellt säga om vilka däck som behövs på en viss bil. Vi kör med minst två BMW året om och har sedan 2005 haft minst en av dem med kontinentala friktionsdäck. Enbart RWD. Visst, dubbdäck är bättre än friktionsdäcken de dagar det är dåligt underlag och då får man sänka farten mer med friktionsdäcken och köra därefter. Att komma ihåg är att 95% av dagarna då det inte är helt vinterväg har man bättre egenskaper med kontinentala friktionsdäcken. Vi bor i Storstockholm men har fritidshus i snörikt område långt från saltade vägar.

Bakhjulsdriftens stora nackdelar på vintern försvann med antisladdsystemen. Vi har ju även en Volvo 740 som påminner om hur det är att köra bakhjulsdrift utan säkerhetssystem och den sitter det dubbdäck på, precis som det gjorde på mina BMW av årgångar före 2000.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**           IP: ...[192.112]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skönt att höra, för jag blir lite nojig i vinterväglag, även om jag kör fyrhjulsdrift xD           IP: ...[152.146]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 09:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
@mats_epost, jag tror också man får förvänta sig lite högre bränsleförbrukning med N52 samt de tråkigaste av allt, pre-LCI inredning           IP: ...[152.146]
Antal inlägg2.747 st
Postad/Inlagd2019-11-11 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
650i coupé F13 -12
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
Volvo 740 -90
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
Volvo Amazon -58
OlaO, E61 är fin bil med många bra egenskaper så ni vänjer er säkert:)
Byte av NOX-sensor verkar även behövas på svärdotterns E81 120i. Ser med Carly att det är flera felkoder som tyder på det. Men den ska programmeras in vilket inte Carly verkar fixa. Gör någon av "dina" mjukvaror det?

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**           IP: ...[192.112]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
@Gusto Vi kör såpass lite så något högre bensinförbrukning är ok.

Däremot är det smått ångestfyllt att köpa beg BMW, så otroligt många fällor att ramla i. Jag blir nojig bara jag ser att en bil bytt ägare massvis med gånger. ;-)

Som sagt, vi får se, måste ta en seriöst snack med frun också. Tidigare har hon knappt orkat gå 750 meter men nu verkar det plötsligt inte vara bråttom med bil (tränar, äter nyttigt och håller på), jag är lite förvillad. ;-) Sedan det här att hon är så jobbig med färgerna, det är nog mest svart och antracitgrå som funkar, typ...           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 10:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har man lite att köra kan det också vara bra att tänka på batteriet. Läste på ett ställe att för mycket kortsträckor laddar ur batteriet på E60. Ytterligare en sak att tänka på :P           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
@Gusto Jaja, jag blåser ur bilen ibland när jag kör till föräldrarna (ca 26 mil enkel) och blir oftare nu när det är äldre.

540n var så sjukt skön som motorvägskryssare så jag har inte så stora förhoppningar på vår nästa BMW (blir ingen V8a denna gång). Livsfarligt nu när de är såpass överkomliga på beg marknaden men jag kommer hålla mig borta. Går väl att få en V8a med twinturbo >400hk för ca 140-180 000 som inte gått så långt.

Faktum är att i vår bostadsrättsförening har "gubbarna" gått helt bananas och tagit bort i stort sett alla eluttag i vårt stora flerbilsgarage (6 våningar, Stockholm) så jag kan knappt ladda bilen längre. Har redan blivit hotad av en sur gubbe i vår förening efter att ha nyttjat det enda ellutag jag kunde hitta, han var skitförbannad. ;-) Vet inte riktigt vad de har för plan men tror de behöver ta ett helhetsgrepp nu när flera har hybrider etc. Elen var sannolikt underdimensionerad så de tog istället bort varenda dosa när de märkte att elförbrukningen gick upp. ;-)           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
En 540i E39 hade inte varit helt fel heller! De är väl ganska driftsäkra?

Varför bryr sig äns bostadsrättsförening om sånt? Alla som bor där betalar väl endå månadsavgiften... Eluttag i garage är ju dunder.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 11:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
@Gusto Blir kanske lite mycket OT här, 540 har väl sina bra och svaga punkter som alla andra BMW men det har varit kul att haft en bil med V8a. Att köpa en begagnad premium bil som gått ca 15 000 mil kostar (oftast) en del att hålla igång om man inte är en vass gör det självare (vilket ganska många på autopower verkar vara, själv byter jag olja och filter själv men inte så mycket mer än så). En V8a kan vara helt ok om man inte kör så mycket per år, annars blir det så klart betydligt högre driftskostnader. Vi kör enbart mellan ca 1000-1100 mil/år.

Sedan beror det lite på hur du kör en BMW E39 540. I automatens vanliga D läge är de ganska sävliga, tröga, lite framtunga nästan något klumpiga. En annan framvagsnkonstruktion än i tex E39 525/530 som är smidigare. Roligare i S läget när de tvingas varva. BMW med V8a är i synnerhet motorvägs/autobahn kryssare av rang, i stadskörning är de ingen större hit tycker jag (då föredrar jag helt klart tex E39 525, 530). Men en V8a på motorväg, ja, jag fullkomligt älskar det av hela min själ. ;-)

Föreningens officiella version till att de tog bort nästan alla ellutag är nog att elen är underdimensionerad i garaget men det var ca 2-3 år sedan nu de gjorde det här och inget har hänt. Gubbarna är min förening är lite speciella. Jag tror nog mera att de fick panik när de såg att elförbrukningen gick upp. ;-)           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 12:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lugnt med lite OT, då jag kollat på lite E39 till och från. Men känner lite som dig man vet aldrig med beg. bilar. Har man tur är det sedvanlig slitagedelar man får byta under årens gång och sånt är acceptabelt bara man vet om när saker och ting senast byttes innan köp. Jag personligen har noll mekarkunskaper. Skulle kunna fylla på någon vätska här och där men skulle aldrig våga ge mig på byta olja själv osv. Just BMW av de äldre varianterna är ju bra att köpa om man kan, orkar och har tid att meka själv. Alternativ om man vet någon pålitlig runt hörnet verkstad som gör saker billigt.

Ang. föreningen så får man väl hoppas att de inte vurmar om massa elbilar i framtiden då, för det lär ju skjuta på elförbrukningen ytterligare :P           IP: ...[152.146]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Denna N52: [LÄNK]

Rullat lite mycket men haft bra ägarhistorik fram till våras då det skett en del ägarbyten och miltalet verkar inte rört sig så mycket.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 12:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är det SMG-låda på denna? [LÄNK]

För den är riktigt läääääcker!           IP: ...[152.146]
Antal inlägg4.125 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mats, jo i "min" inpa kan man nollställa adaptionsvärdena på Nox men man behöver tydligen ista också för att göra något. Håller på att forska i detta.

Gusto, 540 e39 har M62B44 och samtliga drabbas av haveri av kamkedjestyrningen.
ca 15000kr för bara delarna. Är inte det fixat så är det verkligen vanskligt att köpa en e39 540.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Mvh Ola           IP: ...[144.229]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
@olaO jaha okej, bra att veta. Är det den sk. Vanos-grejen som går sönder?           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
Snyggingar båda två. :-) Den första kanske lite mycket mil för min smak men behöver inte vara en nackdel (hur bilen har skötts är viktigare).

Tror faktiskt det lutar åt 3 serie för vår del den här gången men det är inte helt säkert. Komforten/premiumkänslan som en bra 5 serie bil erbjuder är högre men å andra sidan är det sällan vi kommer dra nytta av 5ans större kaross. Vore dock sjukt bra om bilen har skidfack så man ibland slipper fula jobbiga takboxar. ;-) Vet inte om både 3 serien och 5 serien har det.           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg14.909 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
@Gusto: Ja 330in i länken har SMG.           IP: ...[182.2.1]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag om någon borde sikta mig in på 3-serie då det huvudsakligen kommer vara jag själv i bilen hehe... Men är det samma motorproblematik där om man köper en 3-serie E90 LCI? N53 dvs?           IP: ...[152.146]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 419.999:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91
Pris: 85.000:-

BMW Alpina b3  -00
Pris: 149.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen