AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

E60 LCI 525i eller 530i

Visad 6.623 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-05 02:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Angående växelådsolja tycker BMW att den aldrig ska bytas, ungefär lika intelligent som att de saknar oljesticka på motorn.

I varje fall bör man nog byta oljan, på en automat kan det ge trassel att låta bli.

Men ingen avtappning finns, så man får ta ner tråget och BMW är inte ensamma om de här dumheterna, antar att de vill få ner ägarkostnader på pappret osv, är man sin egen skiter man i sånt där och ordnar det.

Man kunde ju tycka att oljefilter borde kunna bytas, men nix pix det får man rengöra sitter fast.

Manuella har samma tankegångar men kan man bara få ur och i ny olja löser det sig väl.

Ingen oljesticka bah! Man måste fippla fram en bild i bilens systemfönster invändigt, där ser man mängden i form av blippar i en motor, en sticka hade utan problem gått att få dit.
En onödig lösning på ett lätt "problem" brukar det kallas.
Ingen mätare för tempratur är ochså en fantastisk sak, utan den kan bara varna, finns ett bråkigt litet orange fönster som talar om ev problem.

Alltså det är inget unikt för de här på nåt sätt, allt ska bara, tjuuuut!!! Varning och in på verkstaden är tanken.
Att bilar här uppe lever längre än i Tyskland påverkar givetvis, där skrotas allt rätt snart iaf vanluga bilar.
Här får vi långt senare ägare tänka lite själva.

Sluta nojja över spridarna, ingen i bygd funktion ger hur länge de håller, det har testats tom, en kan paja men resten hålla så länge du har bilen.

Finns en tysk sida där en snubbe har två stycken N53 byter han alla på och den andra byter han den trasiga, han kommer fram till att automatiskt byta allihop för att en trasslar är nonsens.

Dvs random grej.
          IP: ...[.89.134]
Antal inlägg1.721 st
Postad/Inlagd2019-11-05 21:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
E60 535i såldes inte i Sverige (men 530i, 540i, 550i). [LÄNK]

Det var inte samma trelitersexa i 530i (M54 2979cm³, N52 2996cm³, N53 2996cm³) och 535i (N54 2979cm³). [LÄNK]

Håller helt med angående oljestickan.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.211.53]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-05 23:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sant och jag tog inte med annat än raksexor, vilket jag tycker är en grej med BMW, man vill ha sexan.iaf.

Jag menar man kan ju köpa en BMW v12 av äldre modell tex.

Ska man köpa den äldre bilen pre lci så välj 530i, vad man än tror om 525i skuljer det på en 2.5liters motir och en 3 liters, BMW var försiktiga dör och gav den samma effekt.

Jag har kört båda och särskilt i vrud mäks en skillnad, jag tror siffrorna är blygsamt angivna för LCI 525i, den gör över 240 på mätaren.

Ok det ör inappast en raket, men automaten i den nyare ör klart bättre ön den äldre imo, jag gillar hur man kan bara vicka spaken och låsa växeln.

Jag klrde en 525i 2006 manuel sexväxlad, och det klart i starten är ju en manuell svår, men i övrigt är det inget särskilt tycker jag.
Kanske för att 525i oavsett morot inte är en räser utan mer en präktig bil för vardags, man kan kan Kia om man vill det typ, ingen aning vad de far efter.

530i är klart tuffare isf.

Och dieslarna ör inte dumma en 530d 2008 känner jag är kvickare än min 525a tex, 535d ör ett monster i vrid.
Men i Sverige missgynnas dieslar så jag köpte ingen sån, men de gav mig en helt ny syn på dieseltröskor.

Fy fasen vilket vrid, inte så varvilligt sim bensinarna alls men jösses, även. Den nu kanske sura 525i 3.0 gillar varv.

Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-06 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja men hellre 530i. Men tyvärr dyker det upp mycket snyggare och bättre utrustade 525i på blocket :/           IP: ...[127.192]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-10 11:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad tror ni om denna?

[LÄNK]

Förvisso taklucka som är något jag inte gillar. Men om man aldrig öppnar den och låter den va stängd så är väl riskerna små att den går sönder?           IP: ...[127.192]
Antal inlägg161 st
Postad/Inlagd2019-11-10 12:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 320dT Xdrive -16
Fin, men gått endast 500 mil år 2012-01 till 2016-07?           IP: ...[6.56.80]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-10 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hmm bra poäng. Men verkar som de varit en och samma ägare under den tiden. Kanske ställt av den i hopp om att den ökar mycket i värde? Bilen är ju endå svensksåld. Är det inte svårt att skruva svensksålda bilar?           IP: ...[127.192]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-10 14:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Den kan vara bra, låga mil, men som med alla begbilar är det en liten osäkerhet hur mycket i uppfräschnings/reparationskostnad man behöver budgetera med. Är du en gör det självare kanske det är ett mindre problem dock.

Ibland kan man försöka leka lite detektiv och få tag på tidigare ägare, skicka iväg ett vänligt sms eller email för att få reda på mer. Jag gjorde så själv nyligen och fick då reda på att 530n (2006) jag var nyfiken på hade bytt kamkedja etc för en kostnad till ca 40000kr (dvs enbart en reparation) efter enbart ca 12-13000 mil men att fortfarande motorlampan nu lyste gult (hos BMW återförsäljaren) som nu skulle sälja den vidare). På det sättet hade jag vettiga frågor att ställa till återförsäljaren.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-10 17:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför lyste lampan då?

Sånt ordnar man väl som ÅF?

Ingen vill ju ha bilen, ett enkelt fel hade ju fixat så det är det ju inte fråga om.

Klart BMW kan vara mer att skruva med, som sagt dyrare.
Men mycket kan man ta reda på själv hur man gör.

Det är inte fråga om en Volvo 740.           IP: ...[.89.134]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-10 17:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Ja, sannolikt skulle åf ha ordnat lampan trots att de lade ut annonsen med gul lampa. Oerhört intressant för mig dock att veta att kamkedjan och några andra delar bytts redan efter 12-13000 mil till en nätt kostnad av ca 40000kr, ovanligt för N52B30 motorn vad jag vet. Orsaken till senaste gullampan vid försäljningen av bilen är relaterad till vevaxel/avgaskamaxel/vanos magnetventil om jag förstod det rätt från den tidigare ägaren. Den gamle ägaren tipsade helt enkelt mig, "kolla upp att det här är gjort om du köper bilen". Sedan det här att köpa en motor med bytt kamkedja, kan vara en fördel men frågan är vad som hände egentligen, man blir ju lite nojig.
Slutsats: Jag hoppar den.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg4.010 st
Postad/Inlagd2019-11-10 19:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jaha ja då har jag köpt mig en bil av den modell jag aldrig tänkte äga.
e61.
Jag behövde en vinterbil så en 525ix -2010 kom väl till pass.
Blir intressant detta att äga. Första känslan är att den är lite själlös om man jämför med mina e39:or. Klart tråkigare att köra men det är ju inte heller någon åtta i.

Nu sitter det en N53 i denna och det verkar ju som det är en bra motor om den går som den ska men läser man lite så verkar just det ovanligt:-)

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[144.229]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-10 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kanske får ta mig att göra ett detektivarbete på bilen. Den har ju allt jag vill ha, lite dyr dock.

@olaO hur länge har du haft den nu? Är det bra tryck i den för säkra omkörningar osv.?           IP: ...[127.192]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-10 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
@olaO

Grattis :-) Jag har sett att det finns en del Xi ute för överkomliga prislappar runt 100 tusen men jag har samtidigt ingen aning om fyrhjulsdriften är något man ska noja sig för eller ej på ex som gått runt 15000 mil och ofta är ca är 8-13 år gamla. Hur slitstark konstruktionen är och vad systemet kostar att underhålla. En extra potentiell felkälla men samtidigt bra för säkerheten som är skönt att ha på vintern.

Förhoppningsvis har första ägaren tagit den tyngsta smällen med N53 motorn. ;-) Verkar åtminstone extremt vanligt med spridare som bytts.
          IP: ...[.166.28]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-11 00:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mats, ja man kan undra, förstaägare brukar ju serva bilen, annars kan den ju gått utan oljebyte och låg nivå länge, det tar död på kedjan.

Vanos är väl helelektroniska och jag vet inte om det finns programvara att ställa dem själv?

På tidigare motorer kunde man ju nollställa dem själv för hand, när man bytt ich fixat med dem, nör de bytte kamkedjan borde de väl fixat det samtidigt, det är ju helt säkert att vanosjusteringarna kommer vara fel när man gjort det.

Förstår inte vad den gör ute på försäljning, om de kan nolla vanoserna viljet ju BMW kan med sin svindyra utrustning så gör det, om det inte går ja då snackar vi att trilugen ör ännu mer fel, en vevaxelgivare kan knappast vara felet.

Jag hade aldrig köpt bilen det är då säkert. Och det tänker du ju inte heller.

Fult av dem att lura på folk nåt som kan kosta skjortan, den går ju högst troligt inte genom besiktningen öven om du kunde ta bort lampan för motorfel.           IP: ...[.89.134]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-11 01:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ola

raksexorna går fint, de ska knappt märkas det är grejen, BMW=rak 6a för mig.
Stor skillnad mot en radfyra., Iofs såg jag dina bilar så det vet du redan.

Det är en trelitersmotor trots namnet, men mer av avslappnad stil än 530i.

Bra dragbil, farliga kablar till bakluckan som gäna vill spricka med åren och ställa till elände.
Får man bara in i huvet att det inte ör en räser utan en familjebil så är det nog ingen fara.
Men det är ju inte en volvo 740 heller.

Vet inget om X systemet, jag har inte det, här behöver man inte köra i djup snö, och med alla elhjälpmedel är de inte farliga fast de är bakhjulsdrivna.

Går din bra så kör, finns inget att laga på en hel bil, ger en tändspole upp finns kinakopior för ett oar hundra och de funkar lika som original.
Spridarna är dock vad de är, svårast är att hitta den som läcker, i övrigt inga specialverktyg eller nåt för bytet, men den måste giftas in i systemet.

Att det skulle spruta trasiga delar om dem är överdrivet, vi får se hur det går, hoppas det rullar på bara, de ör snplare på soppa än du tror iaf den utan X, och det är väl lite där priblemet ligger med, bilen går mellan snålläge till vanlugt läge, det kan du känna när du kör den, och spnna funktioner verkade de ha svårt att få till bra under hela tiden den motorn fanns N53.

E39 ser ju mer BMW ut, och de här fick folk att hoppa högt, idag ser allt ut såhär i klassen, ja i storleksklassen.
LCI ger att du får köra lagligt med angeleysen i stället för halvljys på dagen, beror på att det inte ör glödlampor längre utan dioder, öven vak ändrades det.
LCIn ska väl rent allmänt cara bra ihopskruvad, aluminium huv ich framskärmar, alyminium hjulupphängningar osv, E39 var ju bra dör ich folk gnällde på ore KCI modellen, BMW för typ 4-500tusen som en spn här ju kostade här i denna modell skulle inte knirra och knarra i inredningen osv, dörrsidorna förbättrades ich automaten blev med elektronisk växespak, utan anslutning mekaniskt till lpdan, låser upp fort på vöxlarna för att spara soppa

Originaldraget ör en huvudvärk, min har inte original utan tredjeoart ned borttagbar kula, originaldrag har elinfälld kula, låter ju bra, men det är kugghjul o skit i plast eller nåt och i skitiga vintersverige pajar de och så får du inte igenom den i besiktningen.

Sporta inte till den, blir bara obekväm i onödan, vitslöst, menar då hjul och däck tex.
Nu är den en M så den ör inte lika skön att åka i längre, Touring annars brukar ägts av lugnare folk än sedanerna, en fördel imo, du har ju de bra bekvämare sätena som hjälper upp det.

Vrudmomentet ligger runt 290nm bromsad, BMW uppger 270nm, du har skrivit 200nm, bara ett påpekande, det här är en bil de var aningen restriktiva med för att den skulle hålla sin plats i BMW urvalet.

Kombin har automatisk nivåreglering där slangen för ventilation för pumpen kan bli igensatt, dp pajar pumoen och det blir trpkigt, men ofta har det väl åtgärdats, annars gör ren den, fixa till att inte så mycket skit kan komma in.

Annars vet jag inte rätt hal kaross öven sim sk sportkombi, 240plus på mätaren, nen antar att X håller igen lite mer kanske, men tja det räcker flr vad det är, bilen väger ju en del.
Men gör den nåt sånt är den frisk i moroten iaf.

Hoppas du slipper problem, min dras med för hög tomgång, inte så kul med automat, men har fått tips här, ska bara skaffa en kaptop för att justera det själv.
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-11 01:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Gusto fin, men prutmån bör finnas, jag har samma inredning men hade velat ha de svarta.

Visst en spn här kostade en massa pengar ny, men det var ju ett tag sen.
Du får syna den närmare, det mesta syns på så mörk färg så det lör du se, kom ihåg att den beskrivs som Toppskick så allt du kan hitta är minus.

Den är som sagt inte billig imo.

Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 07:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Silwer, prutförmån bör verkligen finnas på den, verkar inte heller som att några vinterhjul följer med. Problemet är att jag bor minst 3 h från firman och omdömena om de ger ju en lite kalla fötter...

Men om vi pratar om Xi vs Bakhjulsdrift. Känns din stabil när det är halt och snö ute? Har E60 alla de senaste hjälpmedlen? Jag vill inte vara osäker om jag ska köra varje gång det är lite halka eller snö ute pga av bakhjulsdriften           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 08:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
@Gusto Under förutsättning att man kör dubb bör det inte vara något större problem med en BMW 5 serie på vintern även om den inte är en Xi, även fjällresor kan du hantera utan ångest när du har dubb. Folk klarar sig väl utan dubb också men vissa vinterdagar kan nog bli lite "spännande" då eller om man råkar bo längre norrut.

Olyckor sker väl framförallt de första dagarna med halka, dagar med ovanligt mycket snöande samt is/svartis/stenhårt packad snö. I städer som Stockholm har man också betydligt mer än sin egen bil att tänka på när medtrafikanterna sladdar omkring på friktionsdäck. Dagarna du har nytta av dina dubb (eller fyrhjulsdriften för de som har det) kan i vissa delar av Sverige vara få men kan ändå vara värt det. Har man möjlighet att ställa bilen jävliga dagar eller inte bor så långt norrut klarar man sig säkert även med friktion. Själv kommer jag alltid ha dubb på bakhjulsdrivet. Ofta är man mer än en person som använder bilen även om du själv kanske är en rackare på att köra.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-11 08:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dubb låter verkligen som ett måste på bakhjulsdrivet. Men hur är det med däckkrav på BMW generellt. Har läst en del om runflat däck och försäkringar? Är det typ ett krav att ha?           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-11 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Nja, ett måste är det inte men jag resonerar som ovan. Kan även finnas fördelar med BMW bakhjulsdrivet, en hel del tycker att bilen beter sig mera förutsägbart men gäller kanske framförallt duktiga förare som är vana med bakhjulsdrivet.           IP: ...[.165.11]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-

BMW 335i  -07