AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

E60 LCI 525i eller 530i

Visad 7.077 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-10-24 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ägaren verkar väldigt seriöst, och har redogjort för mycket som har bytts, reparerats osv. Men tvekar endå, bilen har ingen M-ratt :P

Automat, M-ratt är i princip mina krav. Vet inte om de värt o satsa på en som har navigator också? Knappast lika bra som F1x generationens NBT.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-02 23:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
Lite confused, är det från och med årsmodell 2007 eller 2008 som BMW började med diesel bensinaren N53 för 325, 330, 525, 530? Lite elakt kanske men mer eller mindre omöjligt att skilja en N53 från en diesel på tomgång.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg14.909 st
Postad/Inlagd2019-11-03 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Sant, men från 1500rpm>6500rpm är det inte svårt att känna och höra skillnaden ;-)           IP: ...[144.157]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-03 20:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Så gamla navigatorer är värdelösa idag, och kan inte uppdateras, då det var med dvd skivor det gjordes.
Utvecklingen på den sidan av allt, med oekskärmar ich wifi tog över allt.           IP: ...[.89.134]
Antal inlägg14.909 st
Postad/Inlagd2019-11-03 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Navigatorn på e60 ser ut som ett gameboy. Det är ingenting att sukta efter. Vilken mobiltelefon som helst är bättre.           IP: ...[144.157]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-03 23:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Löwet: För mig som är ute efter en något "billigare" BMW (3 serie eller 5 serie) mellan ca 70 000 - 120 000 ställer det här med högtrycksspridarna till det lite, gör att jag blir tveksam/velig. Vet inte riktigt hur jag ska göra ännu, om jag ska chansa eller om jag går på en äldre N52. Min "känsla" är ändå att en majoritet avråder till N53 när man har den här budgeten. Men om man nu bortser från enbart motorn har så klart de nyare andra fördelar så man får väga nackdelar mot fördelar. Lutar att försöka hitta en schysst N52a. Att N53 låter som en äkta diesel på tomgång bryr jag mig dock inte om. ;-)

GPSen kan jag leva med, mobilen fungerar bra då och då. Lite läskigt när man köper bil i den här prisklassen eftersom det då ofta blir med en bil som gått mellan ca 14-16000 mil då en del saker kan behöva börjas bytas ut. Man måste helt enkelt budgetera med en uppfräschningskostnad från början, annars blir man oftast besviken.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-04 06:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo men det är alltid en risk med en begagnad bil.

Det enda du kan göra är att kolla upp allt du kan.
En BMW kostar ju mer att hålla gång givetvis, men de är bra bygda bilar, kvaliteten i detaljer osv är en annan än på en enklare bil.

Kan man inte eller inte har råd att underhålla en sån här köp en simpel bil många kan fixa lätt, trist men vettigt i ett sånt fall.

Läckande spridare kan mycket väl vara ett problem, men om bilen är kall märks det och ofta luktar det bensin, den tömmer inte tanken eller nåt men läcker ur just spridaren när bilen står.
De kostar ju en del och trassligt att hitta vilken det är då det är ett mekaniskt fel på den, BMW vill säkert byta alla.
Rena dumheterna men bra för dem.

Aningen överdrivet hur hemsk n53 skulle låta på tomgång; och hur ryckig den är, i jämförelse med den äldre jo, men det är ändå en raksexa när du kör och de går fint.

Saken är ju att de inte lyckades få plats då med mer än direktinsprutningen, och de ville ha den för att få ner förbrukningen bla.
Det är ju en trelitersmotor även som 525i.

De ser omodernare ut innan LCI utan tvekan, och först då får man köra med de sk angel eysen i stället för halvljus på dagen.

De skärpte sig ett snäpp just där då de fick en del gnäll att E60 inte satt ihop som äldre E39 av ägarna.

Det är gamla bilar idag oavsett men BMW var före sin tid, strax såg alla som var med ut så, inga sidolister, hajfena etc.

Så nu ser den anonym ut, när den kom skrek många rakt ut, sådär kunde inte en BMW se ut, men man vänjer sig.

Visst är det trist att BMW inte löste motorproblemen ordentlugt under alla år.
En chansning, det kan hålla fint, eller med mindre problem, alla bilar kan gå sönder.
Vissa är bara rostburkar tex, det är inte de här, skärmar fram och huv är aluminium bla.

Som sagt en 10 år år gammal bil får man dels gå över lite innan köp, prova absolut fler om möjlugt tex.
Och pruta, som jag skrev tidigare det är köparens marknad på sånna här bilar, tror de att de sitter med ett unikt underverk så kan de behålla den.

Man kan inte eliminera alla ev. problem.
          IP: ...[.89.134]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-04 07:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kom det ingen 535i på E60?           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-04 08:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Ja, en begagnad bil är en begagnad bil och man måste helt enkelt från början kalkylera med en uppfräschningsbudget för att inte bli besviken. Att kalkylera med 3000x6 enbart för spridarna är dock lite magstarkt. ;-)

Angående spridarproblematiken för N53 så är det irriterande, just eftersom det verkar så oerhört vanligt.

Min poäng: Det handlar ju inte enbart om kostnaden för att åtgärda det utan en del handlar också om att man vill ha en driftssäker bil. Lite hmmm "nervöst" om man ska behöva lyssna på att en motor går på alla cylindrar.

Tog en fräckis i lördags och mailade den tidigare ägaren till en BMW 2008 som nu finns hos en handlare för försäljning. Han berättade att rubbet av spridarna blev utbytta när bilen var ganska ny och att den stod på verkstad i en månad, sedan dess har en annan spridare bytts ut. Möjligt dock att han hade sådan tur att inte han behövde stå för det första kalaset själv. (Han sade sig ändå varit nöjd med bilen)

Mycket möjligt att problematiken var ännu värre på de tidiga årsmodellerna men att det stabiliserades något med senare årsmodeller, vet ej.

Varit runt hos lite bilhandlare för skojs skull och en sak märkte jag direkt. Helt ofattbart vad mycket fräscha BWM dieslar som verkar finnas i lager men jag har inte orkat engagera mig i vad politikerna hittat på, tror jag siktar på bensinare.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2019-11-04 08:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Inte till Sverige (Europa?). Men det såldes i USA tror jag mig minnas.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-04 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är det N53 på både diesel och bensin alltså för LCI modellerna? Trodde N53 endast för för bensinare. Man ska ju inte heller glömma högtryckspumpen, dock tror jag det är engångsbyte.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-04 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Jag syftade på bensinare, mitt senaste inlägg var lite rörigt. Menade bara att det verkar vara ett enormt utbud på beg marknaden för BMW dieslar just nu.           IP: ...[.165.11]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-04 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo verkligen, men verkar som de flesta gått väldigt långt samt överprisade. Dettsamma gäller iofs för bensinbilarna också. Men långpendlar man inte är det nog bäst med en bensin.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-04 11:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
Gusto: Siktar du sannolikt på en bil med N53 motorn ändå? Vad har du för budget ungefär själv?

Ovanligt klurigt det här, de flesta motorer kräver så klart underhåll men man får dåliga vibbar av de här spridarproblemen. Det handlar inte enbart om pengarna utan också lite om driftsäkerhet/trygghet också tycker jag.

En fräsch 525 jag kollade på i helgen hade fått alla spridarna utbytta tidigt (på garanti sannolikt). Tydligen en spridare bytt nu senaste året också. Då antar jag att det enbart är en tidsfråga innan någon eller alla av övriga fem börja strula. Vet inte om jag vill hålla på och noja mig över det? Lite udda att jag nu kanske kommer välja en äldre bil på grund av det här. Alternativet för mig blir kanske att välja ett helt annat bilmärke.

Jag får intrycket av att det är såpass struligt att en majoritet av alla N53 ägare stött på det här med spridarproblemen i någon form.

Skillnad också på mig jämfört med många av er andra. Det mesta jag gör själv är att byta olja och filter, i övrigt mekar jag ytterst lite. Bodde jag i villa med garage vore det lite annorlunda.           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-04 13:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo jag har sökt efter en bra LCI 525/530i sen trådstarten men har fortfarande inte slått till. Först och främst p.g.a annonspriserna. Många har rullat 20k mil och endå ska de ha väl över 100 tusen kr så fort det är någon form av M-sport.

Gällande problemen som N53 har hade jag tänkt kolla upp det och ta tag i det när den rätta bilen faller mig i tycke och smak xD Det har inte riktigt hänt än. Nu när vinter nalkas så kanske man ska försöka hålla sig till våren med förhoppning om bättre utbud?           IP: ...[152.146]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-04 13:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mina krav är:

Automat
M-ratt
Parkeringssensorer fram och bak
Bi-Xenon
Något av AUX/USB/Bluetooth
Ej X-drive

Sen faller det som sagt på motorn. Tar ju hellre 530 för den extra kraften.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.843 st
Postad/Inlagd2019-11-04 14:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E90
@Gusto Ja, ibland är det lite "intressant" på begmarknaden.

Trots att en del inte riktigt har koll på verkligheten gällande prissättning så kan de bli skitsura om man antyder försök till prutning. :-D

En del vill helst inte ha någon dialog alls "Inga brevvänner" som de brukar skriva. ;-)

En annan läskig sak är att det ofta (men inte alltid) finns orsaker till bilar i fyndklass. Då är det oftast någonting som är mindre bra, det gäller bara att klura ut vad...

Såg tex en snygg Audi A5 coupé nyligen med lite lägre prisklass, men efter att läst lite om 3.2 FSI motorn kom jag snabbt på andra tankar. ;-) Om jag förstår det rätt är den motorn såpass lynnig att nästan Audi själva velar för att sälja den vidare... Jag är överhuvudtaget lite svag för coupé modeller tror jag, måste se upp.

Det mest effektiva om man vill "jobba på priset" är väl egentligen om man är löjligt kunnig och kan ge sakliga korrekta argument, under förutsättning att man verkligen lyckas hitta fel. Som säljare kan man dock bli sur på sådana "experter" också, man vet ju att man säljer en begagnad bil. ;-)           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-04 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo sant. Känner också att jag hellre köper av en privatperson som kan BMW än random bilfirma. Finns ju inga garantier kvar endå för så gammal bil. Men de som väl bör kollas på helt enkelt är historiken på spridare och högtryckspump. Tändspole har jag också läst kan va problematisk och dyrt. Utöver det tajta oljebyten eftersom det är kamkedja. Nu vet jag inte hur känslig BMW:s kamkedjor är, men tajta oljebyten är bara bra i vilket som.

En annan grej är byte av växellådsoljan. Har det gjorts, ska det göras? Den är lite klurig tycker jag.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-11-04 14:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi:s bensinare innan 2012 hade jag nog undvikit helt pga kamkedjor och dåliga kolvringar           IP: ...[152.146]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2019-11-05 01:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo 535i finns

Samma trelitersexa och som en 530i men turbo helt enkelt.

Så där lämnar man sugmontorerna, inte nån vanlig bil heller, men finns.
Även 528i och 523i fanns över tiden med sexor.           IP: ...[.89.134]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 419.999:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91