AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

E60 LCI 525i eller 530i

Visad 6.851 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg98st
Postad/Inlagd2019-09-02 10:44
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej folket,

Har sen länge velat ha en 5-serie från E60 generationen och planerar ett köp. Har bara lite svårt för vilken motor man ska välja mellan:

525i: [LÄNK]

530i: [LÄNK]


Hade det inte varit för priset hade jag slått till på 530:n direkt men den känns så såpass dyr att 525:an är mer värd? Enda problemet jag ser med 525:an är att Carfax rapporten ger en varning om mätarställning, dock tror jag det var någon inmatningsfel vid besiktningen. Vad tror ni?

Vad ska jag tänka på vid eventuell visning och provkörning?

Är bilarna värda sitt pris? Alla tips uppskattas!

          IP: ...[152.146]
Annons
Antal inlägg6.940 st
Postad/Inlagd2019-09-02 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
30i motorn är ju bättre på alla sätt och vis, men inte värd 50% högre pris för det.

Generellt tyckte jag det var ganska mycket pengar för båda bilarna. De är ju rejält till åren. Är de låga miltalen viktiga för dig?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.485 st
Postad/Inlagd2019-09-02 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dT xdrive M-sport -14
Jag har ägt en 530i -08, mkt trevlig bil och motor! Dock dras motorn (N53) med lite typfel, strul med spridare, tändspolar och högtryckspump är inte helt ovanligt. Jag körde dock min i ca 3000 mil utan några problem. Ett tips kan iaf vara att kolla om något av detta är bytt.

Hur stor skillnad det är mellan 525 och 530 vet jag inte, klart en 525 "räcker" men mer motor är alltid lite roligare...

          IP: ...[240.206]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-02 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så låga miltal som de bilarna har är inget krav men jag vill samtidigt inte ha en bil som rullat mer än 20 000.

Mina krav är att det ska vara LCI och någon form av M-paket. Tycker 530:in va sjukt fin men som du säger för dyrt. Tyvärr tycker jag att utbudet på LCI och M-sport är dåligt för tillfället.

          IP: ...[152.146]
Antal inlägg6.940 st
Postad/Inlagd2019-09-02 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Okej, ingen av bilarna du länkat till har M-paket. Det finns nämligen bara ett till den 5-serien och de saknar det.

Sedan kan en del utrustningen i paketet köpas separat. M-ratt, sportstolar osv, men det är inget M-paket.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-02 11:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Läste om problemen med N53 motorerna i begagnatguiden. Har grubblat lite på det. Och kanske ska man satsa på en motor som isf har gått lite längre? Vad tror ni om bränsleekonomin. Man kommer ju ha tung högerfot i början men sen mattas det nog av vid vanlig pendling.

Ang. M-paket så misstänkte jag något sånt. Man ser ju bilar ibland bara har ratten, eller läpp o kjolarna. Jag föredrar endast ratten och det på utsidan. Vill helst inte hålla på och själv köpa till delar efter köpet.

          IP: ...[152.146]
Antal inlägg14.816 st
Postad/Inlagd2019-09-02 11:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Båda är verkligen bedrövligt dyra. Det måste finnas bättre alternativ ute.

Ang 525vs530 så har jag haft två st 325 N53 och sålde snart efter köp då jag tycker de var alldeles för klena under 4000rpm. Det lär knappast vara ett mindre problem på en 5-serie som är tyngre...           IP: ...[182.2.1]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-02 11:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja det är dyra. Tycker marknaden för E60 LCI suger allmänt om man ska ha något över 525.

Känns väldigt tråkigt det med N53 problemen. För jag älskar verkligen E60 karossen och hade gärna velat ha en med lite kraft i när de behövs. Diesel är uteslutet då det inte passar min körprofil.

Har annars sneglat lite på 528i F10. Är det en lite mer problemfri alternativ? Då slipper jag också "nedgradera" mig en generation från min nuvarande Audi A6 C7.

Blev BTW erbjuden att betala 5k i mellanskillnad för 530:in om jag byter in Audin. Bu eller bää haha?           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.485 st
Postad/Inlagd2019-09-02 12:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dT xdrive M-sport -14
Ang bränsleförbrukning så låg jag på drygt litern blandat, långkörning gick den att köra på ca 0,75 utan att krypa fram. Helt ok för biltyp och antal hk.

Den är ju ingen missil under 4000 varv, dock inte alls stendöd. Efter 5000 kommer smajlet :) Jag skulle inte låta problemen med N53 hindra mig från ett köp, men såklart bra om nåt är bytt. Främst spridarna kostar flis...           IP: ...[195.118]
Antal inlägg1.774 st
Postad/Inlagd2019-09-02 15:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
2005-2007 har N52 (mindre problematisk).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[209.177]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-02 21:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Får väl ta och kolla upp noggrannare.

Angående N52 motorn så hade ju de inte varit helt fel, men när man snackar om E60 är alltid rekommendationen att köpa LCI           IP: ...[127.192]
Antal inlägg712 st
Postad/Inlagd2019-09-03 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
Ja det är synd att inte LCI kom med N52 i Europa. Den fanns i USA. N52 är dock inte helt problemfri den heller, utan har problem med ventilrassel som åtgärdades dec 2008.

N53 har som sagt problem med tändspolar, insprutare, högtryckspump samt att membranet för vevhusventilationen är integrerat i ventilkåpan (som kostar 10k), men membranet går dock att byta separat om man verkligen vill. Min har gått 27k och bytt allt ovanstående... Motorn i sig går dock väldigt fint.           IP: ...[.46.229]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-04 06:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Okej, så vid ett köp ska jag kolla om de komponenter du nämner är bytta. Hur mycket brukar det landa på? Är det bäst att göra jobben på BMW verkstad?           IP: ...[152.146]
Antal inlägg712 st
Postad/Inlagd2019-09-04 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
Inte en aning vad kalaset skulle gå på. Kan gissa på 20-30k, ventilkåpan exkluderat.

Tändspolar, insprutare samt högtryckspump hann nog en del få utbytta på garanti, men i mitt fall har spolarna byts tre gånger om (3x6=18 st). En gång ur egen ficka.

I övrigt har allt funkat bra. En del har dock haft problem med elkroken, så kolla att den funkar om bilen har en sån.           IP: ...[.46.229]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-04 15:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Okej tack. Länt att serva och reparatör E60 på auktoriserade verkstäder? Kan ni rekommendera någon verkstad i Göteborgs området?           IP: ...[127.192]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-05 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad tror ni om den här då? [LÄNK]

Rullat lite för långt för mitt tycke och ingen M-utrustning alls, men verkar utöver det fått en del motorkomponenter utbytta samtidigt som den har bra utrustning överlag.           IP: ...[152.146]
Antal inlägg1.485 st
Postad/Inlagd2019-09-05 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dT xdrive M-sport -14
Priset kändes lite i överkant, som referens sålde jag min 530i Touring -08 med liknande utrustning för två är sen för 95 000, den hade då gått 15 900 mil. Sen måste jag säga att en M-ratt gör en hel del för inredningen, den där är ju galet trist...men det är min åsikt och bara en detalj :)

Bra med bilen är ju som sagt att det är bytt en hel del, kan säkert rulla många mil utan problem!           IP: ...[240.206]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-05 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo jag håller med dig om M-ratten. Den vanliga är riktigt ful. Det som locka mig med den här var färgen samt utrustningen. Miltalen avskräcker mest

Letande fortsätter...           IP: ...[152.146]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-06 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hur är det med Xdrive på E60? Är fördelningslådan känslig? Har för mig att F- generationens fördelningslådor kunde ge upp ganska tidigt.           IP: ...[127.192]
Antal inlägg563 st
Postad/Inlagd2019-09-07 08:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
fördelningslådan är inte den starkaste länken i E60-kedjan

behöver man den inte på grund av väder och väglag bör man välja en utan

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2019-09-07 17:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hmm misstänkte något sånt själv.           IP: ...[127.192]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 239.000:-

BMW M140  -18
Pris: 360.000:-

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen