|
|
---|---|
Precis som rubriken förtäljer. Körde 135 mil igår på 64 liter diesel, det är ca 0,47/mil. Hade ca 6 litier kvar när jag tankade. Hade nog kunnat köra ca 140 mil men vågade inte då jag inte har nån bränsledunk med mig. Ska testa nästa gg och se hur långt jag kommer på 70 liter (Full tank). Vet inte vad ni tycker men jag tycker att det är enormt bra för en sådan stor bil att komma ned i den förbrukningen. Helt otroligt!! Har inte ägt nån bil i den storleksklassen som ens har kommit i närheten av dessa siffror och jag har ägt många bilar, alla i samma storleksklass som Bmw 520D. | |
Fina siffror! Medelfart? | |
Brukar komma ner på ca 0,55 med min 320d xdrive å då brassar jag på i 130-135km/h | |
Hade ingen koll tyvärr på medelfarten men ska kolla nästa gg. Nu kör jag inte direkt ekonomiskt. Många omkörningar och snabba accelerationer så det är nog inte omöjligt och köra ca 140 mil om man lättar lite på gasen. Kan tillägga att jag kör mycket landsvägskörning, så gott som 95%. Eftersom jag pendlar varje dag 10 mil tur och retur till jobbet. Mikboi du hade nog kunnat komma ned lite till i förbrukningen om du inte haft xdrive. | |
Det går att köra riktigt snålt. Har en 530da -11. Om jag kör landsväg dvs 80-100km/h så snittar den 0.5-0.55. Så klart i 140km/h drar den ca 0.65. Men ändå bra för en så stor motor. :) |
|
Provade att se hur lågt det gick att komma. Körde 30 mil med en förbrukning på 0.56 l/m (mätt vid pump). Bra för en bil med 313 hk/640 Nm som väger 2.2 ton och har xDrive. Körde på Ecco Pro läget, landsväg i 85-95 km/h så bilen kan åka på 8:an mest hela tiden. |
|
Från Växjö till Göteborg och farthållaren på 85 km/h gav 0,74 och är också ganska bra. Att det var tråkigt är ju annan historia. | |
Transocean |
Körde 50 mil från Düsseldorf till Kiel på fem timmar i söndags och bilen drog 36 liter V-power racing 100. I dag körde jag 4 mil till jobbet på ström. Bra siffror för en 1.9 tonn tung bil med rattmuff. |
Visst, inte BMW, men som allmän info i ämnet: Körde i tisdags 131 km med 79 km/h i snitt på 0,36 med min E220d kombi 2018. Inkluderade kallstart. Komfortläge första 3-4 milen, sedan Eco. Efter att jag sedan stannat och tankat sa den 1595 km kvar till tom tank (ändå inte jättestor med 66 liter). Elbilarna är inte riktigt där ännu ;). |
|
Bilfåne, hur är 3,6 l/100 km beräknat? Mätt vid pump? B0 eller +RME? | |
We 1.941 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur smala däck har du samt vilket lufttryck i däcken? Brukar komma bra precis 100 mil på en tank, men det blir ganska mycket korta sträckor sen har jag breda 20" på. |
Bara enl datorn, gjorde ingen djupare analys. Standarddäck för modellen, dvs 225/55-17. Tryck runt 2,6-2,7. Vanlig rådiesel från ST1. | |
Aah enl datorn :) men visst e nya dieslar snåla. |
|
Mikbol, jag kan bara tolka din arroganta smiley på ett vis: du är inte i närheten av den siffran själv, vare sig vid pump eller enl dator. Eller iofs, du råkar veta att datorn i just min bil friserar siffrorna så pass att 0,36 inte är relevant öht. Logiskt sett lutar det åt det förstnämnda alternativet. |
|
Som ren jämförelse (vad det nu är värt) ligger vår F31:a 318dT x-drive på 0,49 l/milen enligt färddatorn sedan nollställning för 3000 mil sedan eller mer - färddatorn i vår bil är lite glädjemätare; kanske ligger på 0,51 eller så i verkligheten. Ganska mycket jobbpendling á drygt 6 mil enkel resa med mest 90-väg med kortare inslag av 70 och 100 väg. Kortsiktiga färddatorvärden mellan tankningarna nu i sommar har legat mellan 0,44 och 0,47. Kör mestadels B0-diesel men ibland blir det HVO100 eller "vanlig fuldiesel" B7. Känns som B0 ger lite lägre förbrukning medan HVO100 ger ungefär samma som B7, dock går motorn mycket mjukare och tystare med HVO100 och avgaserna är "mildare". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Glömde: Däck har varit "superfeta" 205/60-16 mestadels av körningen, både vinter- och sommardäck. Sommardäcken är avskyvärt urusla Bridgestone RFT Driveguard - bullrar och har dåligt grepp, men verkar tyvärr aldrig vilja slitas ut (har nog rullat ca 5-6000 mil och har fortfarande mer än 4 mm mönsterdjup kvar)...kör på dem i ren trots för att slita ut skiten men börjar tvivla på om vi orkar ha dem en säsong till pga bullret... Vinterdäck är vanliga dubbade GY ICE Arctic som är tystare än sommardäcken! Har fungerat bra på bilen och slits väldigt långsamt: bra vinteregenskaper och stabila på torr asfalt (för att vara ett vinterdäck). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Herr bilfåne - tillåt mig småle :) | |
Johan B, vart tankar man HVO-100. Glömde skriva att min förbrukning är mätt vid pump. Kör på icke rft-däck. Good Year Efficient Grip, 225-55-17, mycket tysta däck med bra grepp både på vått och torrt väglag. Däcktryck i fram 2,8 och i bak 2,6. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.