AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.043

Körde 135 mil igår.

Visa användare
246
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Precis som rubriken förtäljer. Körde 135 mil igår på 64 liter diesel, det är ca 0,47/mil. Hade ca 6 litier kvar när jag tankade. Hade nog kunnat köra ca 140 mil men vågade inte då jag inte har nån bränsledunk med mig. Ska testa nästa gg och se hur långt jag kommer på 70 liter (Full tank). Vet inte vad ni tycker men jag tycker att det är enormt bra för en sådan stor bil att komma ned i den förbrukningen. Helt otroligt!! Har inte ägt nån bil i den storleksklassen som ens har kommit i närheten av dessa siffror och jag har ägt många bilar, alla i samma storleksklass som Bmw 520D.
Visa användare
8.544
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fina siffror! Medelfart?
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Brukar komma ner på ca 0,55 med min 320d xdrive å då brassar jag på i 130-135km/h
Visa användare
246
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hade ingen koll tyvärr på medelfarten men ska kolla nästa gg. Nu kör jag inte direkt ekonomiskt. Många omkörningar och snabba accelerationer så det är nog inte omöjligt och köra ca 140 mil om man lättar lite på gasen. Kan tillägga att jag kör mycket landsvägskörning, så gott som 95%. Eftersom jag pendlar varje dag 10 mil tur och retur till jobbet. Mikboi du hade nog kunnat komma ned lite till i förbrukningen om du inte haft xdrive.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Det går att köra riktigt snålt.
Har en 530da -11.

Om jag kör landsväg dvs 80-100km/h så snittar den 0.5-0.55.
Så klart i 140km/h drar den ca 0.65. Men ändå bra för en så stor motor. :)

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Provade att se hur lågt det gick att komma. Körde 30 mil med en förbrukning på 0.56 l/m (mätt vid pump). Bra för en bil med 313 hk/640 Nm som väger 2.2 ton och har xDrive.

Körde på Ecco Pro läget, landsväg i 85-95 km/h så bilen kan åka på 8:an mest hela tiden.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Från Växjö till Göteborg och farthållaren på 85 km/h gav 0,74 och är också ganska bra. Att det var tråkigt är ju annan historia.
Transocean
Körde 50 mil från Düsseldorf till Kiel på fem timmar i söndags och bilen drog 36 liter V-power racing 100. I dag körde jag 4 mil till jobbet på ström. Bra siffror för en 1.9 tonn tung bil med rattmuff.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Visst, inte BMW, men som allmän info i ämnet:
Körde i tisdags 131 km med 79 km/h i snitt på 0,36 med min E220d kombi 2018. Inkluderade kallstart. Komfortläge första 3-4 milen, sedan Eco.
Efter att jag sedan stannat och tankat sa den 1595 km kvar till tom tank (ändå inte jättestor med 66 liter).

Elbilarna är inte riktigt där ännu ;).


Bilfåne, hur är 3,6 l/100 km beräknat? Mätt vid pump? B0 eller +RME?
We
1.941
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hur smala däck har du samt vilket lufttryck i däcken? Brukar komma bra precis 100 mil på en tank, men det blir ganska mycket korta sträckor sen har jag breda 20" på.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Bara enl datorn, gjorde ingen djupare analys. Standarddäck för modellen, dvs 225/55-17. Tryck runt 2,6-2,7. Vanlig rådiesel från ST1.
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Aah enl datorn :) men visst e nya dieslar snåla.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Mikbol, jag kan bara tolka din arroganta smiley på ett vis: du är inte i närheten av den siffran själv, vare sig vid pump eller enl dator.

Eller iofs, du råkar veta att datorn i just min bil friserar siffrorna så pass att 0,36 inte är relevant öht.

Logiskt sett lutar det åt det förstnämnda alternativet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som ren jämförelse (vad det nu är värt) ligger vår F31:a 318dT x-drive på 0,49 l/milen enligt färddatorn sedan nollställning för 3000 mil sedan eller mer - färddatorn i vår bil är lite glädjemätare; kanske ligger på 0,51 eller så i verkligheten.

Ganska mycket jobbpendling á drygt 6 mil enkel resa med mest 90-väg med kortare inslag av 70 och 100 väg.

Kortsiktiga färddatorvärden mellan tankningarna nu i sommar har legat mellan 0,44 och 0,47.

Kör mestadels B0-diesel men ibland blir det HVO100 eller "vanlig fuldiesel" B7.
Känns som B0 ger lite lägre förbrukning medan HVO100 ger ungefär samma som B7, dock går motorn mycket mjukare och tystare med HVO100 och avgaserna är "mildare".


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Däck har varit "superfeta" 205/60-16 mestadels av körningen, både vinter- och sommardäck.

Sommardäcken är avskyvärt urusla Bridgestone RFT Driveguard - bullrar och har dåligt grepp, men verkar tyvärr aldrig vilja slitas ut (har nog rullat ca 5-6000 mil och har fortfarande mer än 4 mm mönsterdjup kvar)...kör på dem i ren trots för att slita ut skiten men börjar tvivla på om vi orkar ha dem en säsong till pga bullret...

Vinterdäck är vanliga dubbade GY ICE Arctic som är tystare än sommardäcken!
Har fungerat bra på bilen och slits väldigt långsamt: bra vinteregenskaper och stabila på torr asfalt (för att vara ett vinterdäck).


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Herr bilfåne - tillåt mig småle :)
Visa användare
246
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Johan B, vart tankar man HVO-100. Glömde skriva att min förbrukning är mätt vid pump. Kör på icke rft-däck. Good Year Efficient Grip, 225-55-17, mycket tysta däck med bra grepp både på vått och torrt väglag. Däcktryck i fram 2,8 och i bak 2,6.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.