AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Dagens oljetips

Visad 1.405 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.548st
Postad/Inlagd2019-08-20 20:12
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e Mosselman
Köpte just 15 liter 5w-30 helsyntet från Mannol för 43 €. Det är en äkta helsyntet och inte en HC-synthese oil. [LÄNK]           IP: ...[.246.66]
Antal inlägg614 st
Postad/Inlagd2019-08-20 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bra tips. Mannol har jag haft i mina KTM-hojar samt även Hondan flera gånger.

På tal om olja, vad vet panelen om Eurol? En kille försökte sälja på mig det till mina motorcyklar i helgen, och även bilarna. Aldrig hört det innan.           IP: ...[.218.10]
Antal inlägg2.548 st
Postad/Inlagd2019-08-20 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e Mosselman
[LÄNK]           IP: ...[.246.66]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-20 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, med risk för att vara en partypooper:
Lägsta flytbarhetstemperatur minus 42 grader C och 214 grader C flammpunkt = en HC-olja...vilket stämmer enligt produktsäkerhetsdatabladet: mellan 60 och 90% HC-olja.

[LÄNK]

[LÄNK]

Tyvärr är äkta PAO- och Esterbaserade motoroljor allt mer ovanliga pga. produktionskostnaden och det faktum att nästan alla konsumenter gladeligen köper HC-olja (utan att förstå/fundera över det) men de betalar nästan samma pris som för äkta helsyntetiska oljor...med andra ord kan man tillverka billigare oljor som uppfyller de flestas krav och önskemål, men tjäna mer på dem...

Mvh
Johan B



BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2019-08-20 22:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Denna Motul är 100 % syntetisk men har 36 alt 226 grader.

[LÄNK]           IP: ...[.55.160]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-20 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ledsen om jag gör dig besviken men de enda helsyntetiska oljorna från Motul som jag sett oljeanalyser av är deras 300V-linje som är racingoljor...

De skriver 100% syntetisk men i verkligheten brukar det i bästa fall vara en mindre andel syntetiska basoljor i oljorna...i vissa fall enbart HC-oljor.

Oljetillverkarna vill få oss att acceptera att HC-oljor är "helsyntetiska" men det är de inte om man ska ha en strikt tolkning.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg2.548 st
Postad/Inlagd2019-08-21 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e Mosselman
Johan,

har kört sista två byten med Castrol Edge 0w-30 FST Titanium....antar att även den hör till gruppen hydrokrackade mineraloljor?           IP: ...[.246.66]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-21 21:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har inte sett någon analys av just den oljan men skulle utifrån andra analyser från Castrols 0W30-oljor och dess lägsta flytbarhetstemperatur på -51 grader C och flampunkt på 200 grader C, tippar jag på att det är en blandning av PAO-olja och HC-olja.

Det är vanligare med "äkta" syntetiska basoljor i oljor med viskositet 0Wx än 5Wx, men det finns HC-baserade oljor i 0Wx och äkta syntetiska oljor i 5Wx och givetvis blandningar av HC- och äkta syntetiska basoljor i båda "kategorierna"...

Inte ens Mobil1 är idag rena äkta syntetiska oljor utan blandningar av olika basoljetyper. Förut var Mobils "1-oljor" rena syntetiska oljor och det kommunicerade de ofta ut i reklamen eftersom de var ganska ensamma om det på marknaden. Numer vill de (och andra oljetillverkare) fokusera mer på "klassningar och prestanda" än vilka råvaror de använder i sina "syntetiska oljor".

Lite som om Champagnetillverkarna plötsligt skulle sluta tillverka sina varor i Champagne-distriktet för att tillverka sina varor på billigare platser och råvaror, och säga "Visst kostar det lika mycket som innan, men det smakar (nästan) lika gott fortfarande och det STÅR ju Champagne på etiketten...!".
;)


Mvh
Johan B



BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg359 st
Postad/Inlagd2019-08-21 21:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Edge 0W-30 fst titanium c3 ska vara en PAO har jag för mig. Men det kan vara ändrat           IP: ...[.34.130]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-21 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kikade lite snabbt på säkerhetsdatabladet:
[LÄNK]

Det känns som att mina misstankar om en blandning mellan PAO- och HC-oljor stärks av det...

Men jag spontant reagerar över att flampunkten är väldigt låg för att vara en "syntetisk olja"!
Jag skulle helst se minst 20 grader C högre flampunkt för att känna mig helt bekväm med att använda oljan under lite hårdare förhållanden i alla fall.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2019-08-21 21:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Johan B. Jag googlade lite om Motul och PAO. Enligt dem så verkar 8100 oljorna vara äkta syntet.

[LÄNK]           IP: ...[.55.160]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-21 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, de IR-spektrumanalyser jag sett av Motul 8100-serien (har inte sett alla varianterna i serien) så har det i alla fall varit en blandning mellan HC- och en mindre del PAO och ingen esterbasolja...(just ester-oljan brukar Motul framhävda vara en av de stora produkfördelarna med deras oljor - men den används iofs i 300V-serien mm.).

Den förhållandevis (utifrån att de hävdar att det är 100% syntetisk basolja) höga lägsta flytbarhetstemperaturen runt -40 grader C, pekar också mot en HC-basolja.
Äkta syntetiska 0Wx och 5Wx-oljor brukar ligga under eller i alla fall runt -50 grader C.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2019-08-22 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Motul skriver själv att deras 8100 oljor baseras på PAO och ester. Varför skulle de ljuga om det. 6100 oljorna baseras på grupp lll oljor. Jag jämförde också flyt och flampunkter på dessa och 300V serien. Inga större skillnader.
Men har du några bevis på att de valsar så vore det bra om de kom fram.

Som sagt. Jag vet att du är ett geni på oljor men ett företag kan väl inte skarva hur som helst. Hälsningar Peter           IP: ...[.55.160]
Antal inlägg637 st
Postad/Inlagd2019-08-22 08:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
C63 amg kombi
Johan vet du nåt om liqui moly leichlauf 5w-40 är en äkta PAO olja eller om det är en blandning med HC olja? Gäller det du skriver om alla mobil1 oljor, undrar mest över 0w-40? Sen undrar jag om det finns nåt negativt med att pytsa i motoroljetillsats liqui moly ceratec? Många frågor men du e ju trots allt våran oljeguru =)           IP: ...[6.59.10]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-22 12:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
50+medBMW:
Jag tog ett säkerhetsdatablad i mängden från 8100-serien och där framgår ganska tydligt att det handlar om i första hand om HC-olja...så "reklamen" på hemsidan kan inte stämma!
[LÄNK]

Det är möjligt att de likt Mobil förr hade enbart PAO-basoljor som grund i oljan, men det vet jag inget om.

Dock ska man vara medveten om att formuleringen i oljorna ändras över tiden och det som var äkta PAO-oljor förr kan mycket väl vara mest HC-olja idag och vice versa...

Dodo: Så här skriver LM om oljan: "Beschreibung Modernes Leichtlaufmotorenöl der Spitzenklasse für die ganzjährige Verwendung in Benzin- und Dieselmotoren ohne Dieselpartikelfilter (DPF). Die Kombination unkonventioneller Grundöle auf Basis Synthesetechnologie mit der neuesten Additivtechnologie garantieren ein Motorenöl, das den Öl- und Kraftstoffverbrauch senkt und für eine schnelle Durchölung des Motors sorgt. Je nach Herstellervorschrift lassen sich Ölwechselintervalle von bis zu 40.000 km realisieren."


LM är tydliga med att det är en HC-olja.

Tillsatser är alltid ett spännande och omdiskuterat ämne - dock tillhör väl LM de mer "seriösa aktörerna" på marknaden.
Jag har sett oljeanalyser där man tillsatt Ceratec och det man kan se där är att tillsatsen innehåller en hel del "slitagehämmande" additiver som Moly och Bor mm. vilket på pappret bör vara positivt. Men som med alla tillsatser kan det finnas "negativa effekter" av dem också...och tillsätter du egna tillsatser i oljan, faller oljans klassningar och ev. garantier etc.

Om det är värt pengarna och exakt vilka effekter av tillsatserna får är svårt att uttala sig om - så det gör jag inte.


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2019-08-22 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Johan B. Om DISTILLATES (PETROLEUM),HYDROTREATED HEAVY PARAFFINIC är lika med HC är det helt klart att du har rätt./ Peter

[LÄNK]           IP: ...[64.3.21]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-22 14:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, så är det...

Hydrocrackad mineralolja på svenska.

Jag hade själv höga tankar om Motul tidigare men efter att ha sett riktiga oljeanalyser är jag inte lika förtjust längre.

Nu är det iofs. bra oljor men de verkar slira en hel del på begreppet 100% helsyntetisk. :(


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.606 st
Postad/Inlagd2019-08-22 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Blir det inte vätebehandlad på svenska...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[210.185]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-22 15:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok - det blev väl lite "svengelska" men det är en process där långa kolvätemolekyler i råolja delas (crackas) till kortare dito.

Kontentan är i alla fall att det inte är en äkta helsyntetisk basolja av typ IV (PAO) eller V (andra syntetiska oljor som estrar), utan en högraffinerad crackad mineralolja.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg14.470 st
Postad/Inlagd2019-08-22 15:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
...om klassningen är rätt vilken praktisk betydelse har ovan? Det är varken -42 eller -51 i Linköping så att säga.           IP: ...[144.157]
Antal inlägg22.001 st
Postad/Inlagd2019-08-22 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, generellt brukar äkta helsyntetisk olja ha stabilare egenskaper som håller sina egenskaper konstanta längre (när oljan slits) då de är mer homogena i kolvätestrukturerna och vara bättre i flera egenskaper, än HC-olja.

Den väldigt låga fryspunkten hos äkta syntetiska oljor, ser jag mer som en indikation på vilken basolja det är, mer än praktiska skillnader i prestanda när det är riktigt kallt på vintern.

Men modena HC-oljor kan vara mycket bra och klassningen är det absolut viktigaste som du är inne på.

Det jag främst vänder mig mot är den falska marknadsföringen där man medvetet lurar kunderna att betala mer än de borde, då HC-olja är mycket billigare att producera än PAO- och esteroljan...den senare brukar användas i kombination med PAO-oljan med kanske 1-4% inblandning, för att den binder additiven mycket bättre än PAO (som är rätt dålig på det).

Det finns för- och nackdelar med alla basoljetyper och det är en anledning (förutom rent ekonomiska skäl) till att t ex. Mobil generellt har minst tre typer av basoljor i sina M1-produkter (HC, PAO och Estrar av olika slag).


Mvh
Johan B




BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M6  -07
Pris: 350.000:-

BMW 320i  -05
Pris: 48.000:-

BMW M5  -93
Pris: 250.000:-

BMW 335iA touring  -07
Pris: 155.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 165.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen