AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

AdBlue/SCR När startar räknaren som blockerar bilen efter 30 mil?

Visad 1.339 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.842st
Postad/Inlagd2019-08-13 18:49
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hej.

Jag vet att bilen blir blockerad att starta om man kör slut på AdBlue så det behöver vi inte ta upp här.

Men har två andra frågor på samma tema.

1. Vad föranleder att 30 mil kvar till blockering triggas. Hur allvarliga fel måste uppstå för att räknaren ska startas. När man får fel av typ. "Felaktisk AdBlue vätska " eller "AdBlue effekt nedsatt" händer ju inget och man kan fortsätta köra i 500 mil utan minsrs problem.

2. Är det samma värden som triggar räknaren worlwide eller är det olika per marknad. Så minsta fel i AdBlue drar ingång triggern i Kalifornien men systemet är inte lika kinkig här? Eller är det samma.           IP: ...[.37.165]
Annons
Antal inlägg15.424 st
Postad/Inlagd2019-08-13 18:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
2) Inom EU är det samma regler i alla fall           IP: ...[144.157]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2019-08-13 18:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hmm.. och vilka regler är det?

Min AdBlue lade av helt men jag kunde köra över 500 mil på semestern utan att start blev blockerat. Vi var nere vid medelhavet och vände. Det gick inte åt en droppe i AdBlue tanken på 500 mil så systemet måste stängt av sig helt när felkoderna sattes och meddelande kom upp i displayen om fel i AdBlue. Har fortfarande inte fått någon räknare. Har nog rullat 1000 mil så nu. Det enda som syns är varningen om fel i AdBlue systemet i displayen och motsvarande felkoder i systemet som är satta.

Förmodligen pga att NOX sensorn innan SCR katten gick sönder.           IP: ...[.37.165]
Antal inlägg15.424 st
Postad/Inlagd2019-08-13 19:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Alla avgasregler är samma inom EU. Exakt vilken som styr AdBlue vet jag inte men nån standardisering måste finnas eftersom systemen verkar agera exakt likadant vad gäller återstående tid efter varning oavsett om det är en BMW, Volvo eller VW.           IP: ...[144.157]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2019-08-13 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Intressant.

På diverse forum i USA som man läser verkar det ju som minsta störning i AdBlue/SCR systemet föranleder att räknaren drar igång och börjar räkna ned mot en blockering av bilen.

Jag har nog inte hittat någon som har fått sin bil blockerad här i Europa pga störning i systemet. De enda jag hittar är folk som inte fyllt på AdBlue och därför fått bilen blockerad från att starta.

Men det är kanske bara jag som missat att folk fått sina bilar förvandlade till tegelstenar även här i Europa när AdBlue systemet har fått något litet fel tex. Det är ju surt som fan tex att få bilen blockad om man är på semester 500 mil hemifrån för att en liten NOX sensor inte anger 100% rätt värde och det kan ta veckor för BMW verkstaden att reda ut vad det beror på som jag har hittat många fall av i USA.

Det var därför jag började undra om reglerna var annorlunda på olika marknader.

I USA tex är det ju straffbart att köra med en bil där den gula motorvarningslampan tänts och man kan bli haffad av polisen. Här kan man ju köra med bilen ändå till det är dags gör besiktning tex.

Nästan så man börjar fundera på att byta ner sig till en äldre bil så man slipper både risken att bilen börjar brinna helt plötslig eller att bilen förvandlas till en tegelsten pga en störning i avgasreningen.

Jag är dålig på att leta men jag har inte hittat någon information i instruktionsboken.

IP: ...[.37.165]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2019-08-16 12:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Detta känns lite sjukt faktistikt.

Jag har försökt få reda på vad som triggar AdBlue-systemt att blockera start av bilen och förvandla bilen till en tegelsten. Ingen vet !!!

Ingen verkar ha en aning, Jag har frågat BMW/Återförsäljare/ Läst manualer o dokumentation / Kollat forum osv

Att en tom AdBluetank blockar bilen vet alla och det är ju lätt fixat med att fylla på så går det att starta igen.

Men det finns ju hur många andra anledningar som helst, störningar i systemet kan utlösa att dataorn blockar hela bilen. Det kan vara fel i sensorer,, pumpar, ventiler eller munstycket, eller att systemet detekterar ett utsläpp över godkänf nivå tex

Då kan inte ens verkstaden resetta felet eller nolla felet. Bilen måste köras en timme så att den övertygar sig själv om att avgasreningen fungerar igen innan spärren tas bort. (Det enda verkstaden kan göra är att efter en reparation är att flytta fram spärren 10 mil så man kan köra den där timmen så bilen ska kunna övertyga sig själv om att reningen funkar perefekt igen, ) Om inte blockas bilen igen.

Tur i oturen har BMW satt lite högre gränser innan bilen blockas jämfört med Audi/VW/Mercedes tex..

Men exakt vilka felkoder och vilka gränser för överskridna värden som blockar bilen kan ingen svara på.

Känns lite scary ... speciellt om man är 300 mil hemifrån med bilen på semesteresa.           IP: ...[76.1.84]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 300.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00