AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.909

BMW 530i -01 sedan. Hur kapar man fjädrarna?

Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
!! OBS!!! Vill endast ha svar av dig om du har kapat fjädrar på din egen e39!!! OBS!!!!!

måste man kapa hela varv, dvs ett helt varv eller 2 hela varv för att få de bra?
Min bil har standard fjädrar nu.. Vill få ner den bara typ 4cm fram å 2cm bak.

Behöver man nå fjäder spännare eller klarar man sig me rondell?
Äh, för fan. Två varv fram (mjuka fjädrar) och ett varv bak (lite styvare). Ingen fjäderspännare! Använd skyddshandskar bara, för det smäller till rejält. När jag besiktigade kärran, tyckte besiktningsmannen att det såg ok ut. - "De sitter bra där de sitter,"

Kul att du också dissar sänkfjädrar. Verkligen den värsta "sissy-varianten"!

(Obs! Det här mekartipset kan komma att tas bort, om det blir för populärt.)

/Lennart
bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har inte kapat fjädrar på en E39, men har bra koll på hur en framfjäder ska sitta monterad.


På en E34 så finns det försänkingar i fjädertallrik/fjäderunderlägg både där uppe och där nere - så för att få det bra så är det endast hela varv som gäller.
Länk

Men du får samma problem vid fjäderändarna på en E34 som på en E39, mer om det längre ned.


På en E39 är det likadant, förutom nedre fjädertallrik/fjäderunderlägg där fjädern ska placeras på ett annat sätt - se bilder nedan
Länk
Länk

Se även denna tråd på AutoPower där vi diskuterar just detta
Länk


Ett av problemen med att kapa fjädrar är att fjädern är "platt" i båda ändar. Man ser det tydligt på bilden av en fjäder här
Länk

Man ser att man plattat ut lutningen det sista halva varvet där uppe och där nere - på så sätt får du en platt anliggningsyta mot fjädertallrik/fjäderunderlägg.

Om man kapar en fjäder så kommer vinkeln mellan fjäder och fjädertallrik/fjäderundelägg bli mycket större vilket kan ge en del oönskade bieffekter.


Så på en E39 måste du placera fjädern rätt i övre fjädertallrik så där gäller hela varv. Men på grund av den märkliga vinkeln du får när du kapar fjädern för nedre fjädertallrik (dvs du tar bort den platå som finns i slutet av fjädern) så kan den vara varsomhelst från dess ordinare position och typ 180 grader moturs (dvs undvika det där trappsteget i nedre fjädertallrik). Så här kan du alltså kapa ett halvt varv i taget tills du är nöjd (detta är det minst dåliga av alla alternativ).
Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
Kan de vara smartare att kapa fjädrarna uppe än nere, eller är de bara dumt?
bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror det är samma "platå" på fjädern även där uppe, så på så sätt spelar det ingen roll. Fast där uppe har du en motklack som fjädern bör ligga emot. Sen har jag en känsla att det är mer utrymme att fippla på nedre delen av fjädern. Så om du måste välja, så verkar det som att kapa där nere är bättre.

Men än en gång - har aldrig gjort det själv - roligare att höra från någon som faktiskt gjort det på plats så att säga.

Man har ju kapat fjädrar på demonterade fjäderben för att snabbare plocka isär dessa, snabbare än med fjäderspännare och iallafall en aningens säkrare än att spinna loss muttern och hoppas på det bästa :-) Fast det smäller som sagt till ganska bra. Behöver väl inte påpeka att inte ha några fingrar emellan. Rekommenderar även starkt skyddsglasögon/skyddsvisir, liten eller stor metallflisa i ögat är inte särskilt roligt - ej heller en metallskärva som kommer flygandes...
We
1.855
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Sänkfjädrar från Eibach eller H&R går på 3-4K, en ganska billig peng i det stora hela.
mektips två (som kan komma att tas bort): Värm med gassvets på fjädern tills du är
nöjd med höjden;)

Bmw och dess ägare:)
Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
Thekinglives, jo har tänkt på de. Men verkar svårt å få jämn höjd mellan höger / vänster sida 😂

Nej de får bli kapa... Å i värsta fall om de inte blir bra slänger ja på budget coilovers 👍
Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
Lenwib.. Ja hade en e36 coupe tidigare, å har för mig ja kapade ca 1,5 varv på den i fram.

Ääh, ja börjar kapa ett varv fram bara å ser hur de blir...

Visst lär man köra en sväng efter man kapat innan man ser hur de kommer bli?
Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
Hissade upp ifram idag å hade av hjulet å kikade. Å de lär ju inte bli nån kapning ifram iaf. De va såna som var smala uppe å nere å bullade ut på mitten. (om ni förstår hur ja menar)
We
1.855
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kan rekommendera Eibach Sportline om du vill behålla det mesta av komforten, annars funkar H&R bra men de är lite hårdare. Båda kostar ungefär lika mycket, 3-4K.
ma
43
masen
525i-01.
Kan jag köra ca 1 km till Verkstad ,om jag har TAGIT BORT BÅDA framfjädrarna. Tacksam för svar /Håkan

Masen
bmProPro-medlem
12.358
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fick tänka till lite snabbt och fundera på vad bilen vilar på nu när fjädrarna är helt borta :-)

Så bilen vilar väl isåfall nu på bumpstoppen (och vidare ned genom stötdämparhylsan, ned i knucklen och via hjullagret och ut i hjulet) - eller?


Utan att tänka alltför djupt (eller själv provat) så kan det gå men är en aningens tveksam - beroende på hur det ser och var vikten vilar på idag.

Risken jag ser är att all vikt där fram ligger på vardera bumpstoppet. Det kan ju hända att detta blir för mycket för ett bumpstopp (är ju endast designade att tillfälligt ta emot och dämpa en kraftig stöt) att vara komprimerad så en längre stund (beroende såklart även på skicket på dessa) att de inte längre klarar att hålla emot vikten och kanske kläms ihop kraftigt eller desintegrerar helt eller delvis. De kommer heller inte må bra av någon form av svängning av framhjulen (kanske de bara glider på övre fjäderskål/stötdämparhus eller de kanske börjar vrida sig eller de kanske börjar smulas sönder).
Det isåfall gör (om jag kommer ihåg konstruktionen rätt) att all vikt går nu genom stötdämparens kolvstång istället och orsakar skador på denna och/eller orsakar interna skador i stötdämparna.
Eller ligger redan stötdämparhuset direkt an mot övre fjäderskålen (som i sin tur ligger an mot fjäderbenslagringen)?
Så yes, skador på stötdämparna är nog det jag kan komma på som det finns risk för här. Beroende på vad som ligger emot vad så kan även varje försök att vrida hjulen orsaka ännu mer skador (främst då mot stötdämpare och övre fjäderskålen).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.