Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Har en M140ix 2017 och är rätt novis på trimning. Jag har dock monterat ett Eventuri insug samt en Jb4+ som jag kör med Map3, borde ge en bit över 400 hk idag. Har funderat på vad nästa steg är och är fundersam om det är värt att lägga pengar på en downpipe eller helt nytt avgassystem. Mina tre "krav" är att det ska gå att besikta bilen utan problem, samt att ljudnivån inte skrämmer slag på hela kvateret samt att det ger minst +15 hk i effektökning. Någon som har koll på vad bästa lösning är och kostnad? Har tittat lite kort på Armytrix men det var hutlöst dyrt inkl montering. | |
Jb4+ är skräp du skulle köpt bm3 istället, downpipe med katalysator är snordyrt och lämnar motorlampan på. Det du är ute efter är: Länk |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
Årets bil 2020 Världens mest sålda bil 2020 Väldens största biltillverkare. |
Du måste ha en 300 cells sprotcat, jag har Wagner HJC 300. Kostar en del men klarar besiktning. Komplettera med BM3 eller MHD. Kör du helt catless klarar du inte besiktning och får tänd motorlampa. Detta kan du stänga av med BM3 och MHD. |
pe 628 Toyota Yaris -21
egentligen kan du köra BM3 eller MHD steg1, det är ljusår bättre än JB4+. Downpipe ger inte så mycket om du inte kompletterar med steg 2 map. Har du kollat på MPE ljuddämpare ? Snygg med kolfiber ändrör och BMW original. |
Tack för svaren. Jag köpte jb4+ då jag läste en hel del gott om Burger Motorsport som utvecklar den och de verkar ha ett bra aktivt forum, varför är den skärp? Har inte upplevt något negativt so far själv. Hur mycket ger Remus i hk? Är det inte en ny downpipe ett måste man ska köra på för att få ut något av avgassystemet? 200 eller helst 300 celler har jag läst mig till ska funka utan att man får för höga avgasvärden, vet inte om det sämmer med svensk besiktning? |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
jb4 är gammalt system om du jämför med BM3 och MHD, kör vidare om du vill Du får inte extra effekt med avgasrör, några få ynka hk om du har tur. PÅ 140 sitter mycket strypning i slutburken. Du har inte PPF på din väl ? Då har du strypning där med.. helst 300 om du ska vara helt safe på besiktningen.. |
Sälj din jb+ och skaffa mhd tuning, du kommer märka stor skillnad. Säkert 30hk till plus mycket bättre effektkurva och körbarhet. | |
Ok, topp lär väl kunna kränga den för ngn tusenlapp i värsta fall. Hugget som stucket mellan BM3/MHD eller? jb4+ kanske var först till B58, för jag kan inte minnas att jag hittade så många andra när jag skaffade den. Är samtidigt lite rädd för att öka vridet för mycket så att växellådan skadas. 300 it is! |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
BM3 eller MHD är ungefär samma, jag har MHD och är super nöjd. Enkelt att ladda in finns diverse olika inställningar i appen. läs lite om dem på facebook osv, fins inte någon som skriver något negativt..ja kanske BM3 haters :) |
BM3 ska vara lite mer poppis och ha bättre support dessutom ska det gå mycket snabbare att mappa bilen så du riskerar inte att batteriet dör. Du kan dessutom sälja vidare BM3 till en annan personer som har b58 motorn när du ska sälja din bil vad jag har förstått. En 300 cells DP kostar 20k, lite väl saftigt med tanke på vad catback kostar. Med steg 1 93 oktan BM3 och Remus catback får du ut ca 440 hk. |
|
Ok. Har dock hittat lite billigare 300 celler än 20k, men det lär väl kosta en slant att få det monterat med. Något jag ej fattat helt är om det är menlöst att montera t ex Remus avgassystem utan att byta downpipe, eller är det bättre att bara byta downpipe, eller är det bästa att byta bägge? |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
BM3 är inte snabbare ön MHD, det är samma tid första omgången, min tog 17 minuter, därefter 2 min om du ändrar map. ja det finns lite billigare än 20k :) Wagner är bäst och passar kanon, VRSF 4,5" är billigare men har hört att en del tycker den passar dåligt. Den saknar fäst tex och bli "hängande" i turbon. Det beror på vad du ska göra totalt sett, är du inne på steg 2 (470hk) eller steg 1 (420 hk ) avgas brukar inte ge så mycket effekt, det blir mer ljud. |
BM3 tog ett par minuter första gången för mig sen går det på några sekunder :), ser att Wagner är betydlig billigare än Supersprint som jag blev erbjuden att köpa av Schmiedmann, dom ville ha 40 000 kr för steg 2 där 21 500 kr var för enbart downpipen. | |
pellepirat Har väl ingen direkt idé om vad jag vill göra steg 1/2. Tänkte att de ger lite extra klös om man dels fixar insuget och avgasbiten utan att bara mappa om och öka trycket. Var faktiskt Wagner som jag tittade på innan. Har för mig att det brukar anges 15-20 hk ökning på Downpipe med 200/300 celler. Vart köper man BM3 i Sverige, eller vart är det billigast? |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
enklast är steg 1 för din del, MHD eller BM3. Tror MHD är lite billigare, överlägset fler som kör MHD. Ska du ändå ha downpipe så kör steg 2 direkt. Ladda ner appar på google play, du ser priser i appen. Insug och avgas är "bra att ha" vid annat trim. Du kan inte förvänta dig mer power på insug och avgas. Downpipe ger 20-30 hk vid steg 2. Denna har jag, bästa pris här: Länk |
Jaymz bestämmer du dig för BM3 så behöver du : Länk När du har fått den går du in på: Länk och köper BM3 för b58 sen är det bara att gå ut till bilen med en laptop som har internet och mappa bilen. |
|
pellepirat tack för svaren! :) Har du bytt avgassystem med eller bara downpipe? Monterat själv eller vad kan man räkna med att en verkstad tar för att byta downpipe? Jag märkte en skillnad när jag satte in Eventuri insuget, vet inte om det är så mycket hk, ska ge ca 10 till, men bilen kändes rappare i respons och man hör turbo spool mycket tydligare. Fredde123 yes, kör du bootmod3 OBD WiFi med? |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
jag har downpipe med BCS midepipe ( rakt rör ) och MPE sludämpare. Jag har bytt allt själv. Osäker vad verkstad tar, kan jag tippa på 3000:- MHD gör du med android och kräver ingen laptop, du använder din telefon. Tror du behöver anslutning i första läget appen startar, sen går du över i flygplansläge. Det står på deras sida vad du behöver, hur enkelt som helst. Effekt mässigt är de ganska lika. |
Jaymz nej väldigt onödiga pengar tycker jag. | |
Jag körde med Jb4+ och downpipe beställde allt från Burger, downpipen gav ett riktigt bra ljud så jag gjorde inget åt resten av systemet, uppskattad effekt var runt 440hk. Så testa med bara downpipe först. Fredde123: Lång tid att installera? JB4+ är ju en avancerad box inget du mappar allt är ju klart när du pluggat in allt, det gör du ju utan att ha batteriet på. Richter 3" 200 Cell M135i and M235i Sports Cat × 1 hette min downpipe. |
|
Pelle Var i burken är strypningen? Och vad är det för typ av strypning? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.