AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Ac kompressorn startar inte e38 740iA 1995

Visad 766 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg15st
Postad/Inlagd2019-07-22 20:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
740iA -95
Godkväll allihopa! Äntligen fick jag tummen ur, och skaffade mig en profil, samt startar en tråd för ett av mina väldigt många små "extrapyssel" jag får stå ut med, tack vare min besatthet över denna vagn.

Har åkt på mycket tråkiga reparationer den här säsongen. Bland annat byte av ventilpaket i växellåda, bytt kupéfläkt, bytt en spjällmotorn under instrumentbrädan, med mera, med mera.

Det som är mest på tapeten just nu, och märks extra mycket tack vare att det är ganska varmt är att ac kompressorn inte vill slå till när jag trycker på snöflingan.

Jag bytte förra året ut min gamla klimapanel med hjul och kassa pixlar i temp-displayerna mot den nyare modellen med knappar, och som också såklart hade alla pixlar intakta. Allt funkade jättebra, och märkte inget som skullle vara fel med det.

I år så har acn strulat, och jag har suttit och läst mig blå, men det verkar som att det inte "bara" är att plocka ur den gamla, och peta i en annan som jag har gjort. Fläkten och hela systemet (?) är olika programmerat beroende på vilken klimapanel man har original som jag förstått det. Ni får jättegärna hjälpa mig på traven (ganska pedagogiskt om det går ;) ) för jag är verkligen färsk på det här med bilar, och ännu mer på el-sidan, tyvärr.

Jag har fått hjälp med att byta både kondensor, motorkylare, vacuumsugit systemet, fått det provtryckt och återfyllt.

Ac kompressorn slog till när man gav ström direkt på kompressorn, och när jag gjorde kickdown. Fast så fort jag stängde av bilen och startade den igen, så uteblev kylan.

Nu har jag bytt tillbaka till min original klima-panel med hjul och trasiga pixlar, för jag har hittat en firma som renoverar displayerna, och tänker skicka ned den i vinter till dom. Att ge mig på mekartipset som finns här känns lite överkurs, samt att jag har faktiskt inte den tiden med småbarn, sport och jobb utöver den här besattheten.

Med den gamla panelen i, så händer det ingenting när jag trycker på snöflingan.

Iochmed att kompressorn startar när den får ström direkt, så borde det ju inte bli något bättre ifall man ger sig på att shimsa heller?

Det verkar vara något elfel av något slag. Är det någon här inne som varit med om liknande problem, och isåfall skulle vilja vara så himla vänlig att dela med sig hur denne kom fram till en lösning?

Det här är första av antagligen ganska många frågor jag kommer ställa till er här på forumet. Försökte starta igång något på bimmerpower, men tyvärr så verkar hemsidan ha hängt sig eller liknande, för jag kan inte logga in :(

Tackar på förhand.           IP: ...[123.245]
Annons
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-07-23 08:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nu har jag inte grävt djupare i elsystemet för ac på e38 (jag har bara fyllt i lite butan/propan för att få kyla igen och olja för att få kompressorn att gå lite tystare) men det måste finnas en tryckvakt i systemet. Den måste ge rätt signal för att kompressorn ska gå igång. Där skulle jag börja kolla.

// Magnus

IP: ...[.242.47]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-07-23 08:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -95
Magnus: jag ska få hjälp idag med att kolla funktionen hos tryckvakten.

När systemet fylldes så kollades tryckvakten också, och då var den i gott skick, men bilen är ju snart 25 år gammal, så det kanske är strul med den också           IP: ...[123.245]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-07-23 17:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

En provtryckning på ett stillastående system tenderar att luras. Så fort kompressorn börjar snurra, uppstår andra effekter. T ex att kompressorns tätningar börjar läcka, när den (framför allt) dels snurrar dels höjer trycket.

Jag undrar hur länge den här trådskaparen slipper svettas...

[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[155.106]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-07-23 19:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -95
Idag fick jag.hjälp med att kika ifall tryckvakten strulade. Men vi fick inte igång kompressorn där ifrån heller. Byglade från 12v och det var bara kondensorfläkten som satte igång på dom andra två kontakterna.

Vi kopplade isär kontaktstycket till kompressorn och gav det ström direkt och då slog magnetkopplingen till direkt utan några som helst problem.

Jag ska försöka ta mig tid och läsa länken till den andra tråden du skickade, Lennart.
Har bara som hastigast läst och konstaterat att den trådskaparen till slut fick igång sin kyla någorlunda!

Jag har.även ett felmeddelande "transmission failsafe program" som varnar för att magnetventilen för växelväljaren är trasig. Kan detta på något sätt sitta ihop med varför inte kompressorn vill hoppa igång?

Tack på förhand för erat engagemang.           IP: ...[133.218]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-07-23 19:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du INPA ? Då bör du kunna kolla om elektroniken (styrenheten för ac mm) verkligen vill aktivera kompressorn. Annars är det bara att börja mäta sig genom elsystemet, från utgång till ac-koppling och se var 12V signalen försvinner. Tyvärr lite jobb och kräver både elschema och kunskap.

// Magnus

IP: ...[.32.244]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-07-23 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -95
Tack för svar Magnus. Vet ej vad INPA är. Får kolla med mina kamrater som hjälper mig           IP: ...[133.218]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-07-23 20:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
"Transmission failsafe program" (VX- lådan i nödläge) är en typisk felkod, som sätts när batteriet börjar krokna. Sätt på batteriladdaren och läs min länkade tråd under tiden som batteriet återhämtar sig. :)

/Lennart

Edit: INPA är ett BMW - utvecklat diagnostikprogram. Det, och BMW Scanner, bör alla med ambition att hålla koll på sin (gamla) BMW ha i verktygslådan. Kolla Blocket eller PM:a användare OlaO här på AP.           IP: ...[155.106]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-07-23 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -95
Lennart: okej. Ska försöka få till det snarast möjligast då :)           IP: ...[133.218]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-07-24 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -95
Godkväll igen allihopa! Jag skulle vilja meddela att mitt problem verkar vara löst till slut!

Igår var jag förbi min kamrat för att få hjälp med att bygla i kontakten vid tryckvakten, utan att på något sätt få igång kompressorn.

Polaren frågade lite om hur det funkat med den andra klimapanelen som jag kört med innan. Efter en stunds samtal, så föreslog han att åter igen montera dit den uppdaterade panelen med knappar och fungerande displayer, bara för att testa. Sagt och gjort så satte vi dit den istället för originalet med hjulvred. Samma resultat. Ingen kompressor slog till när vi tryckte på snöflingan.

Jag tröttnade, och lät den hänga kvar över natten efter gårdagens träning med mera.

Idag åkte jag in till mekonomen och handlade på mig en CTEK laddare, och ska försöka få till laddning imorgon. När jag kom ut från butiken, så demonterade jag bort den "nya" panelen igen med tändningen av för femtioelfte gången, och satte tillbaka originalpnaelen igen. Sen vred jag på tändningen, och allt drog igång.

Ingenting mer med med det: förutom att jag tyckte mig känna lite svalare luft börja sippra ut genom spjällen? Är det sant? Nä, har väl fått solsting tänkte jag. Men tamigfan! Luften blev bara kallare och kallare.

Så jag öppnade huven, och nu snurrade både kondensor-fläkten och magnetkopplingen hade slagit till likaså.

Jag behöver.väl knappt förklara att en ganska så stor klump i magen numera är som bortblåst?

Har provat att stänga av och starta flera gånger. Vridit av tändingen likaså, och nu verkar det funka.

Som jag erkänt innan så är jag ju väldans färsk på det här med bilar, och ännu mera på just elektroniksidan, men det måste ju ha blivit något strul iochmed att jag bytt klimapanel. Hur det började funka nu efter ett byte igen har jag ingen aning om, men det kanske någon annan har?

Tack till alla som engagerat sig och svarat. Uppskattas massor.

Svala hälsningar från Norrköping:)           IP: ...[130.128]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-07-25 07:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Kul att det löste sig. Och precis nu, när det är "onödigt" varmt ute, åtminstone här på den västra sidan.

Tack för återkopplingen!

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2019-09-12 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
735iA
Tack för informationen. Den kom till hands.
          IP: ...[.29.200]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-09-12 12:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -95
Kul att kunna hjälpa till :)           IP: ...[129.222]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95