AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.113

KCR-box 530i xdrive G31 -18

Visa användare
23
batteristen
BMW 320 cab E30 -90
Volvo V60 Recharge -21
Hej, har haft min sköna G31 i några månader men känner att den behöver skrämmas upp lite. Beställde hem en KCR-box (steg 2) till min bensinare för att testa. Ska ge 325 HK och 450 NM (ist för 252 och 350). Kopplade in i förrgår och än så länge är jag helnöjd. Känns som en rejäl uppgradering. Inget som strular och inga felkoder etc. Känner verkligen att det är bättre vrid.
Någon annan i detta forum som har erfarenhet av dessa bensin-boxar? Annat trim jag borde testa istället? Vill ju gärna ha ännu mer (nähä..).
Vet ju att många sågar dessa boxar men har inte riktigt förstått anledningen.

Allt gott!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Jag skulle satsat på en flash tune, säkrare för motorn och bättre körbarhet. Några 325hk kan du nog glömma med en box, har du bytt någon hårdvara?
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
+1 malcus !

en riktig flash är säkrare och mycket bättre. Boxar är vad det är...visst du märker en extra knuff som du tycker är helt okej. Att köra med det i längden och "lura" motorn är nog inte bra.

Jag har kört box på min M140, jag påstår nog att flash är 30% bättre än box. Effektkurvan "svajar" inte.

Inte så att box är helt fel, kan vara en bra idé att testa så allt verkar står rätt till innan man ecu trimmar.
Visa användare
23
batteristen
BMW 320 cab E30 -90
Volvo V60 Recharge -21
Ok, tack för svar!
Har inte bytt nån hårdvara. Dock känns bilen betydligt piggare.
Är det nån risk att prata om? Finns ju tusentals boxar som är ute o åker.

Pellepirat, vilken tuning har du?
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Risk finns det alltid , men man måste väl ta lite risker för att leva :)

Man måste räkna med att den håller, annars trimmar man inte överhuvudtaget. Bästa är att köra en tid ( 500 - 1000 mil ) innan man trimmar. Det kan vara fabrikationsfel och då är det bra om man kan få det på garantin.

Jag har MHD flash via andriod.

Jag hade Bluespark box innan, visst den var helt okej men det är inte samma som riktig ECU flash.

Kör du vidare med din box, det är bättre och roligare än original.

Funderar du på ecu senare så kolla lite på GDM Performance i Helsingborg. Han är omtyckt och får bra recensioner på google.
Visa användare
23
batteristen
BMW 320 cab E30 -90
Volvo V60 Recharge -21
Bilen har gått 1800 mil så den är inkörd😊 Köpte beg hos handlare.
Tack för tips!
Ska svänga förbi hos BSR och prata lite också.
Transocean
Tja....man får vad man betalar för.....6000 kr ecuflash bättre än AC Schnitzer (box).....tjaaa
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nu har pro tuning freaks släppt sina mappar till b48an.
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Slängde in Bootmod3 Steg 1 för 95 oktan (det jag hade i tanken) på min 330i xDrive igår. Vilken skillnad! Nu finns det vridet jag alltid saknat.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Nice jollejo ! Nu väcks saker till liv :)
Varför skulle inte en box kunna ge dom siffrorna? 30% effektökning är ju inga skyhöga siffror direkt.
Frågan är ju mer om den extra kostnaden för steg 2 är värd om man jämför med steg 1..
Visa användare
23
batteristen
BMW 320 cab E30 -90
Volvo V60 Recharge -21
Hej igen,
Har skickat tillbaka min KCR-box. När första glädjen över effektökningen lagt sig märkte jag att växellådan uppträdde lite "ryckigt" i vissa lägen. Motorn likaså. Inga jätteproblem men drivlinan var inte lika harmonisk längre.

Bättre kvalitet och även mer effekt på Pro tuning, Bootmod3?
Jollejo?

jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Jag har nu bytt mjukvara för 98 oktan och märkte knappt någon skillnad mot 95 oktan mappen. Det du upplevere med ryckig drivlina eller konstig gång på motorn har jag inte upplevt alls. Jag är riktigt nöjd med bootmod3.

Siffror från Protuning freaks:

B48 30i:
Stage 1 91 octane: up to 14% HP / 26% TQ
Stage 1 93 octane: up to 16% HP / 26% TQ
Stage 1 E30 octane: up to 20% HP / 28% TQ
Stage 2 91 octane: up to 16% HP / 28% TQ
Stage 2 93 octane: up to 18% HP / 28% TQ
Stage 2 E30 octane: up to 22% HP / 30% TQ

Mvh
Jollejo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.