AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Intervall byte av spännrulle/löprulle n47

Visad 1.589 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.454st
Postad/Inlagd2019-06-29 10:31
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Hej. Undrar om det finns givet intervall för byte av spänn/löprulle samt spännare på N47? Eller andra för den delen.

Undrar för att på min förra N47 så skar spännrullen utan förvarning vid 12k mil trotts att den kändes ok när kollade den vid rembyte.           IP: ...[131.170]
Annons
Antal inlägg23.234 st
Postad/Inlagd2019-06-29 10:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns inga "serviceintervall" på spännrullar, de byts vid behov.

Byter man rem kanske man ska fundera på att även byta rullarna i förebyggande syfte vid minsta tveksamhet om skicket.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg401 st
Postad/Inlagd2019-06-29 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Som johan säger sen har väl inte ens alla bilar serviceintervall på multiremmen funderar på att byta på toyotan inom 1 par år då remmen är 15 år men bilen har bara gått 10000mil så funderar på att hoppas över spännrullarna hade det gått det dubbla hade jag givetvis byt dessa           IP: ...[.129.83]
Antal inlägg401 st
Postad/Inlagd2019-06-29 13:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
På vissa generator sitter det ju något frihjul som tydligen är väldigt vanligt att dessa går sönder iallfall på volvo har jag läst. Brorsan v70 lossnade frihjulet på å tog med sig multiremmen           IP: ...[.129.83]
Antal inlägg23.234 st
Postad/Inlagd2019-06-29 14:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Åldern påverkar givetvis också då det remmarna är gummiprodukter, så man kan nog inte enbart gå på milen.

Man brukar se om gummit är torrt i remmarna - då blir det små sprickor på insidan när remmen är böjd "utåt".

På skoj öppnade jag försiktigt upp tätningen på en spännrulle på E46:an när jag bytte den i samband med vattenpumpsbyte (med remmar och löp/spännrullar).
Det var inte mycket fett kvar i den och efter jag rengjort den och fettat in den på nytt, kändes den nästan som ny igen...
La den i "bra att ha lådan" men den kom aldrig till användning i E46:an eller E39:an...

Lossar man rullarna kan man ofta känna på dem och snurra, samt lyssna, då får man en rätt bra bild av skicket.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.454 st
Postad/Inlagd2019-06-29 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok tackar. Det är just det som är kruxet Johan att när man känner på de med remmen löst så kan de gå tyst, ha lite motstånd dvs. fett kvar, inget glapp ändå kan lagren skära.

Efter incidenten med förra E91an ligger nya remmar o rullar i bilarna. Var 7000mil tänker jag att det bör räcka som bytesintervall på rullar o rem.

Tack för svar!           IP: ...[131.170]
Antal inlägg11.084 st
Postad/Inlagd2019-06-29 18:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Förutom visuell inspektion finns det ett enkelt (dock inte alltför exakt) mätverktyg för multiribbremmar
[LÄNK]

Moderna multiribbremmar håller väldigt länge och inte ovanligt att det är spåren som slits ut - vilket mätverktyget är till för att testa/mäta. Jag skaffade det lite för skojs skull och provade på min E87 120i vid typ 11 år / 14 000 mil. Och visst var det ett märkbart slitage men de låg strax över godkänt så att säga. Men jag passade på att få dessa saker bytta i samband med en reperation av en styrservohydraulslang.

Är så otroligt svårt att säga något intervall men 10 år / 10 000 mil så spelar man safe och 15 år / 15 000 mil så bör man nog passa på att byta. Men det detta med en nypa salt, men är iallafall en fingervisning...
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120d  -16
Pris: 229.000:-

BMW 325i M STCC  -04
Pris: 70.000:-

BMW 52i Touring  -00
Pris: 9.000:-

BMW 325  -89
Pris: 82.000:-

BMW 318ti M-Technik II  -03
Pris: 27.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen