AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.948

Aral supertronic 0w-40 - ej längre LL-04 klassad

Sida 7 av 7
Den du länkade till var ju super tronic G. Johan B skrev ju något med att det är oklart om det är samma som super tronic K.

Atp-autoteile
Det där med frakten stämmer som du säger.
Det var frakt även med Prime faktiskt.

Också beställt från de tidigare =)

Kolla och att det är korrekt märkning med LL-04/LL-01 osv.
Johan B har stenkoll, så om han har OK:at så är det fine :)
Han har Okejat 0w-40, super tronic k.. dock ej denna som jag beställde. Men den e LL04 klassad så den lär vara lika bra som castrol edge jag hafe innan
Vägrar göds Castro och deras skräp
Vägrar göda deras verksamhet
Haft väldigt bra erfarenhet av Motul och Shelll
Vet inte vad Johan tycker om det, men jag har använt 5w40 på senaste bytena.
Svårt att hitta 0w40
Fast Castrol och Aral går ju under samma kocern?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Hallå gott folk

Behöver lite input kring val av motorolja till en 530 (B48 3.0 bensinare) inför kommande oljebyte.

Vill helst gynna någon inhemsk leverantör i dessa tider men får inte fram något förslag i deras databas pga. att bilen är för ny.

Enligt BMW skall jag ha viskositet 0W30, men där tar det stopp. Kan jag köra med en LL04 eller skall jag ha en annan klassning?

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
### Steg 1 ### är att välja en olja med rätt BMW LL klassning för din motor - se länk här nedanför.
Länk

### Steg 2 ### är att välja en viskositet du trivs med inom den valda BMW LL klassen.
Exempelvis bland LL-01 och LL-04 klassificerade oljor finns både 0W-30, 5W-30, 0W-40 och 5W-40 och alla dessa viskositeter är godkända för din motor (du väljer alltid först korrekt BMW LL klass och därefter kan du välja PRECIS vad du vill så länge flarran har en BMW LL klass godkänd för din motor).
Men exempelvis bland BMW LL-17FE+ har jag däremot bara sett 0W-20 (men det är ju för att de vill få ned bränsleförbrukningssiffrorna och bara ett av många patetiska försök att visa sig så gröna som möjligt för omvärlden).

### Steg 3 ### är att välja ett köpinställe som du trivs med.

Yeah, it's that simple! :-)

Om din B48 inte har GPF (Gasoline Particulate Filter) kan du ha allt från BMW LL-01 och uppåt (men välj hellre BMW LL-04 än BMW LL-01).

Om din B48 har GPF så kan du bara ha BMW LL-04, BMW LL-12FE eller BMW LL-17FE+ (av dessa tre hade jag valt BMW LL-04).
GI
2.196
GINO
Tackar och bockar slangen.
Blev genast betydligt lättare efter ditt ovanstående eminenta inlägg :)

Om du hade varit i samma sits, vilken av dessa oljor hade du valt?

Länk

Länk

Länk

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
bl
2.013
blixten
325i -88
Castrol 0W- 30
GI
2.196
GINO
Låter vettigt 🙏
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla tre fungerar lika bra - det är mer viktigare att byta olja lite oftare samt ha ett premiumoljefilter istället.

Om det är EXTREMT kallt där bilen används skulle jag skippat 5W-30 oljan och istället valt någon av de två 0W-30 oljorna.

För vidare analys vilken olja som har ett övertag behövs mer information och data (bolagen verkar endast ge ut de mest basala uppgifterna om dessa oljor och det säger inte så mycket).

Du behöver bland annat skicka varje olja till ett oljelaboratorium för ett virgin sample för att få mer klarhet i styrkor och svagheter hos respektive olja.

Oljemagasinet uppger exempelvis att samtliga tre oljor har API-klassningen API SP.

Det är bra då API SP är den senaste specifikationen och innehåller en del förbättringar inklusive motverka LSPI (Low Speed Pre-Ignition) som är en tendens hos vissa TGDI motorer (direktinsprutade bensinturbomotorer).

Problemet är att går du in hos Castrol, Mobil eller TotalEnergies och kollar på databladen för dessa oljor så är API SP klassningen inte med där.

Mobil säger att deras produkt har ett BMW LL-04 godkännande (dvs det är testat och certififerat) men endast att deras produkt uppfyller eller överträffar kraven enligt API SP (det vill säga inget oberoende testinstitut har testat och certifierat denna produkten för API SP utan det är bara Mobil själva som säger den är så bra).
Länk

TotalEnergies nämner inte ens API SP klassningen!
Länk

Castrol nämner inte ens API SP klassningen!
Länk

Nu ska det nämnas att dessa produkter är troligtvis mer riktade mot den europeiska marknaden där API inte marknadsför lika mycket utan det är ACEA klassningen som marknadsförs mer här (och denna klassning nämns i alla tre datablad).
GI
2.196
GINO
Tack för all värdefull information slangen.

Skall man hårdra det hela så behöver man nästan vara en ingenjör för att kunna göra ett vettigt val innan köp med tanke på vad som skall beaktas :)

Hittade denna också men den verkar vara dubbelt så dyrt som de övriga oljorna…

Länk

Lägger nog en beställning på Castrol oljan och oljefilter från Mahle eller Mann. Byter givetvis motorolja varje år (mellan servicetillfällen) och lämnar in bilen till BMW när det indikerar service.

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.