Sida 5 av 7
|
|
---|---|
Jag tror att jag har funnit en tänkbar anledning till att i princip alla oljor saknades på LL04-listan under en tid.... BMW har kompletterat kraven för LL04 med komplimenterande motortester för N20 från December 2018: Länk Motoroel100 har jag handlat från flera gånger utan problem. De har varit billiga och haft snabba leveranser. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Intressant läsning! Jag har en gammal E60 2004 med en M54-motor. Nu fungerar så klart alla LL04-oljorna och det är desto viktigare med frekventa byten. MEN - om ni skulle välja idag (Johan B, du verkar påläst i ämnet) - Skulle ni gå med Aral High Tronic SAE 5W-40 eller Aral Super Tronic SAE 0W-40? Finns det något fabrikat som fortfarande kör på PAO-basolja, som jag förstår är av högst kvalitet? |
|
Du kan med gott mod köra med supertronic. Ravenol har ett stort utbud PAO baserade oljor. | |
Jag antar att denna Länk är oljan som omtalas här. Så då kan jag använda den i min 325i med N53 trots att den saknar BMWs klassifisering? Instruktionsboken rekommenderar LL01 i första hand men LL04 i andra. Men BMW säljer ju bara LL04 så det är väl minst lika bra då. | |
Yes, köpte den hos Oljekungen och använder det. | |
Ja det är bara att köra. Jag körde supertronic 5w30 läänge i min n53 när den var klassad och efter. Det är ju samma olja som innan. Superfin olja och bra pris. | |
Nån som vet om man kan hitta den senaste officiella listan över LL04-klassade oljor nånstans? | |
ProPro-medlem 12.986 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag la faktiskt nyligen upp en någorlunda fräsch från 2018 här Länk Det dök upp lite intressanta frågor i denna Länk tråden så jag la upp lite info så andra kunde ta del av detta (då det är ganska intressant). Vissa namn bland LL-04'orna är ju bara för härliga och inte direkt något man förknippar med BMW-klassificerade motoroljor utan mer typ Dollarstore :-) Edeka Gut & Günstig Booster Premium Fast å andra sidan, Castrol har ju sin Edge Supercar.... Snälla Castrol, hur bråttom hade ni till AW den dagen ni var tvungna att komma på ett namn på den produkten? Supercar... |
Ja det är inte bra om de super på jobbet... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
ProPro-medlem 23.237 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Aral supertronic K 5w-30 är Bmw LL-04 plus de flesta klassningar som behövs. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Kan man använda Aral 0w40 fastän den saknar LL-04 alltså? Gäller optimerad 530D xDrive, 6-cylindrig @ ca 300 kusar. |
|
Funderar på att göra som Johan, två flaskor RedLine med 5 flaskor av annan sort. Är det skadligt för mortorn att blanda 0w40 med 5w40? |
|
Och varför har inte BMW Original-oljir över 5w30. Varför inga 5w40???? |
|
Se mitt inlägg överst på sidan 5 i tråden - Aral-oljan tappade klassningen December 2018 och har samma formula numer - dvs. oljan var godkänd till din bil när den byggdes och det är samma olja...men visst, har du garantier kvar kan det bli tjafs om oljan saknas på den officiella LL04-listan, i övrigt är det samma motor och samma olja som funkade bra enligt BMW innan Dec. 2018. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ok, tack | |
Ni som använder Aral Super Tronic 0w40, behöver jag tänka på att den saknar LL-04? Kan de ha gjort några förändringar i formula som skulle kunna vara ”skadligt”? Har den samma formula som innan dec 2018? Försöker hitta den tekniska data från tidigare och den efter dec 2018. Någon som har kvar gamla dokumentet? |
|
Hej Daniel: jag tycker du är onödigt orolig. Du har en bil med en erkänt bra motor. Om den inte är hårt trimmad och du kör på bana med den mkt ofta klarar den sig bra. Jag kör Aral 0-40, men det händer att jag slänger i en liter av ngt annat om det behövs (igår faktiskt). Om du gör som många här säger - byt lite oftare - faller många av de frågor du ställer bort. Att minska bytesintervallet är nog den enskilt största åtgärden man kan vidta för en bättre motor. Främst beror det som redan sagts på avgasreningens konstruktion. Det kommer mycket skit från EGR och det samlas mycket sot i insuget. Byter du olja lite oftare blir frågorna om SAE och LL04 etc nästan bara akademiska - såvida du inte har garanti kvar som du månar om. |
|
Tack för förtydligandet Matthias. Jag kommer beställa 20 liter Aral 0w40, och byta oftare. Jag byter inte själv, utan lämnar in den till verkstaden. Får göra det ofta helt enkelt. En fråga som jag undrar över: Kan verkligen dessa oljor klara 3000km? |
|
Det jag undrar också är gällande om Aral SuperTronic 0w40 fortfarande är en PAO-baserad fullt syntetisk olja. |
|
...och om man köper olja på nätet blir det ju inte dyrt. Oljebyten är nog en av de billigare åtgärderna: inte ens 500:- för 6 liter olja, 150:- för filter, 75:- för hyra av lyft; totalt max 750:- inklusive en läsk. Bra att kunna, bra känsla efteråt. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.