AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.949

Aral supertronic 0w-40 - ej längre LL-04 klassad

Sida 2 av 7
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Johanb, det jag menar är att använder du tex castrol 0w30 c3 eller Aral supertronic 0w40 c3 så ser jag det omöjligt att dom först och främst ska göra en analys och kunna fastslå en specifik olja. Man kan ju ha haft 20l dunkar med gamla etiketterna, är det bara att kasta den oljan då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Malcus, det kan jag inte svara på - det blir en fråga mellan t ex. BMW (vid garantifall) eller försäkringsbolaget vid ev. skadeanspråk.

Men visst kan man göra oljeanalyser - i de flesta fall kan man nog se vilken olja det är om man vet vilken olja man ska "leta efter".

Dock bör man ju tänka på att rätt olja kan påverka t ex. DPF på sikt.

Är oljan godkänd när den tappas på dunken, är den ju godkänd.


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.013
blixten
325i -88
Intressant att en olja som uppfyller specifikationskraven ändå inte "får" användas. Undra vad nästa steg är för att bmw skall tjäna mer pengar? Godkänd spolarvätska, bromsvätska, däck, drivmedel, etc?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Jämförde castrol edge c3 0w30 och ean-koden är exakt samma på burkarna men dom som är tappade efter årsskiftet 01/01/19 har ej LL04 klassningen. Såklart vill bmw tjäna pengar.
16.262
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det behövs inga analyser för BMW att vägra garantianspråk. Det räcker med att de kräver kvittot och på det ska det stå rätt saker. Det var ju precis så det gick till för den 520d här på AP nyligen som vägrades garanti med hänvisning till felaktig olja.
Man ser ett mönster här då M1 tappade för något sedan också LL04 klassningen, som du säger kan vara att dom inte är beredda betala för licensen då BMW börjat ta extremt mycket för den mot tidigare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mönstret som jag tycker mig se, är att allt fler oljebolag väljer att ha färre oljor klassade mot t ex. BMW LL04.
Har de t ex. tre eller fyra oljor som är klassade, släpper de klassningen på kanske två av dem så det finns en eller två oljor kvar i sortimentet som har rätt klassning.

Men det kostar som sagt (mycket) pengar att få en officiell klassning på oljor!

I övrigt är det "branschstandard" att enbart "tillåta" oljor som har rätt klassning - de har fått klassning utifrån ett antal olika parametrar som biltillverkaren har som krav på oljan så det är iofs. inget konstigt.


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.013
blixten
325i -88
Om bla ett så stort märke som castrol väljer att inte betala för att vara godkänd som bmw olja, så är sannolikt anledningen att de inte tycker att det är värt kostnaden som bmw kräver.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, de har de facto ett flertal oljor i sitt sortiment som är BMW LL04-klassade...

Jag kan förstå att man rensar upp lite bland "klassningarna" då det kan vara lite onödigt att ha fem sex oljor med samma klassningar.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.303
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Maj förra året kunde man köpa 4 liter för 369:- från Däck på linje. För några veckor sen var den uppe på 521:-, nu 475:-.
Länk


---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Däckonlines priser har dragit iväg på oljorna - det finns ett flertal tyska näthandlare som har betydligt bättre priser inklusive frakt...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Nyss byt olja med aral men kanske köper dbv 5w40 LL01 till min nästa år om priset skiljer för mycket till aral. 20L för under 800 är ändå helt okej även om aral oljan är bättre.
Ska man våga sig på en gissning om att Aral Supertronic 0w-40 är på väg att avvecklas? Fler klassningar försvann med det senaste databladet (gick ut samtidigt?). Just nu är det ju en väldigt låg andel fordon som oljan formellt är godkänd för. Ett sluttande plan? Bara spekulationer...
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Det är inte bara aral supertronic 0w-40 som tappat klassningar, sett att många C3/Api sn oljor tappat sina tillverkarklassningar. Shell, mobil1, castrol mm. LL04 verkar ha fått vara kvar på nån 5w30 eller 5w40 istället. Detta kan väl kanske vara ett steg att långsiktigt gå ifrån de dyrare grundoljorna som oftast krävs för 0w oljorna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt är tyvärr trenden att rena PAO-oljor blir allt mer ovanliga - de är numer väldigt ovanliga.

HC-oljor och i bästa fall en del äkta syntetiska PAO och i mer ovanlig fall även en del esterolja är det vanliga numer.

Men LL04-klassningen verkar försvinna från rätt många oljor just nu. Varför är en fråga jag inte kan besvara, men klassningen är de facto 15 år gammal nu.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Två frågor.

-Är det så att det inte räcker att oljan uppfyller BMWs krav utan oljan måste certifieras av BMW för att garantin ska gälla?

-Gäller det bara motoroljan eller gäller det flera vätskor som tex bromsolja, dieselbränsle, AdBlue etc? Eller finns det gemensamma specar där man lutar sig mot till skillnad mot motorolja där varje tillverkare verkar sätta upp sina egna krav.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag tolkar det:

1. Finns oljan med på den officiella listan ska garantier gälla utan strul. Finns den inte med på listan men tillverkaren skriver "möter kraven" eller liknande, tar de på sig ansvaret.

2. Bromsvätskor, kylarvätskor är standardprodukter. Däremot är andra smörjmedel i form av t ex. styrservooljor, transmissionsoljor, automatväxellådsolja etc. produkter som vissa tillverkare har specialkrav på, men vissa andra tillverkare förlitar sig på standardklassningar...en del biltillverkare har inga specialkrav på motoroljor heller utan lutar sig mot SAE, API och ACEA-klassningar.

Mvh
Johan B



BMW – Weltmarke aus München!
Detta kanske kan vara ett alternativ? Länk
Riktig prisvärd om den nu inte är uppbyggd på nåt hokus pokus?
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Verkar ju som att supertronic 0w40 har LL04 klassningen kvar, eller fått den igen?

Själv kör jag på mannol oljor just nu och är nöjd, sjukt billiga också. Vunnit en del tester där bl.a castrol edge varit med.

5w30 Energy premium säljs som fullsyntetisk i tyskland och "överallt", samt skall klara bytesintervaller på 4000mil och kostar cirka 56euro för 20L. Tänkte testa den nu i vinter.

Kört motul 8100 5w40 X-clean i sommar och varit supernöjd, inte dragit en droppe på snart 800 mil.
16.262
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Får jag störa i den här tråden med världens dummaste fråga? Har en båt som kräver "Yamalube 10w40 API SJ" och den oljan är förstås svindyr. Kan jag använda vad som helst som uppfyller MER än API SJ eller kan olja då bli "för bra"? Håller mig till samma viskositet för enkelhets skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.