Sida 1 av 7
|
|
---|---|
Som rubriken lyder. Enligt det senaste databladet från 29e maj 2019 saknas både LL-04 och Acea C2/C3. De aktuella klassningarna nu är: API SN/CF MB229.31/ 229.51 samt Fiat 9.55535-S2 Frågan är vad detta betyder för framtida användning i motorer som kräver LL-04. Något att bry sig om? | |
Tror det inte är något att bry sig om, handlar om licenskostnader, samma sak med Mobil1 oljan. | |
Har de tekniska datan förändras också? | |
Tekniska datan verkar vara oförändrad och MB 229.51 ska vara av högre krav än LL04. | |
Man får kika i produktdatabladen och kolla om de ändrat något i formulan, men mest troligt är det bara licensen som gått ut och att Aral har andra oljor som är LL04-klassade och då kan de hänvisa kunderna till de oljorna i stället... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Kollade tyska sidan. Men det står att oljan är klassad BMW LL-04 så jag vet inte var du fått annan info från?` Spezifikationen/Freigaben: ACEA C2/C3 • API SN/CF • MB-Approval 229.31/ 229.51 • BMW Longlife-04 • meets Fiat 9.55535-S2 Länk |
|
Klicka på "Product data sheet". De har nog inte uppdaterat webbsidan än. | |
Frågan är vad som händer. Håller de på att fasa ut oljan exvis pga högre produktionskostnader jämfört med HC? Just nu är det ju en väldigt låg andel bilar som den officiellt är godkänd för i och med att även acea-klassningen också försvann. | |
Tja, trenden är tyvärr att det blir mer och mer ovanligt med äkta PAO-baserade helsyntetiska oljor till förmån för HC-oljor! PAO är betydligt dyrare att tillverka än HC och kan oljebolagen få dåligt insatta kunder att betala lika mycket för HC-oljor då de skriver "helsyntetisk" olja på flaskorna så länge de har rätt klassningar, är det väl inte så svårt val för oljebolagen att rikta in produktionen mot HC-oljor i stället... :( Personligen kommer jag att fortsätta använda SuperTronic 0W40 i både Mercedesen och BMW:n, då det är en ruggigt bra olja med lägsta flyttemperatur på -60 grader C och en flashpoint på +240 grader C. MB 229.51 är de facto en klassning för moderna turbodieselmotorer med DPF och dieselkatalysator, så där är jag inte så orolig att BMW LL04 saknas i klassningen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ett tillägg: Om man har en bil som fortfarande omfattas av garanti, kan det vara klokt att enbart använda oljor som har rätt klassning. Har man otur och får en motorskada där oljan i sig inte ens inverkat på skadan, kan det ändå räcka för att man ska få ett avslag om man använt "ej godkända oljor". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ingen LL-04 på burken heller längre.. En bild för jämförelse Länk |
|
Kan nog vara klokt som du säger Johan att bara använda olja med godkänd klassning under garantitiden. Kanske till och med även om man har maskinskadeförsäkring gällande. Man undrar ju om de har ändrat receptet något, men i och med att datan är identisk med tidigare indikerar det väl att det är samma. |
|
Jag gillar bmws original twin power turbo M 0w-40 | |
Det är en Shell-olja av typen GTL (gas to liquid) som generellt är nästan lika bra som PAO-olja men betydligt bättre än en HC-olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Dock LL-01. | |
Ja, men det finns även 0W30 och 5W30 som är LL04 av samma basoljetyp under BMW-loggan. Inga dåliga oljor men högt prissatta och säljs mig veterligen bara i enlitersflaskor till kund. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Sett att castrol 0w30 acea c3 också förlorat sin LL04 klassning. | |
Biltemas olja har kvar sin :-) | |
Blixten, nej biltema har ingen olja godkänd som LL04, däremot "möter" dom tillverkarens klassning. Jag tror dock det är lugnt att tippa i en c3/api sn 0w30 alt 5w30 av bra kvalité, MB 229.51 är minst lika hög kvalité. Det är iprincip omöjligt för bmw att bevisa att det inte är LL04. | |
Biltema har en LL04 olja som det står på flaskan att den klarar bmw:s krav. Vem är det som du anser skall godkänna den? | |
Om oljan är "godkänd" av BMW, är den upptagen på BMW:s officiella lista och licensierad till BMW (kostar pengar för att få ett godkännande). Är den inte det är den inte "godkänd" men kan "möta kraven" för klassningen. Skillnaden är att om du använder en "Icke godkänd" olja och får en skada på motorn, gäller inte garantin (troligen inte heller försäkringen - det blir en fråga mellan bolaget och ägaren). Men då skall ansvaret glida över till oljetillverkaren om de angett att oljan möter kraven - dvs. en tvist mellan oljebolaget och ägaren. Biltemas olja finns inte med på officiella listan från BMW, åtminstone inte under det namnet, det är möjligt att oljan finns på listan som "oljetillverkarens originalnamn" på oljan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.