AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 1-Serien ]

Felkoder 120i e87

Visad 1.564 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3st
Postad/Inlagd2019-06-16 12:15
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120i
Hej,

Är ny medlem på denna sida och har nyligen skaffat mig en e87 120i M-sport manuell från 2007.

Jag har nu lyckats få fram en del felkoder på bilen som jag skulle vilja få förklarade... Google verkar inte hjälpa så värst mycket tyvärr.

A0B1 CAS selector-lever position, implausible
29DD DME poor road surface detection
5DC1 DSC Wheel-speed sensor, plausibility, rear right
5DC2 DSC Wheels-speed sensor increment gear, rear right
A177 CCC, fan not functioning
930A FRM Dipped beam, left faulty
A6CF JBE: AUC sensor
A6D1 JBE: Auxiliary-water pump

Jag har försökt googla på alla dem men utan vidare resultat.. jag tänkte skaffa en ABS-givare och byta ut högerbak så länge. Någon som har förslag på hur man ska beta av alla dessa koder?

          IP: ...[254.186]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2019-06-16 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej och välkommen,

Det brukar gå att googla endast felkoden, ev med tillägget bmw och/eller dtc.

Märker du själv några fel på bilen? Får du felmeddelanden från bilens eget system?

Annars, om du har möjlighet, släck felkoderna och kör ett tag innan du gör en ny diagnos och ser vilka koder som kommit tillbaka. De nuvarande kan vara gamla koder som kan ha satts på felaktiga grunder (dåligt batteri t ex).

De två första koderna kan jag inte hjälpa till med. CAS står (antagligen) för Car Access System, men hur någon hävarm kan påverka där, vet jag inte.

Att motorstyrenheten, DME, har synpunkter på bilens vägkontakt, är en nymodighet för mig. Men det kan ha att göra med

ABS-givaren höger bak som inte tycks lira riktigt. Men får du inte varningslampa i instrumentet, är det läge att avvakta vad den nya felkodsläsningen ger.

CCC fan borde vara en kylfläkt i navigationen/iDrive, men där gissar jag vilt!

FRM dipped beam. Problem med halvljuset vänster. Det där kan vara klurigt. Kanske säger bilen ifrån, men antagligen inte. Om lampan fungerar (Xenon?) bör du kolla om den gör sin "motion" när du slår på ljuset, dvs dippar först ner och sedan upp till rätt nivå.
FRM är den modul som hanterar all belysning och har sina egenheter. Men dem tar vi sen, när du kollat.

AUC-sensorn är tänkt att stänga av kupéns friskluftsintag, om det börjar lukta pyton på utsidan. På min bil kroknade den tillfälligt efter ett kylvattenläckage som duschade den. Men tillfrisknade av sig själv.

Auxiliary water pump borde ha med värmesystemet att göra. Om jag har rätt i det, klarar man sig utan den - kylvattenpumpen brukar ge ett tillräckligt flöde genom värmepaketet - men den behövs för den restvärmefunktion, som jag antar att bilen har.





/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-16 20:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

lenwib har redan betat av det mesta så jag skjuter bara in ett par kommentarer.



5DC1 DSC Wheel-speed sensor, plausibility, rear right
5DC2 DSC Wheels-speed sensor increment gear, rear right
Detta är dina två felkoder du ska fokusera på.
Är ett klassiskt fel - de flesta 1-Serie-ägare och 3-Serie-ägare kommer att råka ut för detta. Nu är det inte säkert att just ditt fel är detta, men sannolikheten är mycket hög.
Den chipspåsetunna ABS-tonringen sitter fastpressad på drivaxeln, när det sedan börjar rosta undertill kommer ABS-tonringen att lyfta/expandera (eftersom rost tar mycket större plats än järn) och börja ta i ABS-sensorn.
Det hjälper inte att bara byta ABS-sensorn (den kommer bara att tuggas sönder ganska omgående), du behöver åtgärda problemet med att ABS-tonringen har expanderat.
Det finns numera lösa ABS-tonringar att köpa, men vissa här på forumet har haft problem med att det rostat såpass mycket under ABS-tonringen att efter rengöring av drivaxeln så fanns det inte längre tillräckligt mycket material för att den nya ABS-tonringen skulle sitta fast.
Finns också billigare eftermarknadsdrivaxlar (men kvaliten på denna typ av reservdelar brukar ofta vara högst tvivelaktiga och livslängden lika tvivelaktig).
Man kan också försöka shimsa ut sensorn extremt lite, men detta ska alltid ses som en temporär åtgärd (då det inte löser problemet egentligen). Men det har hållt fem sommarsäsonger för mig nu (vid den tidpunkten då detta gjordes fanns inte lösa ABS-tonringar).
Eftersom man inte kan veta i förväg utan att felsöka vad ditt fel är så rekommenderar jag att göra en visuell inspektion först. Ser du att huvudet på ABS-sensorn har skavt emot något samt att ABS-ringen är lite extra polerad/glansning på ett eller ett par ställen så har du problemet med rust-jackat ABS-krans som alla andra råkar ut för...



29DD DME poor road surface detection
Uppstår (enligt egen erfarenhet iallafall) ofta i samband med ovanstående problem med ABS-sensorn. Jag fick exempelvis denna felkod ett par gånger när min högra bakre ABS-sensor (med samma felkod som du) slutade fungera korrekt. Så avakta med att göra något med denna felkod - kommer med största sannolikhet inte återkomma efter det du fixat höger bak ABS-sensor.



A0B1 CAS selector-lever position, implausible
Ingen info tyvärr. Men jag vet att strulande ABS-sensorer kan ge ritkigt märkliga felkoder. Exempelvis fick jag felkod "DME:0x2F17 forced switch EGS" från DME vilket inte ska kunna hända då jag har manuell växellåda. Så jag skulle även här avvakta något och först fixa ABS-sensorn.



A177 CCC, fan not functioning
Ingen info här heller, men eftersom det är CCC (Car Communication Computer) som rapporterar så behöver du iallafall inte bry dig om fläktarna i motorutrymmet (för det där har jag redan rotat med och där får tex felkoder som "DME:2EFE engine blower" istället).
Jag kan inget om all extra elektronisk utrustning som sitter i bilar (då utrustningen inte intresserar mig) men på E87 så är det inte osannolikt att det sitter en enhet med CCC och M-ASK (multi-audio system controller) i en enhet och det är inte ovanligt att de drar en del energi och måste således kylas - så en fläkt som lagt i denna enhet är inte helt orimligt att anta - men jag gissar helt vilt precis som lenwib nu.
Men det kan lika gärna vara att CCC bara tar emot felkoden från andra styrenheter och vidarebefodrar den så att säga (alla styrenheter i en bil lagrar inte felkoder och har den funktionaliteten utan de bara rapporterar vidare till en en styrenhet som har denna kapacitet). Inom området som CCC styr så har du ju Cd-växlare, HiFI-förstärkare, diverse telefonutrustning (om man har detta installerat) och ljud/radio-systemen - fullt möjligt det är en fläkt i några av dessa subsystem som någon anser inte fungerar.



930A FRM Dipped beam, left faulty
Som lenwib säger, den kan vara lurig. Jag har fått denna en gång, men jag tror att den låg kvar sen bilen var på verkstad/service/reparation innan jag köpte bilen. När jag läste ut från INPA stod det dessutom "Error not present now, but already stored".
Så som lenwib säger - kolla att allt fungerar (lampan lyser som den ska, höjdautomatiken fungerar som den ska och den gör sina rutiner när man slår på tändningen). Om allt ser normalt ut så skulle jag prova att radera denna felkod och sedan observera om den kommer tillbaka.
För gemensamt för alla dessa felkoder är ju att vi inte vet någon historik kring dessa - kanske är bara gamla mögliga inaktuella felkoder som ligger där och dräller!



A6CF JBE: AUC sensor
Den där sensorn sitter högra fjäderbenstornet (om jag minns rätt). Ruggigt lätt att man kommer åt den eller skadar den om man är oförsiktig och hänger och klänger när man exempelvis ändrar kupefilter eller gör annat jobb runt kupefilter eller saker bak på motorn (som kräver att man tar bort de bakre plastdelarna närmast torpedväggen). Är precis lika vanligt att man glömmer koppla in kontakten dessutom! Och som lenwib säger så kan den lätt utsättas för diverse otrevligheter.



A6D1 JBE: Auxiliary-water pump
Det där är felkod för den extra vattenpumpen som används främst när man vill använda funktionen "residual heating" (man använder restvärmen från motorn och kan få en del värme även med avstängd motor). Aldrig någonsin använt den funktionen och kommer aldrig att använda den heller.
Jag har haft min 120i i 5 år nu med den felkoden, men inte orkat åtgärda det. Jag vet jag kanske borde göra det någon gång - men finns bättre/viktigare saker tycker jag att åtgärda eller göra förebyggande maintenance på denna modellserie!
Den används dock även till att säkerställa fullgott flöde genom värmepaket även vid tomgång och andra scenarios (säkerligen start/stopp för de fordon som har detta som option).
@lenwib : Kom på vi har bubblat om denna felkod förut :-)
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2019-06-16 21:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
@bmw-slangen: tack för ditt initierade broderande ovan. Jag skriver ofta på en platta och det begränsar i hög grad verkställandet av min ambition att ge ett ”redigt” svar. Men då finns ju du där. Ibland, åtminstone.

Vår tidigare diskussion om Auxiliary pump hade jag helt glömt. Tack för påminnelsen! Kul med tillbakablickar.

(Restvärmen på min bil hann jag prova EN gång, innan den begagnade pumpen lade av. Men eftersom funktionen var trevlig att ha den gången, och eftersom jag kämpar med att hålla bilen i originalskick, blev det en fabriksny nu i våras. Ännu inte använd, men felkoden är åtminstone borta. :) )



/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-16 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar lenwib :-)


Angående ABS-sensorer så nämner lenwib något jag glömde bort - det här med varningslampor.
Av egen erfarenhet brukar det dröja ganska länge innan det faktiskt sätts en felkod. Det brukar börja med att bilen rycker till (typiskt när man svänger eller när man kör över gupp på motorvägar) och DSC-systemet griper in och stryper gasen (den tror att bakhjulet slirar och sladdrar hej vilt). Detta kan hålla på någon dag eller veckor men till slut brukar det plinga till i instrumentklustret som lyser värre en fulldekorerad julgran se bild nedan på typiskt exempel på hur det kan se ut. Detta brukar hålla på några dagar eller veckor och ofta först därefter börjar den sätta en felkod - så en felkod kommer ofta långt efter man har fått många märkliga symptom.
[LÄNK]



Så håller med lenwib, första steget är att skriva ned / spara undan vilka felkoder du har nu och radera alla felkoder. Kolla sedan felkoder regelbundet och se vilka som återkommer och attackera dessa.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2019-06-18 12:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120i
Jag får tacka er båda lenwib och bmw-slangen för ert utförliga svar på mitt inlägg. Har hört massa gott om detta forum och jag ser verkligen hur hjälpsamma alla är här.

Jag gjorde som ni föreslog och sparade och sen tog bort alla felkoder igår. Jag ska kolla ikväll vilka felkoder som kommer tillbaka igen.

Detta med ABS sker exakt på samma sätt som du beskriver bmw-slangen. Bilen rycker till och instrumentklustret lyser hejvilt såsom länken. Jag kommer nog ta mig en titt på ABS-kransen i helgen för att kanske få mer grepp om problemet.

Men när ni ändå verkar vara så kunniga så vill jag gärna passa på och ställa en fråga till. Min växelspak vibrerar som bara den i friläge, vibrationerna minskar dock när man kör i väg och börjar växla. Jag har läst till mig på nätet att det kan vara svänghjulet som är problemet. Kan det ha att göra med felkoden "A0B1 CAS selector-lever position, implausible"?           IP: ...[173.178]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2019-06-18 14:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Tack för tacket. :)

Men jag passar nog på dina följdfrågor. Fast nu har jag googlat "BMW dtc a0b1". Den har med växellådan att göra, men den verkar kunna indikera ett antal olika fel. (Fråga mig inte vad CAS står för...)

Det skulle kunna ha ett samband med den vibration du nämner.

Vi får hoppas att nån kunnig tittar in.


/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2019-06-18 16:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Lite mer från Google, Your Mechanic:

”How to repair code A0B1 Input, selector lever/clutch switch,
how to repair code A0B1 Input, selector lever/clutch switch, implausible on BMW 530i 2006
Thanks:
Emad
====================
the car shifting on second gear and stuck on second gear
=====================
BMW Mechanic: Steve
....
there are a few things that can cause this unfortunatley.
there is a known leak issue at the electrical connector for the transmission that causes bizarre codes.
there is also a known internal leak that can cause these codes.
finally it could be the selector level (det menas nog ”lever”; min anm.) position switch itself that could be the cause.
unfortunately more speciifc diagnostics will need to be carried out to verify.”





/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-18 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
CAS = Car Access System

Styr och har fingrarna med i allt som rör access till bil, startspärr, larm och alla sensorer och lampor och fan och hans moster :-)

          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-18 23:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En lite utförligare beskrivning nu när man sitter framför datorn...

Angående "A0B1 CAS selector-lever position, implausible" så tror jag lenwib's googling är på rätt spår.

Fullt möjligt att CAS-modulen (se detaljer i föregående inlägg) har kopplingar mot växellådan då den är intresserad av vilket läge spaken är i för att exempelvis tillåta start. Bilar med mer komplicerade växellådor har ju en egen styrbox (EGS) och här finns en buss direkt mellan CAS och EGS (fast det är startspärrsystemet) - men däremot kan de prata med varandra via PT-CAN / K-CAN bussarna.

På modeller med automatlådor brukar som sagt hylsan/tätningsringen för kontakten till hela Mechatronics-delen läcka. Finns till och med en SIB (Service Informatin Bulletin) för detta, SIB 24 08 06. Men det där brukar mest orsaka läckage och eftersom ATF-olja inte leder någon ström så brukar det inte orsaka några direkta märkliga elfel.
[LÄNK]

Men å andra sidan så har ju du en manuell växellåda, så detta är ju inte applicerbart på din bil. Jag gissar du har Getrag's GS6-17BG vilket är exakt samma växellåda som jag har i min 120i.

Så jag kliar mig lite i huvudet här, har inte så mycket mer att komma med.

Skulle rekommendera att fortsätta observera vilka felkoder som kommer tillbaka - förhoppningsvis var denna 0xA0B1 en freak accident som inte dyker upp fler gånger...
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2019-06-20 12:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120i
Jag har nu läst av felkoder 3 gånger senaste 2 dagarna och får bara upp följande nu:

A177 CCC, fan not functioning
A6CF JBE AUC sensor
A6D1 JBE Auxiliary-water pump

Jag är samtidigt både lättad och förvånad att felkoderna till ABS och växellådan har försvunnit eftersom jag fortfarande upplever problem med att växelspaken vibrerar kraftigt, har svårt att sätta in ettan väldigt ofta och att jag fortfarande får upp en julgran i klustret varannan dag pga ABS-systemet...

Jag ska försöka hissa upp bilen kommande dagarna och kolla på ABS-kransen såsom ni föreslagit så får vi se om jag hittar något speciellt där. Har även pratat med en mekaniker om att växelspaken vibrerar och han sa direkt att det är svänghjulet i växellådan som behöver bytas ut och därför hela växellådan behöver plockas ut.. låter som ett dyrt arbete om ni frågar mig haha

          IP: ...[254.186]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-20 18:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@b.m.werke : Har du fenomenet att drivlinan kan vibrera en hel del precis vid dragläget (när man rullar iväg speciellt om det är lite uppförslut eller över ett gupp)? Det är annars ett vanligt fel på främst dieselvarianterna på E87, men finns även på bensinvarianterna på E87 (fast oftast inte lika kraftigt).
Sägs vara problem med dubbelmassesvänghjulet (som är en ruggigt komplicerad pryttel numera - långt ifrån den runda enkla stålskivan från förr). Min gissning är att systemet kommer i någon form av självsvängning.
[LÄNK]
Jag upplever problemet till och från på min E87 120i - men eftersom det inte blir värre så har jag lärt mig att leva med det. Ett nytt svänghjul brukar bara hjälpa initialt, men ofta kommer det tillbaka efter några år (iallafall för många med dieselmotorer var det så).
Men detta var för E87, vet inte om det blivit något med bättre med E87 LCI (dvs facelift) vilket du har ju.



Du har fortfarande problem med ABS, men av allt att döma så är det den vanliga storyn med ABS-krans som expanderat pga rost och börjat gå emot ABS-sensorn.

Den erfarenhet jag har av detta ABS-problem är att systemet är otroligt konservativt med att sätta felkoder - bilen måste mer eller mindre slagit av gaspedalen under någon kilometer eller två medans du gett den full beans - fast inte ens då sätter den alltid en felkod. Så som sagt var, otroligt konservativ. Men det där felet är ganska enkelt att felsöka för en seriös BMW-specialiserad verkstad och går ofta att lösa relativt enkelt så detta är inget problem.



Den där 0xA6D1 vet vi vad det är. Och vi vet att det inte skadar någonting alls att köra med den felen. Och vi har en bra uppfattning om när denna pump används. Så helt upp till dig att bestämma om det är värt pengarna alla laga den. Skulle rekommendera att fokusera pengarna på andra områden.



0xA6CF är troligtvis bara knas med sensorn eller kablaget. Kanske varit en gnagglad rodent framme och haft kul... Men mest troligt är att sensorn är trasig. Det är dock bara bilar med Automatic Air Conditioning (utrustningskod S534A) som har denna sensor - min E87 120i har denna utrustning och har som tur väl är ingen felkod på sensorn. Vetitusan om jag skulle brytt mig om att byta den. En ganska meningslös funktion enligt mig och imponerar inte ett skvatt på mig...
Ny sensor kostar runt 800 SEK, men du kan lika gärna plocka ett par från en självplock istället (sitter på massor av modeller inklusive de senaste 1, 3 och 4-Serie bland många andra).



0xA177 är säkert någon fläkt i något av stereo- eller multimediautrsutningarna... Gissar jag på... Men jag gissar hej vilt nu, vilket man egentligen inte ska göra... Sån där vardagsrumsutrustning i bilar är inte mitt favoritområde :-)
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-21 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående 0xA177, kunde inte motstå frestelsen att googla igår och verkar som lenwib och jag är på rätt spår. Men det är fortfarande bara kvalificerade gissningar...

Med 99% sannolikhet är det denna fläkten (detalj #6) som gått sönder. Kan vara kablage, säkringar och annat men det brukar vara fläktar som går först... Visste inte ens att det satt en fläkt där.... Nåja, är glad att jag inte har denna fläkten på min E87 120i - om den inte finns kan den inte gå sönder :-)
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2019-06-21 18:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Snyggt plockat, bmw-slangen! :)

Jag misstänker att den fläkten bör åtgärdas, om TS vill slippa följdproblem, särskilt nu när det råder den lite varmare "gröna vintern". Fläkten sitter inte där utan en anledning.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-

BMW 325i M-sport  -08
Pris: 92.500:-

BMW 540i/6  -98
Pris: 26.000:-

BMW 730d  -17
Pris: 530.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen