AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Kupefläkt e46... igen...

Visad 806 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg34st
Postad/Inlagd2019-06-16 00:15
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 2,5 Si
330 cab e46
Har lusläst alla trådar gällande detta men inte hittat något som passar, hoppas någon klok har svar.

Har en 330 cab -01 i ett riktigt fint skick. Köpte den förra sommaren och under provkörningen stannade kupefläkten. Prutade på priset och beställde ett nytt motstånd som byttes och fläkten fungerade igen( köpte billigt Kina-skit, ej original ). Bilen ställdes av i höstas och på med underhållsladdaren. Bilen startades varje månad , varmkörde och ac samt fläkt fungerade som det skulle tills i februari när bilen var stendöd helt plötsligt. Batteriet var tomt, laddade det men så fort jag kopplade på kablarna på polerna på batteriet så gick kupefläkten på max! Startade bilen och stängde av, fläkten fortsatte att gå. Tog bort kablarna från batteriet och dit med dem igen, fläkten på max trots tändning av! Svor några ramsor på kinesiska innan jag beställde ännu en ny igelkott av känt märke denna gång.

Bytte den för någon månad sedan, körde igång tändning och fläkt funkar som den ska, både manuellt och automatiskt med kyla och olika lägen på automatiska klimat. Jublande glad tar jag ut bilen och hinner åka 10 minuter med 19 grader inställt och isande skön kyla som sprids innan fläktfan dör helt. Stänger av kliman, startar den igen på automatik.Den går ca 5 minuter innan den lägger av igen! Startar om igen med samma resultat om och om igen. Vad är det för helvetesfel? Vad är oddsen för att igelkotten ger upp 3ggr på så kort tid? Glappkontakt i kliman? Har läst om kolen i fläkten men då skulle den väl inte gå alls? Någon klok på forumet som kan komma med råd så jag får njuta i frid av denna underbara maskin.

IP: ...[9.29.34]
Antal inlägg10.823 st
Postad/Inlagd2019-06-16 21:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i-97
M5-99
520i-98
Du har inga andra fel...typ defekt bakrutevärme eller annat tillhörande klimatpanelen?

Jag hade en död kupéfläkt emellanåt och en död bakrutevärmare i samband med detta...

Efter byte av bl.a. "igelkotten" och kontrollerande av diverse säkringar så slutade det hela med att jag blev "tvungen" att byta "klimapanelen" för att det skulle börja fungera igen(e39 523i).
"Klimapanelen" inom citationstecken ty min 523:a är nog den enda i världen som inte har AC monterat ;)

Kan såklart vara något helt annat i din vagn...Inte riktigt likadana symptom..

Mvh Janne.           IP: ...[147.120]
Antal inlägg34 st
Postad/Inlagd2019-06-17 00:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 2,5 Si
330 cab e46
Tackar för dina tankar Janne.

Har inga felkoder i datorn och allt övrigt fungerar såsom återcirkulation, blås vid fötterna, vindruta etc.Tycker det är helskumt att den fungerar ett tag och sedan lägger av för att sedan fungera igen vid omstart... Inga säkringar som har gått på andra funktioner eller reläer. .

Har beställt ännu en igelkott, denna gång original.           IP: ...[.151.53]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06