AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

M52B25TU felsökning tex bränsletryck

Visad 1.463 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg59st
Postad/Inlagd2019-06-15 23:09
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i
gokväll!
Jaha då har man äntligen fått riktigt knas på bilen.
Efter ihållande regn och åska vägrar den att starta eller nja den startar men stannar direkt .
Den varvar upp som sig bör men det stannar vid det.
sökt en del och det finns massor av info.Ville inte starta ny tråd då det redan finns massor.
Men för min del finns inga felkoder.
om jag tar av batteri polen (jord) och väntar några minuter och ansluter den så startar den.....?
ok jag tänkte direkt "batteriet" antagligen urladdat. Har alltså väldigt kort bit till jobbet så det batteriet borde va slut , Laddning inleds och mkt riktigt är det trött.
men det hjälpte inte. inte ens start hjälp från annan bil fungerar.
nu till min fråga . jag måste ju felsöka annars är det ju galet. Har just nu iskrivande stund ingen bränsletrycks mätare. Läste en annan felsökning där de lät bensinen flöda ner i en burk under ett visst antal sekunder. kan det vara ett sätt att kolla trycket?
Det hörs klart och tydligt att pumpen startar. inga missljud. men som sagt det kan ju försvinna när motorn startar....
mvh
          IP: ...[.93.225]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2019-06-15 23:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i
Fått låna ett nytt batteri på ca 65 Ah som skall testas imorgon!           IP: ...[.93.225]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2019-06-16 12:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i
idag prövade jag helt nytt batteri och bilen vägrade starta.
den tände inte ens.
Satte tillbaka gamla batteriet och efter några försök starta den. !
Har nu lyssnat kollat upp pumpen. Den ser inte ny ut. emellertid så startar den alltid på tändningen och ökar lite i varv när motorn startar helt. och låter likadant hela tiden varje gång jag startar bilen eller försöker starta.
imorgon får jag hitta någon som kan mäta bränsletrycket.
funderar även på detta med relät. ...kanske en bov i det hela??
återkommer...           IP: ...[.247.76]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-06-16 13:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

Pumpen skall bara arbeta en kort stund, 2-3 sekunder, när du vrider tändningsnyckeln till läge 2. Jag antar att det är för att bygga upp trycket (Fast trycket mäts inte av systemet; även om du kopplar loss pumpens kontakt, skall detta mönster synas t ex på ett tillkopplat mätinstrument.) Sen skall den gå igång igen, när du försöker starta. Men då går den inte heller oändligt, såvida inte motorn startar. Annars lägger den av igen efter en kort stund, också några sekunder.
Är det så bilden ser ut?

Eftersom du tydligen varit nere i tanken och tittat på pumpen, hade det kanske varit läge att byta den direkt? Symptomen pekar onekligen mot pumpen och har bilen gått långt (15-30k), kan det vara läge att byta ut den som en ren underhållsåtgärd.

Sen finns det ju bränslefiltret också, men det har jag själv aldrig haft några problem med, trots slarv med byte.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2019-06-16 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i
tack för svaret!
pumpen går hela tiden när motorn väl startar men konstigt nog ökar pumpens varvtal när motorn går.
kanske beror på att all ström förbrukning kommer pumpen tillrätta efter startmotorn gjort sitt.(förstår verkligen hur viktigt det är med riktigt batteri i dessa fordon)

isoleringen över luckan till pumpen var intakt så det tyder på att pumpen suttit en sisådär 20 år o 30000 mil........
          IP: ...[.247.76]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-06-16 13:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Man tänker väl alltid olika i sådana här frågor. Men på min förra bil, som hade gått närmare 35k, dog pumpen utan någon som helst förvarning när jag var ute och körde. Servon försvann men jag kunde - trots en del trafik - rullande ta mig igenom en rondell och sedan stanna och vänta på bärgare.

Den resan vill jag inte göra om, så på min nuvarande bytte jag pumpen vid 16-17k. Vi diskuterade det eventuellt förnuftiga i detta här på forumet lite grand, och några ruskade säkert på huvudet.

Efter denna redogörelse vet du redan vad jag tycker: byt! :)

Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2019-06-23 23:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i
Update!
liten uppdatering, har nu bytt pump för det var nog dags.
(Men nej jag har inte lyckats mäta bränsletrycket av olika anledningar så det är ju trist men, så är det.)

Tycker att bilen gått så pass långt så det var lika bra ändå att byta pumpen.
Har fortfarande samma fel. Upptäckte idag när jag kollade över olika sensorer att luftmängdmätaren ser inte ut att vara orginal? är det eller skall det vara någon dekal på anslutningshuset.??
Har haft lite olika småfel med felkoder som kommit och gått...skall leta vidare...fortsättning följer           IP: ...[191.244]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-06-24 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Beklagar att pumpbytet inte gav den önskade utdelningen. Trösten är att du rimligen nu slipper bli stående på vägen med en slutkörd pump.

När du pratar om felkoder som kommer och går (förstod jag det som), tänker jag på ditt första inlägg. Av det får jag intrycket att problemet började efter (mycket?) regn och åska.

Regn med åtföljande (sporadiska) fel brukar kunna innebära att det har läckt in vatten, som antingen självt eller via korrosion stör någon elektronik. Alltså kan det vara värt att kolla typiska ställen (som jag inte just nu känner till. Är bilen E39?).

Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-06-24 13:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Använd [Sök inlägg] högst upp och sök t ex ”e39 NEAR vatten” eller nåt liknande. Många träffar, men många är nog irrelevanta. Här är åtminstone en tråd om regn och elektronik, tyvärr i vanlig ordning utan facit. :( Men någon idé kanske den ger.

[LÄNK]

Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-06-24 15:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Glömde att svara på din fråga om LMM.

Så vitt jag vet, brukar det inte sitta någon etikett på den, men oftast (?) finns BMW :s artikelnummer ingjutet någonstans på originalen.

Å andra sidan t r o r jag inte att en defekt LMM yttrar sig på det sätt du råkat ut för, att den hindrar start. Ett sätt att prova om den är hel, är att ta bort kontakten när motorn går på tomgång. Ändrar sig motorvarvet då, får man anta att LMM är ok. Det gäller bara att få igång motorn, men det lyckas du ju med ibland.

Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2019-06-24 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i
gokväll
jaa man är en riktig amatör,..först av allt så var pumpbyte ett måste!. Den har rullat riktigt långt,.. och när jag öppna luckan under dynan förstod jag att den aldrig var bytt.
så det skulle jag gjort iallafall.
Vidare så testa jag det gamla tricket att rycka sladden till lmm och vips...starta på en gång??
går jämt och fint över nästan hela registret beter sig lite konstigt bara när den är kall.
Nu har jag lånat eller experimenterat med en annan lmm som får sitta i ett tag. Jag lade märke till att det var siemens lmm också, men när jag tittar på trådarna ser de lite missfärgade ut bägge två...
men är det så att ifall lmm är trasig så uteblir felkoder,? eller?
uppdatering kommer snart           IP: ...[255.179]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-06-25 10:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Efter vad jag läst mig till, sätter en defekt LMM inte (alltid) felkod.

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02