AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

95 eller 98 oktan

Visad 2.203 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg36st
Postad/Inlagd2019-06-15 20:44
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw 540 iA touring 2018
vad händer om man byter och börjar köra 98 oktan istället för 95?
har en 540i 2018, så jag vill inte att det ska bli några problem,           IP: ...[.137.25]
Annons
Antal inlägg22.168 st
Postad/Inlagd2019-06-15 20:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn kommer att gå lite bättre.

Motorn känner själv av oktantalet via knacksensorerna och ställer automatiskt in sig efter bensinens knackkänslighet.

Inget du behöver göra i övrigt.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.092 st
Postad/Inlagd2019-06-15 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Motorns tändingssystem adapterar sig momentant. Förmodligen kommer ingen skillnad märkas vid vanlig belastning, mer än dyrare tanknota. Vilket oktantal rekommenderas för din bil enligt instruktionsboken? Motorn är optimerad (=går bäst) för det oktantal som rekommenderas.           IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-06-16 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Det som händer är att du får betala mer. Du lär inte märka någon skillnad i övrigt om du kör i svensk trafik.

          IP: ...[9.30.72]
Antal inlägg22.168 st
Postad/Inlagd2019-06-16 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, jag märkte skillnad i motorns gång på både E46:an och E39:an...med 98 oktan drog de lite mindre (ungefär så mycket mindre att med dåvarande prisskillnad mellan 95 och 98 oktan, blev det i princip samma slutkostnad per mil) och gav en mjukare motorgång.
Ingen superstor skillnad men märkbar!

BMW:s sexor har traditionellt varit optimerade för 98 oktanig bensin.
Lägre oktantal än det gör att motorn ställer om tändningen och då får de lite lägre verkningsgrad (lägre effekt/högre förbrukning) och även lite sämre motorgång.

Vissa andra bilar jag testat 98 oktan i, märktes ingen skillnad - t ex. Hyundai Santa Fe och Toyota Corolla.
I de två bilarna var troligen inte motorstyrningen programmerad för att kunna ta till vara på högre oktantal än 95.

Så när det gäller vissa motorer (i synnerhet turbomotorer som då kan höja laddtrycket) ger högre oktantal märkbar positiv effekt medan i andra motorer kan det vara marginell eller ingen skillnad alls mellan 95 och 98 oktanig bensin.

När det gäller direktinsprutade motorer, hävdar många att 98 oktanig bensin ger mindre problem med sot och igensatta injektorer. Om det beror på högre oktan eller lägre etanolinblandning eller annat har jag inget svar på...kanske en kombination av flera faktorer!?


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.092 st
Postad/Inlagd2019-06-16 22:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
[LÄNK]

Shell anger på sin hemsida att 95, 98 samt 99 oktan bensin innehåller max 5% etanol (gäller alltså alla, typvärden 4,9-4,91%). Notera typvärdet för V-power: RON 98,3.           IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg806 st
Postad/Inlagd2019-06-17 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

Min V8 får alltid 98 sen ny. Fabriken anger 95 som det absolut lägsta att köra på och då tror jag att 98 är bättre för motorn, på allt;)

Jag kan ha fel men känns bättre. Varför finns 98 annars?

EB           IP: ...[144.128]
Antal inlägg1.767 st
Postad/Inlagd2019-06-17 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det beror inte bara på hur långt mappningen av motorstyrningen är gjord, om den kan utnyttja 98 genom dra upp tändningen/turbotryck mer eller ej,

Det beror på körstilen med. Jobbpendlade i köerna i Stockhlom i 40 km/h i + 10 grader gör ju inte att man ligger på max turbotryck och maxad tändning så där kan 98 oktan inte göra så mycket.

Man är det +35 grader och du drar max på autobahn kan det göra stor skillnad då motorn inte behöver backa tändning och dra av på turbon för att det inte ska riskera spika.           IP: ...[76.1.84]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-06-17 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Håller med BMW_MAN! Som jag skrev tidigare du märker ingen skillnad i svensk trafik när du köar till jobbet.

Köra man hårt på autobahn eller på bana en varm sommardag så gör nog högre oktantal skillnad.

Många trådar och diskussioner om just detta ämne och delade åsikter och det man är överens om är att man inte är överens.

          IP: ...[100.182]
Antal inlägg22.168 st
Postad/Inlagd2019-06-17 10:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kan bara säga att jag märkte skillnad på E46:an och E39:an...och det var "vardagskörning" - förbrukningen sjönk och motorn gick mjukare.

Olika motorer är som sagt olika mottagliga för oktanhöjningen - prova och se, det kan bara bli åt det bättre hållet rent tekniskt med högre oktantal! ;)

I mitt fall blev totalkostnaden ungefär lika hög då förbrukningen sjönk med den högre verkningsgraden - högre literpris kompenserades av lägre förbrukning.
Så jag tyckte att det var en "no-brainer" att ge motorn bättre bensin...

Tidigare har det generellt varit mindre andel etanol i 98 oktaniga bensinen men det kan ha ändrat sig i och med införandet av kvotplikter gällande förnybart drivmedel i bensinen...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg10.892 st
Postad/Inlagd2019-06-17 11:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i-97
M5-99
520i-98
Jo...kör alltid M5:an på 98oktan(företrädesvis SHELL).
Har inte provat att köra på 95oktan på den vagnen så jämföra kan jag inte.
Men...det känns bra som någon skrev.

De andra E39:orna får plågas ;) med 95oktan...Känner inga spikningar eller annat konstigt.


Men att det gör skillnad på vissa bilar(mer än andra) är dock helt klart.
Vet att Teknikens Värld testade i en duell BMW 130i mot Audi A3 sportback 3,2 för x-antal år sedan och båda bilarna hade mer effekt med "rätt" soppa..
Främst Audin fick klart högre prestanda med 98oktan.
Audin hade uppmätta 219hk med 95 oktan(tydligen är 98oktan man ska tanka i den vagnen) och 248hk med korrekt 98 oktan i tanken.
BMW'n hade 265hk uppmätt med 98oktan(dvs på pricken det som faktabladet visar), med 99oktan! hade den 272hk..




Mvh Janne.           IP: ...[147.120]
Antal inlägg124 st
Postad/Inlagd2019-06-18 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i X G30 2018 M Perfomance
Enligt BMW så ska jag tanka min 2018 G30 540i med 98 efter M-performance uppgraderingen..           IP: ...[9.20.58]
Antal inlägg496 st
Postad/Inlagd2019-06-18 09:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
I början på 90-talet körde jag Volvo 760 GLE-88 (den modifierade PRV V6:an utan katalysator som tålde blyfri bensin) Motorn gick mjukare på 98 än 95 speciellt på sommaren då heta dagar gjorde att knackningssensorerna fick jobba hårt med 95 oktan. Så jag körde 98 på sommaren och 95 på vintern.

Det är väl bara att prova. Inget kan gå sönder.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[.243.57]
Antal inlägg1.930 st
Postad/Inlagd2019-06-19 14:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Volvo V60 D4 AWD -13
När jag körde min E39 528 -97 med M52 märkte jag att den var märkbart piggare vid start från stillastående på 98 oktan. På långkörning drog den mindre och gick +/-0 ekonomiskt jämfört med 95 oktan.

          IP: ...[.153.38]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen