AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

750 -95 Avgasvärdena! Nu börjar utmaningarna...

Visad 1.339 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.667st
Postad/Inlagd2019-06-12 22:51
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Besiktningen idag gick bra fram till finalen, avgasvärdena. Kärran var bara måttligt varmkörd på första försöket men vid sista försöket var den garanterat varmkörd utan att det hjälpte.

750iL -95 med M73 motor. Vill inte gå att felsöka med INPA trots rätt interface (ADS) och grymt mycket tid lagt på det.

Värden och gränsvärde:
CO 0,0 (0,5)
HC 1 (200)
CO2500 0,8 (0,3)
LAMBDA 0,98 (0,97-1,03)

Hur HC blev 1 på sista mätningen förstår jag inte riktigt, jag tyckte mig se värden 30-40 på displayen då men även det är ju iof godkänt. Problemet är ju främst CO2500 som ligger högt men även lambda ligger lite väl nära gränsen.

Jag håller det för troligt att 10% E85 i tanken kan lura kärran genom testet men jag vill hellre lösa det på riktigt så vi kan skippa det alternativet till att börja med.

Ledtråd är att motorn misständer lite av och till trots nya stift, tändkablar, fördelare, tändspolar, främre lambdasonder, fixad vevhusventilation, kontrollmätta givare (LMM, temp, vevaxel, kamaxel) kollat vakuumläckor med rök och startgas utan att hitta något.

Frågan är om det bara är att bita ihop och byta insugspackningarna eller om det finns några lägre hängande frukter att plocka först? Jag har funderat en del kring möjliga läckor i avgassystemet före lambdasonderna som en tänkbar förklaring men det verkar inte drabba V12-ägare när man googlar på det.

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg817 st
Postad/Inlagd2019-06-13 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Knepigt när du sett över det mesta,insugen kan du ju testa om du har tillgång till avgasnäsa o startgas samtidigt,syns direkt på displayen för näsan!
Än mer knepigt att den misständer,borde inte göra det efter dina åtgärder,funkar spridarna som de ska?
Mvh Dic           IP: ...[4.0.209]
Antal inlägg2.525 st
Postad/Inlagd2019-06-13 12:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Beklagar, först och främst.

Det där med avgasnäsa låter ju som en idé. Vid 2500 rpm lär en insugsläcka knappast kunna detekteras på annat sätt. Om ens så.

Som jag ser det:

1. Tjuvluft, var den än skulle komma från, skulle antagligen få systemet att feta på till max. Så långt borde katalysatorerna också hänga med, dvs CO-halten inte öka. Och bilen borde snarare uppvisa ett lambdavärde över 1 p g a luftöverskottet.

2. Misständningar på äldre bilar, där insprutningen till aktuell cylinder inte stängs av i sådant fall, ger ett bränsleöverskott som katalysatorerna måste ta hand om, fastän det finns knappt med syre för uppgiften. En avgasbild med hög CO-halt och lågt lambdavärde verkar naturlig då.

3. I en länk som jag lade in i en tidigare tråd, betonas sambandet mellan insugspackningar med nästan mikroskopiska sprickor och tidigare oförklarliga misständningar.

4. Mitt eget fall, med svårt skadade packningar efter ett kylhaveri. Misständningar, till att börja med framför allt vid kall motor men allteftersom allt värre. (Inte särskilt märkbara vid varm motor,, men diagnoserna talade sitt tydliga språk.)

5. Har motorn på din bil någonsin överhettats? Det stärker i så fall bilden, även om "alla" 12or förr eller senare råkar ut för denna ålderssvaghet.



/Lennart           IP: ...[150.231]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-06-14 23:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Rätt prylar och envishet.
Jag byggde mig en ny 'rökmaskin' i eftermiddag och nu i afton när barnen sov var det vindstilla och dags för test, och en kall öl.

Rökmaskin är i detta fall en lödkolv ner i en stor glasburk med oljig trasa och anslutningar för cykelpump och rök ut. (se exempel på youtube etc)

Envetet långsamt pumpande i fem minuter mot varje insug och se. Plötsligt börja det komma lite rök nere från insugspackningarna. Både på höger och vänster sida. Trots att det blir ett jäkla jobb att fixa till kändes det otroligt tillfredsställande att se denna rök i skenet av en ficklampa.

Nyckeln till detta genombrott tror jag var att jag pumpade på en längre stund och kunde bygga upp lite tryck med cykelpumpen. Då blev hela insuget så sakta rökfyllt och man såg var det läcker efter en stund. Vindstilla var också bra så man verkligen kunde se röken sippra upp utan att blåsa bort. Man kunde ju vara inomhus också men min rökmaskin läcker rätt mycket så då hade hela garaget varit dimmigt...

Nästa steg blir att röka hela avgassystemet också så det inte döljer sig några brister där.

När man river av insugen, vad gör man mer?
- Ventilkåpspackningar
- Banjoskruvar till kamsmörjningen
- O-ringar till spridare
- ?

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg2.525 st
Postad/Inlagd2019-06-15 08:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Grattis till fyndet! Äntligen!

Vevhusventilationen har du ju kollat, så det kanske överkurs att byta ventiler och gummibälgar. Å andra sidan har jag för mig att bilen gått 25k+" så kanske ändå?

Ventilkåpspackningar? Ja, utan tvekan.

O-ringar till spridarna? Jag bytte själv, men jag undrar om det behövdes. Fick inget intryck av att det blev någon tajtare i pressning i sätena. Och de gamla såg opåverkade ut. Priset var över €3/st.

Banjobultarna (kontroll/åtdragning) var ett problem i första hand på M70, vad jag läste mig till. Men jag kollade naturligtvis.

Och så vill jag påminna om specialnyckeln till insugens muttrar, den som jag nämnt några gånger tidigare.





/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-06-15 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Såg att du skrev om specialverktyget, vad kostar det?

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg2.525 st
Postad/Inlagd2019-06-15 13:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
I mars 2014 kostade det 410 kr inkl moms hos Bilia Mölndal.

/Lennart

EDIT: Den här beskrivningen hade jag själv stor hjälp av.

[LÄNK]           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-06-30 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Då är tillslut ingreppet påbörjat. Det är ju en timmes jobb att bara få bort kablaget och vakuumslangar innan man kan börja rengöra området och få bort spridare och fuel rails. Alla o-ringar runt spridare verkar hur fina som helst, synd att inte resten är i samma material ;)

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg2.650 st
Postad/Inlagd2019-07-01 10:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Observera att i BMW:s serviceanvisningar anges det att o-ringarna för spridare skall bytas till nya vid demontering.           IP: ...[.96.160]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-07-02 00:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Då är insugen och packningarna demonterade. En smal magnetiskt hylsa storlek 10 och drygt 300 mm förlängare fixade biffen rätt så smidigt.

Insugspackningarna har små sprickor och är hårda som fasiken. Rätt uppenbart att de tätar dåligt. Tyvärr är också knacksensorerna i upplösningstillstånd, hög ålder och värme har gjort att de faller i bitar...

Annars ser det rätt bra ut tycker jag.
Hittar inga hål på avgassystemet med röktest.
Spridarna läcker inte och sprutbilden är väldigt lik på alla, flödet också väldigt lika när man mäter upp det. (Byggde en liten testrigg för det)
Inga större oljeläckage från ventilkåporna eller så, bara lite fukt.

Hade inte knacksensorerna varit skrot hade jag bara tätat med rikligt med motorsilikon och skruvat ihop det igen och kört vidare tills en större insats senare. Nu måste jag fundera igen på hur mycket jag ska göra med pjäsen just nu.

Annars kan man slås över hur lite finlir det är i insuget och insugspackningar och toppen. Matchningen mellan delarna är hela mm fel på sina ställen, packningarna är för små på insidan. Det bör finnas lite effekt att vinna för den som fixar till det. Finns också en del gjutskägg i insugen medan portarna i toppen ser rätt skapliga ut tillverkningsmässigt.

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg2.650 st
Postad/Inlagd2019-07-07 20:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Vad är det för "hur lite finlir det är" du menar? När jag plockade isär min M70 så slogs jag snarast av det motsatta; nämligen hur exakt precision det är i monteringen och passningen mellan delarna.           IP: ...[151.198]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-07-07 23:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag slogs av hur dåligt formerna på insugsrören, packningarna och portarna i toppen matchar varandra samt hur olika finishen var i de olika kanalerna i insuget. Men det behövs inte heller något finlir för att få fram 326 hkr ur 5,4 liter så det är ju inte så förvånande kanske.

Tittar man på plastinsugen på sexorna och åttorna från samma tid tycker jag det ser klart mer genomarbetat ut.

Hur som helst så har jag lagt en stund på att snygga till det lite innan jag skruvar ihop det igen. Jag tror dock inte det ger ett skit mer än bättre magkänsla :) Nu ska jag bara hitta lite tid och skruva ihop också..

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-07-10 22:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Lagom mycket tätningsmedel senare var insugen på plats igen. Nytt röktest talade för att läckorna vid packningarna var borta, det gick också att bygga upp lite tryck vilket avslöjade nya brister...

Ventilen som styr vakuum till de stora ventilerna för luftpumpen sände ut lite röksignaler. Snabb analys visade att den inte var helt tät i någon riktning och att lägga på spänning gjorde inte någon skillnad. Blåste ur den med bromsrent, WD40 och lite andra gifter medan jag pulsade signal till den. Efter en stund och mycket skit som rann ut började den fungera igen. Frågan var bara var skiten kom ifrån? Men först sätta ihop allt och starta upp pjäsen!

V12:an spann snällt igång och det luktade lite mindre bensin än vanligt, troligen pga att vakuum till luftpumpsventilerna gick fram och öppna de så katalysatorerna tände upp lite snabbare med hjälp av den extra luften och feta blandningen. Motorgången var fin men inte perfekt, provtur genomfördes utan problem och till och från går den väldigt bra. Frågan är bara varför den inte går helt perfekt hela tiden..

Jag kunde inte släppa tanken på de vakuumstyrda ventilerna. Bara bita ihop och skruva loss de. Den för höger bank visade sig läcka från avgassidan till vakuumslangen och ville inte öppna. Den för vänster bank öppnade som den skulle men läckte även den lite. Snabbt beslut om att koppla bort de och plugga anslutningarna för att eliminera läckorna även om de verkade vara små. Gick den perfekt nu? Nä, fortfarande lite oroligt ibland. (vi pratar dock inte några grova missar här..) Spänningen från lambdorna talar dock för att den går okay.

Nåväl, dax att försöka tvinga den genom besiktningen. Klump i magen faktor på det.. Jag känner några missar medan vi väntar på tomgång utanför hallen.
Mätaren stoppas in och se på fasiken. Det är bra!
Värden och gränsvärde:
CO 0,0 (0,5)
HC 15 (200)
CO2500 0,1 (0,3)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

Vi firar med full tank och en kopp kaffe.

Likväl retar jag mig fortfarande på att gången inte är perfekt, det ska fasiken inte kännas att motorn är igång, och på att det nu åter luktar soppa när man startar. Två nya ventiler till luftinsprutningen löser nog lukten men sedan skulle jag VERKLIGEN behöva ha igång diagnos på motorn för att kunna se livedata på hur den går.

Frågan är om man kan trycka i två nyare databoxar och få diagnosen att fungera? Tyvärr lär det ju ge en massa nya utmaningar med EWS..

Nåja, nu rullar vi lagligt i 13 månader till :)


          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg2.525 st
Postad/Inlagd2019-07-11 12:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Kul att det rör på sig! Men tråkigt att den där misständningen - eller vad det är - inte har gett upp.

Jag har inga idéer om vad att göra. Du kollade ju spridarna (vilket jag själv missade, dumt nog) och tändkablarna, har du sagt, är fräscha.

Enda uppslaget kan vara vevhusventilationen. Ger förvisso misständningar / dålig motorgång men i en förmodligen helt annan storleksordning än den du upplever.

När jag hade min -95:a, hade jag inte tillgång till BMW Scanner eller INPA, utan endast en (i dagens läge) relativt enkel OBDII-läsare. Den var bra på att hitta felkoder, inte minst misständningar. Har du provat en sån?

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-07-11 14:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har testat med en trådlös obd2 från Kjell o Co ihop med en adapter från 20 poliga kontakten till obd2 kontakt. Det ville inte fungera tyvärr. Jag testade också med vcds (vagcom) utan framgång bara för att ha gjort det..

Nu skulle jag vilja ha tag på en fungerande äldre DIS att testa med. Det verkar ju gå att få igång ihop med inpa interfacet.

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-07-12 00:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Lite på försök koppla jag temporärt in check engine lampan för att se om kärran var möjlig att göra ett "stomp test" på. Tyvärr inte någon framgång med det. Dock lite osäker på hur testet görs när man saknar ELM lampan. Lampan tänds som sig bör när man slår på tändningen men någon annan funktion tycks den inte få, testa att koppla ur en luftmassemätare utan att det gjorde att den tänds.

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-07-12 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Glömde ju att skriva om vevhusventilationen. Jag kollade båda ventilerna när insugen var av och jag hittar inte några fel. De läcker inte när man blåser eller suger i de och ser allmänt fräscha ut. Rimligen inte 25 år gamla. Lätt vakuumm i oljepåfyllningslocket är också som det brukar vara på bmw, inte så kraftigt som om ventilerna läcker. Skulle de läcka till omgivningen hade det synts med startgas för länge sedan. När jag körde 740 med M60 packa det berömda membranet ihop och det var ju inte så svårt att detektera, det sög rejält där bak.

En annan skum grej är att motorgången är lite varierande. Körde några små resor igår och vid en av de gick den smått risigt vid start (varm) för att sedan gå jättebra när den fått gå en mil. Redan efter några kilometer kändes det som att den var riktigt på hugget när vi körde ut på landsväg efter stoppskylt och den svarade riktigt piggt på lite högerfot. Kanske inbillning bara men sedan hemma igen var tomgången i det närmaste perfekt.

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i touring  -96
Pris: 10.000:-

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen