AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vinda bromsskivor vanligt på bil med mindre än 4000 mil på mätaren?

Visad 2.008 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg96st
Postad/Inlagd2019-06-11 22:16
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 XD M F11 2017
Trist nog verkar min bil ha fått vinda skivor nu. Märkte inget förrän jag la på sommardäcken och drog iväg på en lite längre resa. Har aldrig tidigare varit med om vinda skivor och nu händer det på den nyaste bil jag ägt. Märkligt och hur kan det ha hänt samt ska man tåla det på en bil som gått mindre än 4000 mil när det började?

IP: ...[9.98.65]
Annons
Antal inlägg1.452 st
Postad/Inlagd2019-06-11 22:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tyvärr inte helt ovanligt att skivorna slår sig tidigt på F10/F11           IP: ...[.165.81]
Antal inlägg10.313 st
Postad/Inlagd2019-06-11 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skivor som slår sig är generellt sett mycket ovanligt.

@Hummer : Hur mycket har skivorna slagit sig (mäts ju såklart med en indikatorklocka)?

När jag mätte här nedan så hade jag 0.03 mm på VF och 0.06 mm på HF
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg21.801 st
Postad/Inlagd2019-06-12 08:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med...skeva bromsskivor är väldigt ovanligt även om det kan förekomma.

Vibrationer vid bromsning är inte automatiskt samma sak som skeva skivor!

Mer trolig orsak till vibrationer är att man fått en partiell friktionsmaterialöverföring från bromsbeläggen till skivan. Det kan ske om man bromsat så skivorna är varma och sedan stannar med bromsen nedtryckt - då kan det bli en "stämpel" av belägget på skivan av friktionsmaterial som fastnar på skivan. Problemet är sedan att detta lager kommer att dra åt sig ännu mer friktionsmaterial från beläggen vid varje bromsning och bygga upp ett allt tjockare lager på en del av skivan = vibrationer.

Ibland kan man bromsa bort detta lager genom några riktigt hårda inbromsningar från högre fart. Väntar man för länge kan man behöva svarva skivan för att få bort de ojämna beläggningarna.

Kärvande bromsok kan också ge vibrationer men det känns lite långsökt för en så ny bil - men man kan aldrig vara helt säker... ;)

Även slitna bussningar/leder etc. i framvagnen är också en tänkbar orsak - men återigen mindre troligt med tanke på bilens ålder/mil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg621 st
Postad/Inlagd2019-06-12 11:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Mina slogs sig vid 3000 mil (F34). Verkstaden tipsade om att svarva om de gamla och lägga på dessa om de slår sig igen. Kan räcka att man bromsat och kört igenom en vattenpöl sa de.

Åkte för övrigt en Toyota Prius taxi som gått 51000 mil, inte en åtgärd gällande bromsarna. Ibland får man inte vad man betalar för..           IP: ...[9.42.69]
Antal inlägg96 st
Postad/Inlagd2019-06-12 12:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 XD M F11 2017
Ja beläggningar har jag känt av i bland på tidigare bilar men det har som nämnts gått att få bort med bromsningar. Men det hör sitter i och jag tycker det blir värre efter några mil på motorväg. I söndags när jag bromsade gungade både jag och frugan friskt i stolarna. Men igår när jag for ut och testade så var det inte alls lika tydligt i pedalen.

Jag har inte verktyg för att mäta men jag har kontaktat bmw för koll och ev byte. Hoppas de ger rabatt då bilen är så ny.

Hmm varför upplever jag det som att skivorna blir värre av att köra långt med endast några få bromsningar. Är det något som blir varmt och påverkar detta?

Antal inlägg96 st
Postad/Inlagd2019-06-12 14:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 XD M F11 2017
Ja då har jag fått prisförslag om nu skivorna behöver bytas efter mätning. Inte så kul att betala tio lök så jag ska nu först försöka bromsa bort det, speciellt om det syns smuts på skivorna. Annars, om ni byter själv vad köper ni då för något? Bromsklossar och slitagevarnare också bytas.

Antal inlägg446 st
Postad/Inlagd2019-06-12 16:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
530dAT - 07
530xdAT - 08
Peuggeot 406 coupé - 03
Testa att svarva. Det är billigt, jag betalade 500 typ, och det har funkat bra.

Matthias

IP: ...[139.118]
Antal inlägg639 st
Postad/Inlagd2019-06-12 16:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xDA Sedan -15
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
@Hummer Zimmermann från [LÄNK]
Har tyvärr inte nitförbandet som originalskivorna har...           IP: ...[.46.229]
Antal inlägg96 st
Postad/Inlagd2019-06-12 18:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 XD M F11 2017
Tackar för förslagen. Jag får se om jag hittar någon som svarvar eller så köpa via den sida du Lasse la upp. Kul att du unnat dig en klassisk Corvette.

Antal inlägg1.001 st
Postad/Inlagd2019-06-12 19:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
En anledning till sneda bromsskivor är ofta för hårt åtdragna hjulmuttrar, vilket nästan alltid sker om man låter en däckverkstad utföra hjulbyte från sommar/vinterdäck. I Tyskland drar väldigt ofta gummiverkstäderna hjulen kryssvis med momentnyckel just för att undvika sneda bromsskivor, vilket lätt sker vid högfartsbromsningar, då skivorna blir glödheta och materialet slår sig pga för hårt och ojämt dragna hjulmuttrar.           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg621 st
Postad/Inlagd2019-06-12 19:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Fick mina på garanti från handlarn, hade köpt bilen 3 månader innan. Det har varit diskussioner här på forumet om det är garanti eller goodwill.. men handlarn betalade iaf.           IP: ...[145.113]
Antal inlägg446 st
Postad/Inlagd2019-06-12 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
530dAT - 07
530xdAT - 08
Peuggeot 406 coupé - 03
Blixten:

Den infon var ny men intressant, har du lite mer info i ämnet?

Matthias

Antal inlägg10.313 st
Postad/Inlagd2019-06-12 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Hummer : De där 10 lökarna - det var väl både fram och bak (skivor, belägg, sensor) hos en auktoriserad BMW-verkstad - eller hur?

Jag kollade för skojs skull vad det skulle kosta till min 120i och det landade däromkring (9688 SEK för att vara exakt).

Precis som det står i de andra inläggen (och vad jag ville komma till) är att problemet "det vibrerar när jag bromsar" mycket sällan beror på skeva bromsskivor utan det är nästan alltid ett annat fel som orsakar detta (direkt eller indirekt).

Med en simpel indikatorklocka som ovan kan man inte bara verifiera (och isåfall även kvantifiera) om bromsskivan faktiskt är skev eller inte men även kolla vilket spel som finns i hjullagret.

Anledningen varför jag gjorde mätningen i den bilden jag bifogade var att det vibrerade när jag bromsade i slutet av förra säsongen. Så jag ville kolla om något hänt med bromsskivan eller hjullagret (då detta är en track day bil med r-däck så blir det en del belastningar på hjullagren). Men jag kunde verifiera att bromsskivan inte var skev, det var ojämnheter och ojämnt slitna däck som var orsaken till vibrationerna.
Antal inlägg21.801 st
Postad/Inlagd2019-06-12 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsskivorna till den bilen har väl alu-nav som är "nitat" till skivan.

Jag vet inte om det är äkta flytande skivor eller hur fast navet sitter ihop med skivorna - om de är flytande som på t ex. M-modeller, kan det bli lite knepigt att mäta skevheten med indikatorklocka, men annars är det som sagt en korrekt utförd mätning som ger relevant data inför ev. reparation.

I ditt fall borde det dock gå att få handlaren att stå för kalaset tycker jag - lite argumentation om att det "inte är rimligt att en prestandabil som denna ska få bromsvibrationer efter bara 4000 mil...etc. etc...". ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg96 st
Postad/Inlagd2019-06-12 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 XD M F11 2017
Nepp 10 laxar bara för fram och ja det är m-paket och skivorna både ser och känns rejäla.

Har själv funderat på om problemet är de jäkla rft däcken då jag upptäckte det ganska snart efter byte till sommardäck. Tycker som sagt det känns som att det blir klart värre när bilen körts i 120-140 i några mil.

Ja jag tycker också att bmw skulle visa god vilja och ge rabatt för det känns märkligt att jag som sällan bromsar (kör mest i Norrland) och aldrig haft något sådant här förut ska få det på den nyaste bil jag ägt.

Håller med om att det låter intressant med det där att dra muttrarna med momentnyckel. Har en fin sån hemma så det ska jag göra framöver.

Antal inlägg1.001 st
Postad/Inlagd2019-06-12 23:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Matthias, om man låter en gummiverkstad byta hjul så drar de hjulmuttrarna med tryckluftsdriven maskin. En del säger att de har momentstav så att det blir rätt moment, trots det sitter muttrarna vanligtvis stenhårt då killen som drar, ofta kör några omgångar på varje mutter, så att han skall vara säker på att någon mutter inte lossnar/sitter löst. Det medför att hjulen/muttrarna sitter åtdragna med ett moment skyhögt över det rekommenderade, som beroende på bil, ofta varierar mellan 110-140 Nm. Jag har varit med om hjulmuttrar/skruvar, där man med 1,5 meters förlängare och all kraft från en vuxen man, med svårighet fått upp hjulmuttern. Det tror fan det att skivorna blir skeva vid upphettning under sådana förhållanden. Det vore snarare konstigt om de inte blev skeva...           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg10.313 st
Postad/Inlagd2019-06-13 01:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ouch, 10K bara för frambromsarna! Ja, då slappar man inte dit skivor och belägg sådär spontant utan att tänka efter en andra gång :-)

Nej, ett M-Sport paket innehåller normalt sett ingen uppgradering av bromsarna (det är en helt separat option). Dagens moderna bilar är enorma fläsksvålar på hjul och kräver därmed löjligt stora bromsar. Så de 348x36 mm bromsskivor du ser verkar faktiskt vara helt standard på alla F11 530dX bilar. Och underhållskostnaderna höjs med lika mycket... Verkar som många F11-modeller använder 348x36 mm bromsskivor vilket även för en modern fläsksvål är lite större än vad jag förväntat mig, jag tror jag läst av reservdelskatalogen rätt men kan ha fel...

Nej, dessa bromsskivor är inte flytande. Det är däremot helt korrekt att de är två-delade och generellt sett kan man nog dela in två-delade bromsskivor i tre grupper : komposit, flytande och vad Brembo kallar samgjutna.
Men dessa bromsskivor vi pratar om här är endast två-delade komposit - eftersom de sitter på vanliga produktionsbilar är syftet här att spara vikt (de adderar vikt på dessa fläsksvålar i ena änden och sparar vikt i den andra).

Två-delade komposit har oftast en hatt av aluminium. Både ATE och Textar (säkerligen Brembo också) erbjuder dessa två-delade komposit där de nitar ihop hatten av aluminium med friktionsskivan av gjutjärn (så de är inte vad man normalt sett kallar flytande).

Brembo har en annan variant av två-delade bromsskivor där de gjuter ihop en hatt av stål med friktionsskivan av gjutjärn (som de kallar co-cast vilket dåligt översatt blir samgjutna). Men det är exakt samma objectives som man vill nå - spara vikt.

Sen finns två-delade flytande bromsskivor, men dessa är som sagt relativt ovanliga och finns mest på de värsta prestandamodellerna. Även här finns ett par varianter. De flesta flytande bromsskivor tillåter bara främst radiella rörelser (vilket är det som behövs mest) men det måste oavsett finnas ett visst axiellt spel som många tillverkare (än en gång om jag minns rätt) brukar hålla under kontroll med tex vågbrickor eller liknande så det inte skramlar och har sig (så trycker du axiellt på bromsskivan så kommer det att finnas ett visst minimalt axiellt spel där). Sen finns det fullt flytande bromsskivor som tillåter de vanliga radiella rörelserna men tillåter även en hel del axiell rörelse (kanske 0.5-1.0 mm) helt obehindrat - men det där brukar mest vara för helt dedikerade racingbilar tror tex V8 Supercars har denna typ om jag minns rätt.

Så helt rätt - när man börjar hantera flytande bromsskivor så får man vara försiktig med hur man mäter med indikatorklockan!
Antal inlägg446 st
Postad/Inlagd2019-06-13 07:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
530dAT - 07
530xdAT - 08
Peuggeot 406 coupé - 03
Blixten:

Din teori är att drar man för hårt i kombination med att man drar i cirkel eller hur som helst (dvs ej i kors) så finns det risk att skivan slår sig lite på grund av detta. Jo jag hänger med i din logik och håller med om att gummiverkstäder ofta drar alldeles för hårt. Jag begriper heller inte varför. Att dra med lite marginal är en sak, men att dra - som man ibland tror - med dubbelt moment är inte vettigt.

Min fråga handlade mer om denna teori också stämmer eller tom går att bevisa. För i så fall orsakas sannolikt många onödiga kostnader av däckverkstäderna.

Matthias

Antal inlägg1.001 st
Postad/Inlagd2019-06-13 10:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Matthias, om man aldrig nyttjar sina bromsar utan alltid bromsar mjukt och fint, kanske det inte spelar någon större roll om hjulmuttrarna/skruvarna är dragna åt helsike för hårt. Då upphettningen av skivan inte når de temperaturer som sker vid inbromsningar från höga hastigheter. Jag hade förr, innan jag började att dra mina hjul med momentnyckel, ganska ofta problem med att mina skivor slog sig. Efter jag började med momentnyckel har det inte hänt.

IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg639 st
Postad/Inlagd2019-06-14 10:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xDA Sedan -15
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
@Hummer Tack ;-) och hoppas det löser sig med bromsarna.           IP: ...[.46.229]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06