AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ X-Serien ]

Bmw x3 3.0D -05 Starta när den själv vill.

Visad 884 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2019-06-10 23:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw E82 123d -08
Bmw E83 3.0D -05

Tjena,
Jag har en x3, för par veckor sedan, så började bilen strula den vill inte gå igång när man vrider nyckeln, allt lyser upp men den startar inte, men kan likväl starta en timme senare eller nästa dag, väldigt störigt när man skall till jobb eller hem.
Detta är bytt men det kommer tillbaka hela tiden.
*Nytt batteri
*Ny start motor
*Ny ignition switch
*Ny ring antenna
*Ny jordkabel vid start motor.

Efter varje sak jag har bytt ovan så har det funkat i par dagar sen samma sak igen, inget av ovan är begagnat.

Kommer att byta 2 relä, innan jag ger upp, det 12v 135 ohm relä i EWS modulen, samt reläet i motor rummet Relay, make contact, sky-blue, Relay DDE K2003a.

Mer kan jag inte göra, är det någon annan som har råkat utför detta symtom på en X3:a, snart är det semestertider och det hade varit nice att kunna dra söderut med bilen.           IP: ...[.138.63]
Antal inlägg1.287 st
Postad/Inlagd2019-06-11 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
523-99, 530d -10
Jag skulle nog titta till batterikabelgenomföringen vid batteriet, både på insidan och utsidan eftersom du bytt batteri, startmotor och tändningslås.

Förresten vad menar du med startar inte, att startmotorn inte drar runt?

FAF
          IP: ...[.164.48]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2019-06-11 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw E82 123d -08
Bmw E83 3.0D -05

Exact, start motorn drar inte runt. Panelen lyser upp bara.
I morse startade den efter 5 nyckel vridningar och i eftermiddags så tog det typ 40 nyckel vridningar innan den drog igång.
Har beställt mer nya grejer när jag ändå håller på, får nog lämna in den nästa vecka,
Relä , vevaxel givare och kam axel givare är beställt kommer i början av nästa vecka men troligt inte detta som är kasst, skall dra ut ews modulen och se om det är någon vasing med den.
Ska be verkstan kolla kablarna om det inte detta löser sig.
Tack för tips...           IP: ...[145.187]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2019-06-19 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw E82 123d -08
Bmw E83 3.0D -05

Liten uppdatering.
Har bytt idag i motor rummet Relay DDE K2003a blue make contact.
Har även bytt reläet i EWS III boxen den är lite trycki att få av från kretskortet, mycket jordplan samt lack, tog kapton tejp och värmde upp reläet i löddgryta, så den åkte av, lödade på den nya, reläet heter
V23076-A3001-C132 alternativ part number är 1-1393277-4 från TE.
I alla fall, monterade tillbaka allt, bilen startade, startade igen, och startade en tredje gång, därav jag körde en runda på 5-6 km, parkerade bilen, och startade den igen, då gick det inte, provade vrida nyckeln en 20 ggr, men förgäves, gick ner till till bilen igen en halvtimme senare, så gick den igång, har läst av med en obd läsare men inga felkoder. Kommer att lämna in bilen på en verkstad imorgon, det får ta en titt. Kommer be dem byta vev och kamaxel givare med.

Kommer snart med ny uppdatering.

IP: ...[.138.63]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2019-06-24 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw E82 123d -08
Bmw E83 3.0D -05

Uppdatering igen, tydligen så går inte jord och spänning till startmotor direkt, utan den går till motor rummet var den delas, fick bytt idag 61138385157, och det verkar funka nu, och den starta bättre nu när den drar igång startmotorn.
För förtydligande, så är det var man ansluter + polen i motor rummet när man skall starta med start kablar, den hade ärgat under, man såg inte det , förrän man skruvade av den.

/Tomasini

IP: ...[37.4.66]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06