Sida 4 av 4
|
|
---|---|
Ännu en kvällskörning på Sturup. Banan börjar sitta rätt så bra nu. Men när jag skuller köra hem tändes DSC, ABS och en röd bromslampa:-( Någon som har en aning? Jag googlade lite och ett förslag var ABS sensorerna. Dessutom har styrservopumpen packat ihop. Suck. |
|
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kul med körning! Gah! Får lite abstinens att sitta här utan körklar bil. Men kommer tillbaka nästa säsong och då kan vi ta några varv på Sturup :-) Jo, låter som problem med en av sensorerna (men som vanligt behöver det inte vara själva sensorn utan det kan vara kablage, kontakter och allt annat som ingår i systemet inklusive själva tonringen). Med de lamporna tända sitter det garanterat en felkod i DSC-styrenheten så det är första naturliga steget att ta. Men kan faktiskt vara annat än en sensor, det kan vara problem inuti själva DC-styrenheten också (finns ett par vanligt förekommande fel med typiska felkoder som är ganska vanliga för vissa specifika system). Exempelvis 0x5E20 är inte helt ovanligt på MK60 systemen. Om jag minns rätt sitter det DSC III MK60 systemet från ATE/Teves/Continental på dessa lite senare E46-modeller (lite kuriosa här att ATE står för Alfred Teves som grundade företaget 1906 och det såldes till Continental 1998 och bildade då Continental Teves AG & Co. oHG), vilket innebär att sensorerna är av den nya aktiva typen. Dessa aktiva givare brukar vara av typen Hall- eller MR-givare och jag tror det är MR-givare på E46 till detta DSC III MK60 system. Oavsett så är de aktiva och kräver spänning för att fungera (till skillnad från de gamla passiva VR-givarna som producerade sin egen spänning). |
Det verkar vara 0x5E20... Men vad jag läste kan det ändå vara en givare. Eller? |
|
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, då var jag ganska spot-on på min gissning :-) Det är en klassiker. Det är felkod för tryckgivaren om jag minns rätt. Oavsett så är det vanligt att felet finns i DSC-hydrualenheten när man får denna felkoden (iallafall för MK60 systemen om jag minns rätt). |
Ja, det kan tydligen vara bromstryckgivare. Vet du om den är dyr och om det är krångligt att byta? | |
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det är fel i DSC-elektronikenhet eller DSC-hydraulenhet brukar man skicka iväg den för reparation. Finns ett par i Sverige som reparerar och verifierar dessa enheter - brukar kosta runt 2000-3000 SEK. |
Men tryckgivaren är väl en extern givare? | |
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har inte dessa ATE MK60 även en intern hydraulisk trycksensor? Har för mig att det var just det som var det vanligaste felet i dessa system. Om det nu är ATE MK60 som sitter på din bil, har för att E46 fick dessa runt typ 2000/2001 men jag antar att E46 Compact fick det också. Har sett innan att även ATE själva pekar ut att hydrualstyrenheten är problemet med felkod 0x5E20 på en BMW. Länk Men jag är inte speciellt kunnig inom luddiga områden som ABS/DSC, AC, automatlådor, xDrive, HiFi, navigator och andra märkligheter :-) Så det finns risk jag har fel :-) |
Det är ju tyvärr ganska dött här på forumet så jag ska göra en liten uppdatering. Problemet ovan var enkelt löst. ABS-givaren höger bak. Tyvärr är trackdaysäsongen slut, men det blev en del körning i år. Det har varit kul att jobba med att förbättra bilen och mig som förare. Lyckades komma ner till 1:12.6 på Sturup. Räknar med att ytterligare övning och förbättringar ska kunna kapa 1-1.5s nästa år. Jag har precis fått i en ny diff som jag är supersugen att testa på bana, men det blir tyvärr först nästa år. Fick tag i en beg med Quaife i en diff med 3.64 utväxling. Sökte i första hand 3.91, men det är svårt att välja. Har kört den på gata och det kändes riktigt bra 3:an var mycket bättre och drivet ut ur kurvor är helt annat. När den släpper har man en mycket bättre kontroll på bakvagnen. Sedan har jag nya H&R krängningshämmare på väg. Övrigt som jag tänkt ordna är bromskylning. |
|
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mysko att 0x5E20 slutade i att lösningen blev byte av höger bak ABS-givare. Fast å andra sidan så visar det att man alltid ska vara lite försiktig med felkoder och inte dra alltför säkra slutsatser endast baserat på någon felkod. 1:12.6 är bra på Sturup. BMW Cup (klass Standard) brukar hovra runt 1:13.0 när de kvalar på Sturup. Klass Modifierad brukar hovra runt 1:09.0 i kvalen. Ola och Claes i sina svarta Compactisar vill jag minnas är där runt 1:09.0 på Sturup (om jag minns rätt). Fast man minns ju när man var där och såg STCC och Porsche Carrera Cup köra där! :-) Själv så har det bara blivit 1:14.10 - fast det var med M20B23 originalmotorn och med ett chassi får till och en sjöhäst att bli sjösjuk :-) Tyvärr kommit en del emellan så min uppgradering (M54B30) har dragit ut på tiden - fortfarande tomt i mitt motorutrymme.... En lite bättre diff är också något man suktar efter... Visst, min 25% LSD är bättre än en öppen men med en starkare motor så behöver jag nog börja se över den änden också... Om det inte blir körning nu i vår/sommar för min del så kommer jag att köra ut till Sturup då och då för att kolla iallafall och träffa en del där! |
Köpte, lite på impuls, en ny motor (M54b30) före jul. Har jobbat hårt för att få i den och är förhoppningsvis snart klar. Tur man har riktigt bra kompisar som hjälper. Det ska bli mycket intressant att se hur det blir. @slangen: Vad ska du köra för ECU + mjukvara? Räknar även med att lätta knappa 50kg till. Bl a ändrat avgassystem, stolar och lite mattor. |
|
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nice! Jag kommer att köra helt original motorstyrsystem (Siemens MS43) initialt - det blir enklare/snabbare/billigare för mig att komma igång, gå igenom SFRO med mera. Men säsongen därefter (om inga större problem runt motorn dyker upp) så blir det uppgradering till ett eftermarknads ECU. Kommer att välja ett system som supportas och kan ställas in av lokala välkända firmor (för med den biten behöver jag såklart hjälp och vill samtidigt få det gjort av några som är riktigt duktiga på sitt system). |
Du har inte tillgång till generella tunade filer för M54b30? Att flasha är väldigt enkelt, däremot finns otroligt många parametrar som man nog inte ska röra om man inte vet vad man gör. |
|
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, har tyvärr har ingen säker grundmapp (som man kan lita på). Jo precis - trycka in styrparametrarna är inga problem. Men att sedan justera så den är anpassad för just min motor, avgassystem men framförallt hur jag vill karaktären ska vara (vilket i och för sig kommer att vara väldigt likt vad många BMW Cup'are har) är inget jag vill ge mig på själv. |
Nya motorn startade direkt i bilen:-). Kändes fantastiskt. Jag flashade en ny ECU med en grundmapp med standard senaste mjukvara + EWS delete. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.