Sida 3 av 4
|
|
---|---|
Jaha, då börjar det äntligen närma sig säsong igen:-) Har inte hänt så mycket med bilen. Men jag har camberstag (bakre) på väg från Millway. Sedan tänkte jag göra en ny hjulinställning. Fick också tag i en uppsättning OZ Racing 17" Leggera HLT på blocket till ett bra pris. Tänker skaffa en uppsättning riktiga r-däck till dem. Förslag på däck? Funderar på Nankang AR-1. |
|
We 1.929 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag har bara erfarenhet av Federal RSR och jag är helnöjd med dom för det priset (4400:- runtom). Men min bil är mycket lättare än din och jag kör med bredare däck också. Såg att du inte var riktigt nöjd med dina Federal. Många verkar vara nöjda med just Nankang, annars kan du öppna plånboken lite mer och köpa Kumho, Michelin eller Pirelli som många verkar köra riktigt bra tider med. |
Håller absolut med om att Federal var prisvärda, man jag har kört andra bilar med riktiga r-däck. Det blir helt enkelt roligare. Tiderna är inte det viktigaste. Vilken bil kör du? |
|
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag slog till och köpte mig en uppsättning Nankang AR-1 215/40R17 nu i vintras inför den här säsongen. Nu ska jag bara yxa till en motor och rengöra den lite och sen vältra ned den i motorutrymmet och få den SFRO-besiktigat också - innan jag kan köra! :-) Köpte då jag var mest nyfiken, har kört mest Kumho V70A (och lite Toyo R888 innan). Summerar man åsikter från de som kört AR-1 på rejsa.nu så är de snälla nära och på gränsen (mjukare styrkänsla än Kuho V70A) iallafall när det är torrt, de tål att överköras en del, går bra även på chassin med mindre-än-optimala hjulvinklar men har samtidigt bra livslängd. De är inte de snabbaste däcken, men ger ändå bra prestanda för pengarna. @aerobat : Vilka r-däck var det du hade mest erfarenhet av? Kanske V70A ller AR-1 kanske är något du skulle prova på isåfall? Federal RS-R brukar annars som sagt vara en bra avvägning mellan kostnad/prestanda/värmetålighet och de är relativt vanliga - men de är billigare och har inte det där sista i greppet som andra dyrare och mera uttalade r-däck har. Men alla bilar verkar reagera lite annorlunda på däck och bromsar tycks det som. Nu är ju RS-R utgånget och RS-RR är en typ av uppföljare till R fast nu finns ju RS-PRO som är en typ av uppföljare till RR. |
Kul med ny motor! Har kört Pirelli (inte min bil) men mest AR-1 (långlopp race4fun). Lutar åt Nankang 225/45 17, det verkar det vettigaste alternativet för mig. |
|
We 1.929 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Då tycker jag att det är värt ett försök att prova Nankang, kommer nog göra det själv också när mina Federal är slut. Jag kör i min Z3 Coupe, den är helt rensad bortsett från dörrsidor och instrumentbräda och sen kör jag med 235/255 däck. |
Det blev Toyo R888r. Fick bättre pris och jag bedömde dem som likvärdiga AR-1. Dessutom är camberstagen på. Så nu är bilen bara en hjulinställning från färdig för säsongen:-) |
|
Jaha, då har man äntligen fått köra lite. Har fått väldigt bra balans i bilen, den är väldigt snäll. Har även testats av "semiproffs" som var nöjda. Nu är det nog mest föraren som behöver trimmas. Jag har fortfarande lite svårt att få upp tempen i däcken ordentligt. Vilken kalltryck resp varmtryck kör ni på? En annan fråga, finns det något sätt att göra så att bilen default har DSC+(o) disabled? |
|
Aha, blev det en shakedown på Sturup Raceway? Fick bli en paus för mig den här säsongen (blev ganska snabbt problematiskt i våras att få tag i delar jag behövde på den korta tid jag behövde - en hel del från utlandet). Får själv kämpa ibland med attt få upp däckstryck (lätt bil, obefintlig effekt). Har mest kört Kumho V70A men de gånger jag körde med Toyo R888 så körde jag med samma tryck i dessa som i V70A (i brist på andra referenspunkter). På Sturup Raceway hade jag som lägst ett kalltryck på ca 1.45 bar där fram och ca 1.55 bar där bak. Det gav ett varmtryck på runt 2.00 bar (det var dock en stekhet dag just den dagen och körde en del långa stints). När det är kallare i asfalten så brukar ett kalltryck på mellan på 1.60-1.70 bar ge lite över 2 bar i varmtryck (typ mellan 2.05-2.15). Till nästa säsong ska det inhandlas en däcktemperaturmätare (för att få lite bättre koll på vilken temperatur jag har i däcket och var dvs inner-mitten-yttre då det är jämn rätt temperatur man i slutänden ändåså vill uppnå). Allting ovan gäller 215/45/R17 eller 215/40R17 r-däck (Kumho V70A eller Toyo R888). |
Det har faktisk blivit Sturup, Kinnekulle (licenskurs/förarträning) och Knutstorp;-) Ang. trycket, jag startade på drygt ca 1.8 och hamnade på ca 2.2. Kanske ska jag starta lite lägre. Jag kör 225/45R17, bilen väger 1300kg med 3/4 tank. |
|
Nice! Min bil har en tomvikt (körklar med 18 liter bensin men utan förare) på 1029 kg, fast med en antik liten M20B23-motor (med fördelare på blocket). Jag har sett alla möjliga rekommendationer när det gäller däcktryck (tycker lika många svävar runt 2.0 bar medans lika många svävar runt 2.3 bar) - men det är så vansinnigt olika på däckdimensioner, chassi, vikt, effekt, körstil etc etc etc. Fast 2.2 bar är ju precis däremellan, så kan nog vara värt att prova 2.0 bar och kanske även prova 2.4 bar. Men man vill inte gå för lågt heller så däcket förlorar stabilitet (mindre risk såklart med ett r-däck men på lite tyngre bilar så är det bra att tänka på detta). Intressant är ju också hur jämnt ditt slitage är. Jag har ju någorlunda jämnt slitage, men har lite för mycket slitage på ytterskuldrorna som jag kommer att vilja "bygga bort" kommande säsonger. Jag brukar undvika ha alltför lågt kalltryck då jag kör till banan och vill inte ha för lågt den första milen. Så det brukar bli runt 1.80 i kalltryck och sedan justerar jag när jag kommer fram samt justerar efter första stinten (därefter brukar det hålla sig ganska stabilt). Värt att notera att bara på den korta sträckan Malmö-Sturup så går trycket upp ett hekto ungefär i däcken. |
Liten updatering. Har kört en del nu. Mest på Sturup, men även en dag på Knutstorp. Äntligen har jag börjat få upp farten. Bilen har inte fått så mycket nytt, lite bredare spacers, har skruvat ner fjäderbenen ca 5mm lägre och ett par Kuhmo V70. Plus en omgång snordyra belägg. Jag hade EBC gula och bak var de totalt slut. Mycket bättre bett i bromsarna nu. Ang. däckslitaget blir man ju lite förvånad över att framdäcken slits mest (på Sturup höger fram). Men det verkar relativt normalt för ganska motorsvaga ganska tunga bakhjulsdrivna bilar. Kuhmo är något snabbare, men verkar slitas mer. Jag har jobbat hårt med min körning för att inte köra med understyrning, speciellt i de snäva böjarna. |
|
Trevligt! Körtimmar och övning ger riktigt mycket - självklart vill man alltid utveckla bilen - men det finns alltid saker att förbättra hos sig själv utan att man behöver förbättra bilen (säger personen som uppgraderar en fullt fungerande motor). Sliter du bakbeläggen så mycket!?! Tog EBC Yellow slut där bak före där fram!?! Att slita ut EBC Yellow bak krävs en hel del ändåså. Yellow är ju snäppet värre än Red och tål en del (bakbromsar sett). Jag har ju kört "oändligt" många säsonger på mina originalbromsar där bak med små vanliga StopTech Sport bromsbelägg och det är minimalt med slitage. Nu har jag en ganska "konservativ" bromsbias då jag inte har någon ABS och i nuläget är den inställd att fungera både på blöt och torr asfalt. Likadant med mina bromsar fram, har kört många säsonger nu på Carbotech XP8 och det är inte särskilt mycket slitage på dessa. Så hade du EBC Yellow runtom förut? Vad bytte du till nu? Yes, framdäcken slits hårt på Sturup - iallafall den setup som jag har (55/45 viktfördelning, bakhjulsdriven, motorsvag, kasst chassi). Bakdäcken har alltid ett "snällare" och "mindre aggressivt" slitage än framdäcken speciellt på Sturup. Tycker ändåså Kumho V70A håller väldigt länge. Försöker också undvika att köra med överdrivet med understyrning i de långsamma kurvorna utan försöker mer arbeta med att få en lättare bak och rotera runt bilen mer. Försöker även undvika att svänga in och "skrubba av hastighet" i den snabba vänstern (Airport Bend) utan istället försöker "köra igenom" kurvan - svårt att förklara... Har en tendens ibland att svänga in lite för tidigt (men satt väl kvar från när jag började köra och med ett chassi som tog flera sekunder på sig att kränga och sätta sig)... |
Jag köpte PFC belägg. Flera jag talat med har dåliga erfarenheter av EBC. Smälter snabbt på tunga bilar. En möjlig anledning till slitna belägg bak är att det inte bet ordentligt fram. I den snabba böjen har jag inte så mycket problem med understyrning, den går fint där. Det gäller bara att våga hålla i. Jag upplever snarare att det är viktigt att inte svänga in för sent där, då kan det bli riktigt obehagligt. |
|
Sååå tung bil är det väl ändå inte - är väl en compact maffia liknande bil? Men är ändåså förvånad att EBC Yellow inte håller längre på en sådan bil som din (vilket i förhållande till många andra är lätt och motorsvag). Du vet inte vilka temperaturer du peakade med på bromsskivorna? Som du nog vet peakar mina bromsskivor fram aldrig över 430 grader C, då är det ju inte så svårt att få bromsbeläggen att hålla (det är faktiskt nästan för kall men det rättar till sig med bättre chassi och ny motor). När det gäller EBC så brukar man behöva "ta i lite extra" när man väljer compound och precis som du säger så verkar hela produktsortimentet vara skiftat lite mer åt gatorienterat (jämfört med märken med mer renodlade track och racingbelägg). Ofta dyker de upp på tunga motorstarka bilar - gissningvis ett resultat av deras marknadsföring - och där räcker inte vanliga röda eller gula (vilket är det som de flesta köper första gången). Vilka PFC blev det fram respektive bak? Finns ju en hel del. 13, 11, 08, 12, 13, 14, Z? |
We 1.929 BMW M2 LCI -18
Har du ventilerade eller solida skivor bak på din? Solida skivor kommer bli avsevärt mycket varmare. Bakbeläggen på min Z3 slits fort med för bromsarna blir så varma (solida), men ska råda bot på det med ventilerade skivor och bromskylning. |
Jag tror det blev 11 fram och 8 bak. Det är ventilerade skivor fram & bak. hur är det med 330 oken passar de rakt av? Bilen väger 1310 inkl full tank. |
|
Ja, de två borde fungera fint för det där borde ju räcka för dig. Är lite dålig på just PFC utbudet, men båda ska klara höga temperaturer och jag tror det var 11'an som biter riktigt bra när de blir varma (11'an har överlag högre f-koeff än 08'an). Men samtidigt tror jag 08'an har en mycket låg wear rate så det håller länge. @aerobat : Ska du ut och rasta krabaten på Ring Knutstorp nu nästa vecka? 30 Juli så kör ju GRC track day. 31 Juli & 1 Augusti så kör ju BMWCS Motorsport kombinerad track day och BMW Cup. Crap att man inte har något track day bil nu - hade ju kunnat dundra in tre track days i rad! :-) |
Tyvärr blir det nog inget Knutstorp i veckan. Vi ska köra 8 timmars på Falkenberg på lördag och har lite meck kvar på den bilen. | |
Verkar som om det kan bli en öppning för Knutstorp på fredag ändå:-) Någon mer här som kommer? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.