AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.220

Bromsuppgradering 325ti compact -02

Sida 2 av 4
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Westersund: ser intressant ut. Vad behöver jag mäta.
We
1.929
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
@bmw-slangen: Det är bara att skicka över ett PM så kan vi lösa nåt!

@aerobat: Skicka ett PM på Rejsa (Har samma användarnamn) med din mail så kan jag skicka en bild på vilka mått jag behöver. Har du en M-sport front på din? Intresserad av att göra trattar till dom som ersätter dimljusen.

I övrigt vill jag hålla med bmw-slangen angående Federal 595 RS-R, kör dem på min Z3 och de presterade verkligen över förväntan. Att få så mycket grepp för 4500:- för 4 däck är mind blowing. Har kört 4 track days med dem och det är ungefär hälften av mönstret kvar. Riktigt varma dagar så blir de lite hala efter 10 minuter kanske, men väldigt mycket bang for the buck.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
@Westersund: sorry tiden har inte räckt till... semester och andra raceprojekt.

Någon som mappat om en E46 325? Tips?

En liten uppdatering:
Sedan sist har jag bara hunnit köra en gång på Sturup, med Federaldäcken. Den gick fint, dock lite understyrt i de snäva böjarna. Liten besvikelse var däcken, jag trodde faktiskt de skulle ha ite bättre grepp.
Har skaffat nya headers med sportkattar som är under montering. Ska bli intressant vad det ger. Skulle behöva mappa om också.
Tyvärr har jag fortfarande inte fått tag i passande camberplattor, men nästa vecka enligt uppgift:-)
We
1.929
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vart bor du någonstans? Brorsan optimerar bilar, han som har gjort min Z3:a. Då skulle man kunna ta bromskylning och optimering i samma veva. Bor i Hallstahammar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det understyr ganska tidigt för de flesta standardbetonade bilar i de snäva svängarna på Sturup även med UHP, semi r-däck eller r-däck.

Jag själv behöver bättre chassi för att bättre kunna utnyttja r-däcken där fram, är långt ifrån att utnyttja allt gummi där fram. Nu har jag bara lite mer negativ camber, lite mer caster samt noll i toe fram.
Om jag hängt med i tråden så har du aerobara "bara" uppgraderat till H&R Clubsport men väntar fortfarande på camberplattor - så jag skulle gissa på Federal-däcken blivit belastade ungefär som mina framdäck dvs överbelastade på utsidan, lagom i mitten och underbelastade på insidan.
Men dessa semi r-däck borde iallafall inte ha överhettat under ett vanligt stint (om det gör det så är det något som är fel) - detta är är den stora vinsten jämfört med vanliga däck.

Har själv en del att vinna i de snävare kurvorna, just nu ligger snabbaste varvet på Sturup på 1:14.10, så det finns mer att krama ur.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Vilka däck kör du? Jag var lite osäker på tryck i federal?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det har varit dessa två än så länge
* Toyo Proxes R888 215/45R17 med GG gummiblandning
* Kumho Ecsta V70A 215/40R17 med K91 gummiblandning

GG och K91 är den hårdaste gummiblandningen och är den gummiblandning som är default när man köper ovan nämnda r-däck (och är det som rekommenderas om man vill ha lite livslängd från sina r-däck och inte jagar de där sista tiondelarna).

Däcken sitter omväxlande på 17"x.7.5 och 17"x8.0" fälgar.

Vilket tryck det ska vara är en ständig debatt och verkar variera från situation till situation. Men jag kör med runt 2.0 - 2.1 bar i ***varmtryck*** i mina däck.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Vid kontroll visar det sig att Federal har threadwear 220, rätt nära gatdäck. Men de är i alla fall stabila. Jag hade bästa tider strax över 1:16, men det finns mycket kvar att hämta i bättre körning. Jag hade svårt att få konsistenta varvtider.
jag bor i Skåne, tyvärr är det lite långt till Hallstahammar.

Någon som har någon uppfattning om detta:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt angående Federal, det är därför jag kallade det ett "semi r-däck" lite tidigare i tråden.

De har inte de två svagheter alla vanliga gatdäck har (överhettar efter några varv samt för mjuka stommar). Men de är inte heller lika "klibbiga" som mer uttalade r-däck som Kumho V70A. Men för de flesta av oss (speciellt i början) spelar inte det så stor roll.
Det är bättre att träna, grovjustera chassi och fixa bromsplattor på lite tåligare och billigare däck än att köra upp en uppsättning snordyra och snorklibbiga på en enda track day :-)

För bromsplattor har jag minsann gjort ett par stycken på Sturup Raceway :-)

Och jämnt slitage på däcken verkar vara något man kan hålla på att jaga i åratal...
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jaha, då börjar säsongen lida mot sitt slut. Det blev inte så mycket kört som jag tänkt med bilen. (däremot 2 Race4Fun Race i en annan bil:-)).
I alla fall är bilen ganska "färdig". Sedan jag skrev sist har jag fått i Millways fina camberplattor fram, bak verkar dock inte cambern kunna justeras tillräckligt.
Någon som har rekommendationer här?
Dessutom fick jag i Schmiedmans grenrör med sportkat.
En del av understyrningen försvann, men det tuggar fortfarande en del på yttersidorna. Plus att det är svårt att komma upp i temp.
Hade också varit glad för tips på ECU tuning?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, för mig är säsongen redan över. Men ett par Race4Fun tävlingar är väl inte dåligt det heller, ger väl en hel del körtid? Känner att det är det jag vill få ännu mer av - verkar som att jag inte är riktigt fullärd ännu :-)

Har tyvärr inga tips angående bakvagnen. Själv ska jag bygga om så vinklarna kan justeras, men bakvagnen är inte mitt stora problem - det är tuggningen av framdäcken och känslan att jag inte utnyttjar framdäckens potential till fullo.

Vad har du för vinklar där bak nu?
Själv har jag lite halvknäppa vinklar just nu men är som sagt inte det största problemet (sen är detta bara statiska vinklar - har ingen aning om hur de dynamiska vinklarna ser ut) - se hjulinställningsrapporten här nedanför.
Länk

Men yes, känner helt och hållet igen mig när du säger tuggande på utsidorna och svårt att komma upp i temperatur. Har som sagt samma problem, så jag är intresserad om du hittar vägar fram som reducerar det problemet!
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Kollade hjulinställningsprotokollet. Det gjordes före jag monterade camberplattor fram.
Fram:
Camber ca 1.15
Caster ca 5.50
Toe + 0.6mm

Bak:
Camber ca 1.90
Toe + 1.2mm

Tror jag har ca 3grader camber fram nu. Bak är max redan.

PS. Race4Fun är sjukt kul och ger massa körning. Trackdays i all ära, men race är race:-)
DS.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
kan vi se bygget någonstans ? Detta verkar häftigt :)
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Bygget? Det är väl knappast så mycket att se tyvärr. En gammal Compact med en massa utbytta delar. Jag har inte dokumenterat speciellt bra.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
ok, tänkte mest om du hade bilder osv på någon sida..jag får helt enkelt visualisera :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det låter som aerobat gör ungefär samma resa som jag gör med min E30, så om du byter ut E30'n mot en E46 CPT (och rosten mot fräsch plåt) i nedanstående tråd så kommer du nog i närheten iallafall! :-) :-) :-)
Länk

Jag får hoppas jag ser aerobat's E46 CPT vid någon bankörning nästa säsong - måste bara få ihop min i tid för nästa säsong! :-)
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
sjukt bra slangen ! Kul med sådant projekt :)

Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Kul läsning!
Otrolig nostalgi för mig... min första BMW var en 323i 1986 för en herrans massa år sedan:-)
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Kul läsning!
Otrolig nostalgi för mig... min första BMW var en 323i 1986 för en herrans massa år sedan:-)
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
jag jobbade som däckmontör 1990, då var jag bara 16 år. Ibland satte kunderna sina bilar så vi hade dagen på oss att byta däck. Ibland sa de till mig att köra in bilarna..herregud vilken känsla när det stor den 323 eller 325 på gården. De minnena levda jag flera år på..en dag ska jag ha en sådan cool bil !

Ljudet var oslagbart !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.