AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.219

Bromsuppgradering 325ti compact -02

Sida 1 av 4
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Ska bygga om för trackday.
Någon som kan ge lite råd?
Passar ok skivor från 330 e46?
Siteer där man kan handla?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har inga konkreta bult-på eller bult-på-ish lösningar till just E46 CPT men laborerat en del med bromsar till min E30 323i.

Bör dock inte vara några problem att uppgradera då det verkar vara samma skivor och bromsokshållare mellan E46 och E46 CPT (så samma uppgraderingar som görs på E46 borde även kunna göras på en E46 CPT).

Exempelvis är det samma totala offset mellan en E46 328i bromsskiva fram och en E46 330i bromsskiva fram (det vill säga insidan av bromsskivan hamnar på exakt samma ställe trots skillnad i tjocklek).

Men 300x22 mm räcker väldigt långt på en så relativt lätt bil som en track day preppad E46 CPT (såvida inte motoreffekten ska uppgraderas rejält).

En 300x22 skiva väger 2.1 kg mindre än en 325x25 skiva. Dessutom kommer man undan med exempelvis 16" fälgar och däck som är lättare (och billigare). Å andra sidan kanske fälgar/r-däck i 16" är en aningens ovanligare.

Riktiga racingbelägg, fräsch bromsvätska av bra DOT4 eller DOT5.1 och bromskylning räcker egentligen.

De tre viktigaste sakerna för bra och konsekvent bromsprestanda är riktiga track/racing-bromsbelägg, riktiga track/racing-bromsbelägg och riktiga track/racing-brombelägg :-)

Om du gör en uppgradering (och använder exempelvis E46 330i) så fungerar helt vanliga standard bromsskivor från kända tillverkare som tex Brembo och Zimmermann alldeles utmärkt (men finns det så kan du ju välja de slitsade varianterna som Brembo, Zimmerman mfl har i sitt utbud). Men det är i bromsbeläggen som all magi sitter i - det är där du ska lägga pengarna.

Riktigt bra bromsbelägg och fräsch bromsvätska varje säsong (en bra DOT4 eller DOT5.1 bromsvätska räcker) ska räcka - annars lägg på kylning till bromsarna.

Lägg också fokus och pengar på att veta hur dina bromsar arbetar, det vill investera gärna i att köpa temperaturfärg till bromsskivorna och temperaturstickers till dina bromsok (för att hålla koll på vilka marginaler du har och vilka temperaturer du faktiskt når upp).
Länk
Länk
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Ok. Stort tack. Du menar i princip att jag kan köra på standard ok och bara byta skivor och belägg fram och bak?
Hur kan jag kolla vilka skivor som passar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Till inte alltför krävande modeller (tunga och mycket effekt) så fungerar helt original bromsskivor och bromsok ofta alldeles utmärkt - inte helt ovanligt att man bara byter bromsbeläggen (har en uppsättning för track days och en uppsättning för vardagskörning resten av året).

Vad tänker du på när du frågor vilka skivor som passar? Menar du hur man kan ta reda på vilka bromsskivor som normalt sett inte sitter på din modell som kan passa med så få modifieringar som möjligt?
Om det är det du undrar över så har du ju tagit första steget mot kustom och då är det research, research, research samt lite mer research och en del trial and errror som gäller :-) Exempelvis så har man en viss känsla för vilka modeller som har liknande design och mått men sen är det mycket verifierande genom att kolla på måttritningar över bromsskivor (finns hos många av tillverkarna av bromsskivor), en del fluktande i online versionen av ETK (vilket är BMW's reservdelsprogram) samt en del pusslande, räknande, tänkande och logik. Är det en enkel uppgradering brukar ofta många ha gjort det och det ger en hel del träffar när man söker - men lita inte blint på vad andra säger utan ta det som ett förslag som du kan tänka dig att gå vidare med (men att du själv måste verifiera att du fungerar och passar).

Nyttjandegraden av bromsar beror ju även lite på däck också då det är stor skillnad på helt vanliga däck och r-däck (även utgångshastigheter och därmed topphastighet blir det skillnad i). Låter som att du ganska tidigt kommer att gå över till att köra på semi r-däck eller r-däck. Beroende lite på banor, men exempelvis banor här i södra Sverige som Sturup, Knutstorp och Ljungbyhed är inte särskilt krävande på bromsar utan där är det mer chassi, hjulvinklar och däck som är viktigare.

Jag skulle nog säga såhär - börja med köra med original bromskonfiguration och lägg mer pengar initialt på däck, chassi och en sitta-still-stol. Lite mer camber och däck kommer du att vilja ha ganska snabbt, även en sitta-still-stol också - tro mig :-)
En renovering/genomgång av original bromsok, en ny uppsättning bromsskivor i originaldimensioner (och ny fräsch bromsvätska) samt riktiga track/racing-bromsbelägg fram och bak bör räcka en bra bit. Nu vet jag inte om du har kört bana tidigare, men det där ska du kunna komma en bra bit på - och börjar det bli lite väl varmt (vilket du ska kunna se med exempel stickers och färg) så kan du lägga dit bromskylning och hålla liv i originalsetupen ytterliggare.
När du väl börjat sortera ut bilen, fått mer ordning på chassi med bra r-däck och fått en bra känsla i körtekniken så kan det ju vara lämpligt att uppgradera för att ytterliggare korta ned bromssträckorna och kanske även kör ofta på banor med långa hårda inbromsningar (Anderstorp/Mantorp).
Det beror ju lite var i "track-day-kurvan" du är någonstans så att säga :-) Kanske bilen är nästan helt ombyggd och klar med ett vasst chassi och du har kört en hel del på bana tidigare och det sitter r-däck på redan och motorn är redan uppskrämd och du har bromsbalansjustering och dylikt installerat - då är det ju fullt rimligt att man kanske vill uppgradera bromsarna. Men som sagt, vet inte riktigt var i den långa resan vi befinner oss här :-)
Som exempel kan nämnas att i klassen Standard inom BMW Cup måste originaldimensioner på bromsskivor användas. Trots det så sätts det respektabla varvtider och det gasas på friskt i varje heat :-)

Men hittar du info och exempel på att tex E46 330i frambromsar (skivor, bromsok, bromsokshållare) är bolt-on utan särskilt mycket kustom så är det ju såklart passande att köra med det direkt om du ändåså ska gå igenom/renovera bromsoken, köpa nya bromsskivor och framförallt köpa nya bromsbelägg (riktiga bromsbelägg kostar en del)! Helt klart! Vad jag egentligen vill ha sagt är att inte lägga 10KSEK på stora nya bromsar om inte många andra områden fått lite bidrag först :-)

Men den svaga punkten i alla vardagsbilar är bromsbeläggen - de är helt enkelt inte temperaturtåliga utan kroknar ganska snabbt. Och inga vardagsbilar har någon direkt bromskylning heller att prata om. Åtgärdar man dessa två kommer man väldigt långt med originalbromsar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här finns tex en som gjort samma resa som du verkar ge dig på nu :-)
Länk

Just angående bromsar så beskrivs ovan nämnda - dvs det fungerar fint (även på Mantorp) med helt original fast bättre bromsbelägg. Och att det snabbt blir mer fokus på däck, hjulvinklar, bussningar och alla svaga länkar som dyker upp vid bankörning som man inte märker av vid daily driving.

Men vill man uppgradera så verkar E46 330i skivor/ok/hållare vara en enkel väg (och visas även i tråden).
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Gött, tack igen.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Uppdatering.
Har best bättre skivor ventilerade, slitsade (samma storlek) + hårda belägg + stålslangar.
Håller på med chassiekit. Blir H&R eller Bilstein.
Har också beställt diverse bussningar och en ny förstärkt koppling med singlemass svänghjul.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice! Vad blev det för belägg förresten?

Det där bör bli en bra början, du märker efter hand vad som behöver förbättras (eller kan också beskrivas som jagandes efter den svagaste länken i en cirkulär kedja) :-)

Här är en liten teaser med min antika E30 323i -85 från Sturup Raceway

Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Beställde dessa:
Länk
294mm bak tror jag.
Beställde även fälgar och däck... börjar spåra ur snabbt;-)
Håller på att beställa bussningar... är det lönt att inkludera powerflex motorfäste när man ändå håller på?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra att du beställde just EBC Yellow. Många köper EBC Red (då de är vanligast i reklamen) men de röda är mer high performance gata och tål inte lika höga temperaturer som de gula (som är specifikt gjorda för bana med även körbara på gata).

Yepp, som de brukar säga "Wow, that escalated quickly!" :-)

@aerobat : Vad för däck blev det? Det går att köra på gatdäck i början, men man kan inte köra lika hårt i kurvorna som man vill (stommarna är inte hårda nog och viker sig och ger heltknäppa slitagemönster) och de överhettar gärna (då är det bara att slå av på takten något varv eller två och gå på igen). Sen finns UHP gatdäck (Ultra High Performance) som är riktigt bra, sen finns såklart dedikade r-däck (som R888R, Kumho V70A med flera). Har själv gått hela resan från M+S gatdäck till r-däck :-)

Ja, du behöver ju inte göra som jag. Ta sönder två kylare på lika många veckor innan man inser att man kör med original motorfästen tillverkare Oktober 1984 :-) Så de har fått stå ut med först 30 år med daily driving och därefter ett antal år med hårda track days - så inte konstigt de började krokna till slut (men det var i kombination med att ett växellådsfäste lossnade och speciellt höger motorfäste fick då ta upp ovanligt höga laster som normalt sett inte ska uppstå).
Länk
Länk

Så jag ser inget fel i nya motorfästen (och då passa på att byta upp dig till lite kraftigare/hårdare/styvare) för de får lite extra mycket stryk jämfört med vanlig daily driving.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Ja, jag tyckte gula verkar bäst och kitet prisvärt. Det lär duga för mig.

Bussningar tror jag blir det fulla kitet inkl motorfäste. Kostar en del men det verkar som man kan få extra mängdrabatt. Men efter 15år och 17k mil är nog ingen bussning väcker att se på.

Länk
Däck blir federal på team dynamics pro race 18". Kunde nöjt mig med 17 men 18 blir mycket snyggare. Tyvärr lite leveranstid.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så sant, inte ovanligt att flera bussningar är ganska dåliga efter 15 år / 17 000 mil. Och ska man ändåså byta och vet om att det blir mycket track days så är det logiskt att byta till lite kraftigare (och framförallt nya).

18" passar nog bra på en E46 (ser nu i ETK att det faktiskt fanns en del 18" som original till E46 Compact).

Gissar på att det var Federal 595 RS-R, är ett vanligt UHP (eller semi-r-däck eller vad man nu vill kalla det). Om jag minns rätt så är de prisvärda och håller länge och man kan även köra längre sträckor till och från banor med det utan att nojja sig att slita på däcket.

Siktar också in mig på ett par uppsättningar Team Dynamics Pro Race, men det får lugna sig efter jag fått ordning på motorbytet :-)

Ska bli intressant att höra hur det går sen!
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
En liten update.
H&R Clubsport chassie monterat. Det blev rätt hårt. Trots det fick jag ett intryck att det kan behövas en grövre krängare fram. Har dock inte kört mycket så vi får se.
Camberplattorna passade inte. Grr.
Bromsarna monterade.
Har fått en omgång Powerflexbussningar, men ej hunnit montera.
Väntar på fälgar + Federal 595 RS-R.
Ska byta till en koppling med lättat svänghjul senare.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Ingen som ligger på 2 camberplattor för en e46? Som passar original fjädertallrik.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter trevligt det där ju :-)

Ska bli intressant att höra hur du upplever bromsarna. Men får du problem med bromsarna så ska jag äta upp mina bromsslangar :-)

Du kan prova lite på bana först och se hur beteendet är och sedan börja laborera med grövre/tunnare krängningshämmare (och chassiinställningar).
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Bromsarna verkar mycket bra. Så du slipper nog äta:-)
har kört en gång på bana, men då hade jag sura Kuhmo, så det var ganska slirigt.
Annars kändes den bra, förutom att jag inte läst på hur man kopplade ur alla hjälpmedel... Jag tryckte 1 ggr på DSC och kunde inte fatta varför den inte drev i snäva böjarna.
Sedan dess har jag monterat alla bussningar, bytt alla rostiga skruvar (skruvar för 1500kr), nya länkararmar fram och sportkoppling med lättat svänghjul. Plus fälgar + däck. Det blev "fel" offset leverat, men de sitter otroligt bra! Så nu är den för tillfället "färdig".
Tyvärr kunde inte inte hjulinställning göras som tänkt, så jag kan i princip inte köra:-(
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, det har redan blivit en körning på bana! Var det någon bana i eller runt Skåne? Om det var Sturup så är den ju riktigt teknisk och bra fäste med däck och driv ut ur långsamma kurvor gör stor skillnad där (hästkrafter gör mindre skillnad där).

Ja just det, den är såpass "ny" att den har DSC (trodde faktiskt den bara hade ABS), tänkte inte på det.

Ok, men då lägger jag tillbaka bromsslangarna i kylen - verkar inte som jag behöver tillaga dem riktigt ännu :-)
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Det var Sturup. Kuhmodäcken var ingen hit. Ser fram emot nästa tillfälle med Federal.
Spar bromsslangarna tills jag har tränat ordentligt.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Resterande önskelista.
Grenrör + sportsystem.
Ommappning
Diffspärr.
We
1.929
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Shameless plug och så, men om du inte har någon bromskylning är det värt att skaffa det. Jag tillverkar kit till olika bilar, men har inget till E46 än. Men om du vill måtta lite och ta nån bild så får du rabatt. ;) Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, får väl lägga bromsslangarna i frysen då så länge...

Om det var vanliga Kumho gatdäck så förstår jag - det är svårt att pressa med vilket vanligt gatdäck som helst på Sturup utan man måste hålla tillbaka en del i vissa kurvor (vilket inte alltid är så tokroligt). Jag har kört med både E34 518i, E34 535i och E30 323i där med vanliga gatdäck så det går - men det har sina begränsningar.

Federal 595 RS-R kommer du att uppleva som ett bra steg i rätt riktning. Vet en del som kör med dessa och även om de inte är det absolut snabbaste så är det riktigt bra för oss som vill ha lite körtid (och även ha råd med någon bromsplatta då och då utan att behöva käka nudlar resten av den månaden).

Blir nog inte Sturup nu de närmsta veckorna för mig. Håller på att skruva ihop inför BMW Club Schweden på Anderstorp (lördagen 10 augusti).

Helt rätt Westersund - jag brukar rekommendera "racingbelägg + fräsch prestandabromsvätska + luftkylning" och det brukar räcka långt på relativt moderna bilar.

@Westersund : Har faktiskt sett dina kit på rejsa.nu och var faktiskt på väg att kontakta dig - är lite intresserad av bromssköld och dess slanganslutning för en E30 Standard (Icke-M3). Speciellt då E30 Standard med uppgraderade bromsar (typ E46 330i / Corvette C5) men det spelar egentligen inte så stor roll vilka bromsskivor som sitter där för måtten till bromsskölden. Kan ju dra lite frågor via rejsa.nu senare ikväll...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.