AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E36 328 Kan inte få bort airbaglampan

Visad 2.054 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2019-06-07 00:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E36 328 -96
Saab 900 aero - 91
Toyota Supra MKIV TT -93
Tack för svar Ola.

Autocom fick faktiskt ingen kommunikation med något av styrdonen i bilen. Nästa steg blir väl isf att testa med Inpa eller BMW scanner.
Jag har kollat alla säkringar och mätt spänningen på alla pins i kontakten. Jag hitta inget direkt fel så vitt jag vet. Enda var väl att pin 20 (k-line) fick 0,6 volt. Jag har hittat olika uppgifter om detta, vissa säger att pin 20 ska ha 2volt o vissa säger att det ska vara 0volt när den är aktiv så jag är lite kluven.

Fungrar Inpa med USB kabel förresten? En del inlägg på olika forum hävdar nämligen att det är comport som gäller.           IP: ...[.167.26]
Antal inlägg3.770 st
Postad/Inlagd2019-06-07 00:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Fungerar fint med USB. Dock är det så om du ska få kontakt med en e36as samtliga styrdon så behövs ett helt annat interface och en äldre Inpa samt då en dator med com port. Men med en modernare USB Inpa eller BMW scanner så får du kontakt med DME SRS EWS ABS och ev EGS.

Mvh Ola           IP: ...[3.99.37]
Antal inlägg3.770 st
Postad/Inlagd2019-06-07 17:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag kan iofs tillägga att någongång under modellår 94 på e36 så var det en skarv där det inte går alls med en modernare Inpa med USB. Har man då en 93:a så är det tvärkört. Detta kan vara lite förvirrande när man googlar runt och tror att alla e36:or fungerar likadant.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[3.99.37]
Antal inlägg3.770 st
Postad/Inlagd2019-06-10 23:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag är nyfiken ;-)
Hur gick det?

Mvh Ola

[LÄNK]           IP: ...[3.99.37]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2019-06-11 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
E36 328 -96
Saab 900 aero - 91
Toyota Supra MKIV TT -93
Nää men jag har faktiskt inte löst det ännu. Killen i trakten kunde inte lösa airbaglampa med sin INPA skrev han. Något som strulat för honom tidigare.

Jag satt igår o grumla ifall jag ska köpa BMW connect eller INPA av dig faktiskt så att jag kan lösa det själv. Vilken rekommenderar du?

Mvh
Joakin           IP: ...[85.92.2]
Antal inlägg2.688 st
Postad/Inlagd2019-06-11 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Nu var det ju inte mig du frågade, men jag lägger mig i ändå. :)

Själv tycker jag att det är allmänt intressant att köra hälsokontroller på bilen då och då. Där räcker BMW Scanner gott till.

INPA har jag inte använt SÅ mycket, men mitt intresse för det programmet är i konstant stigande. INPA och dess släkt-program, NCS Expert och allt vad de heter, är ju mycket (mer) potenta.

Så om du tänker dig en framtid i diagnostikens tecken, tycker jag att du skall satsa på båda. Glöm inte den 20-poliga - OBDII översättningskabeln!

Om du inte är speciellt intresserad utan vill släcka airbaglampan nu och sedan bara ha verktyget i reserv, tror jag att BMW Scanner blir bästa val.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2019-06-11 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
E36 328 -96
Saab 900 aero - 91
Toyota Supra MKIV TT -93
Alltid bra med flera åsikter.

Överväger att bygga en banbil så småningom så det kanske är lika bra att skaffa INPA från början så att man kan lösa det mesta själv oavsett vart man befinner sig. Känns ju inte som att det borde vara så svårt att lära sig ändå, har la ändå viss erfarenhet inom andra bilfabrikanters system.

Tack för bra svar Lennart :)           IP: ...[.167.26]
Antal inlägg3.770 st
Postad/Inlagd2019-06-11 19:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har man airbagproblem på sin e36/46/38/39 så är ju Bmw scannern grymt bra då man även mycket lätt kan koda bort olika delar av SRS systemet.
Så det skulle varit mitt förstaval precis som Lennart säger.

Men sen står man där en dag och vill koda in en beggad ABS enhet och då plockar man fram Inpa-kittet. Sen fungerar ju inpa även till "nyare" BMW såsom e90 e60 etc vilket givetvis är en fördel.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
          IP: ...[3.99.37]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2019-06-15 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
E36 328 -96
Saab 900 aero - 91
Toyota Supra MKIV TT -93
Efter många om och men är felkoderna äntligen borta. Jag fick hem programvara och kabel av Ola, dessvärre var kabeln defekt men Ola skicka ut en ny på direkten som kommer nu på måndag, vilken service! Han tipsade mig om att jag kunde löda ihop kablen som var trasig så att jag kunde få felet löst redan nu i helgen.

Och så kommer momentet då jag kopplar in allt i bilen och ska radera felkoderna. IFH-0003 får jag som fel meddelande. ''DATATRANSMISSION TO INTERFACE DISTURBED. PROGRAM WILL BE STOPPED!''. Jahopp tänker jag, åker och testar på kompisens E36 328 från -97. Programmet funkar och allt kommunicerar fin fint. Det kan inte vara sant tänker jag som hoppades på att det var fel på kabeln. Kommer hem funderar på hur man ska lösa det då det uppenbarligen är fel på min bil. Börjar riva ner bilen och tänker att det kanske är något styrdon som stör ut kommunikationen för spänningen på Pin20 i diagnosuttaget är fortfarande bara 0,6 volt, på min kompis bil var den 9volt. Efter att ha plockat ut nästan alla kommer jag till ''Grundmodulen'' under handskfacket, plockar ut den inspekterar lite och ser att den övre raden av pins har ärjat och är vita. Jag rengjorde då kontakterna både på styrdonet och kontakten. Men innan jag sätter in den igen så tänker jag att jag kopplar på datorn och ser om jag nu får kontakt med styrdonen.

Denna gången fick jag kontakt och läser av felkoderna. Och fick följande felkoder: 17, 2 och 20. Vilket om jag översatt rätt är:
-Spänningsbortfall,
-Avbrott Förarairbag,
-Avbrott sensormatta passagerarstol.

Raderar alla felkoder och dem verkar inte komma tillbaka. Kopplar tillbaka grundmodulen och testar nu igen om kommunikationen fungerar efter att ha rengjort kontakterna. Icke, jag får IFH-0003 igen, så något är väl fel med det styrdonet. Men nu är i varje fall lampan släckt och bilen kan rulla igenom besiktningen utan problem.

Jag vill ge en mycket stor eloge till Ola för bra service och alla tips på vägen.

Mvh
Joakim           IP: ...[.167.26]
Antal inlägg2.688 st
Postad/Inlagd2019-06-16 10:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Tack för din återkoppling!

Bra att det löste sig. Och bra att du fick syn på "grundmodulens" skick. En åtgärd där nu kan kanske bespara dig bekymmer i framtiden.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91