AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

Världspremiär M8 coupe och cab

Visad 3.052 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg9.790st
Postad/Inlagd2019-06-05 00:49
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i- 07
[LÄNK]
världspremiär av m8 .. oklart varför bmw bara visar den i competition spec. grym bil som bara få av oss kan drömma om att äga           IP: ...[.253.76]
Annons
Antal inlägg805 st
Postad/Inlagd2019-06-05 08:45
Anmäl svaretAnmäl svaret

Det som slår mig är BMW helt tappat sin designsjäl efter Chris Bangle.

Tycker att fronten precis som på Z4 luktar lite väl mycket Fiat spider. Hajen är helt borta nu och bilen har fått underbett, njae.
Aktern har de fått till ännu fulare än vad den redan är på 6-serien. Kanske är det Biltema-spoilern på luckan som gör det?

Jo då bmw_jerry du kommer att ha råd äga den, som ägare nr 10 med astronomiska service och reparationskostnader;)

EB           IP: ...[144.128]
Antal inlägg8.882 st
Postad/Inlagd2019-06-05 09:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man kan undra när 7200 varv blev "varvvilligt".

Jag förstår inte riktigt varför man köper en sådan här över en 850i, eller varför tillverkare maskerar stora 2-tonsbilar som sportbilar? Vingar, stora luftintag som inte har något större syfte? Det är ju en stor lyxbil. Vanlig automatlåda, fyrhjulsdrift och så vidare. 99% av bilarna kommer inte komma i närheten av en bana.
          IP: ...[5.16.83]
Antal inlägg2.237 st
Postad/Inlagd2019-06-05 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Provkörde en M850i ett par inspirerande timmar förra veckan. God bil och 530hk borde räcka till men en M är väl alltid en M.

M...en bilen tilltalade mig inte det minsta, den var kul att köra absolut men inget som jag skulle vilja ha i vardagen.

Som Pula säger, i framtiden kommer dom att vara ruskigt billiga i inköp, men resten kommer att kräva ett mindre lands BNP för att hålla igång. En kompis som kört mycket och många BMW sa om 850:n att ja jo det är nog bäst att byta efter 1000 mil medan allt fortfarande funkar. Efter det är det nog ingen kul historia.

BMW, premium mest till priset.....

Niklas

Fransosen           IP: ...[.64.129]
Antal inlägg889 st
Postad/Inlagd2019-06-05 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Såna här bilar tar man på företagsleasing tre år med allt inkluderat så slipper man huvudbry.

acey

Jag håller med och det är en tråkig utveckling hos BMW, bilarna ger inget tillbaks längre och det känns som själen inte finns kvar och dom tar efter japanska tillverkare vad gäller designen.

Skulle jag köpa idag en stor bil som denna skulle det bli AMG, de håller ändå stilen fortfarande.           IP: ...[204.240]
Antal inlägg358 st
Postad/Inlagd2019-06-05 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Gillar fronten, men baken är sådär. Det är en maffig bil, men inte lika snygg som 6:an den ersätter. Vete fan om den är fulare än Bangle-6:an, det är ju inte en snygg bil i mina ögon (men rätt cool design på sin tid). Fast alla tycker vi ju olika.

Interiört är det ju ett enormt lyft dock. Var jäkligt imponerad av 850:n jag provade. Och hade gärna haft en 850 eller M8 då jag gillar konceptet. Men precis som med 6:an så är det ju en helt meningslös bil praktiskt sett. Speciellt coupen är väldigt begränsad (inget baksäte i praktiken) och den är gigantiskt för att egentligen bara rymma två personer. Besviken på växellådan, DCT är ju sjukt mycket bättre för körupplevelsen. Kändes väldigt märkligt i en så pass motorstark och ändå hyfsat sportig bil för sin storlek med noll feedback vid växling även på högt varv.

Men för mig som bor själv i lägenhet så hade det funkat mer än bra, klarar mig ju med M4:an idag. Fast kundkretsen är nog väldigt snäv. Förvånar mig att det ligger så många 850 på blocket, känns som alla handlare fått hem minst en. Och för det priset hade jag knappast nöjt mig med en lagerbil om den inte skulle råka ha helt rätt spec. De blir väl sålda, men frågan är vad som händer med värdet på de 850 som redan är ute när M8 börjar levereras?           IP: ...[203.123]
Antal inlägg280 st
Postad/Inlagd2019-06-06 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret

Bmw M3 E90 -10
Bmw 328i -00

Enda anledningen jag kan komma på att köpa en 8a är väl skrytfaktorn mot grannarna : "jag har råd med dyrare bil än dig", personligen, om jag hade de pengarna att köpa bil för hade jag köpt en M2 comp till helgen och en 440 gran coupe till vardan.......           IP: ...[158.119]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2019-06-07 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Alltså!!!!

Har inte provat dock 850M men bara sett och hört M8 i real life I München förra veckan iom jobbet.

Den är helt grym och har aldrig sett ngt fetare och mer anti PK. 😀😀😀😀😀

Kommer definitivt köpa en om jag kan få med familjen! Vilket tyvärr inte är så troligt😅😅😅

IP: ...[.129.18]
Antal inlägg346 st
Postad/Inlagd2019-06-08 13:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
En frän BMW ska ha fyra saker:
Aggressiv design
Bakhjulsdrift
Manuell låda
Kraftfull motor

Designen tycker jag är bra och motorn skulle helt klart duga till mig :)
Har aldrig kört något med 600 hästar och det kanske är oundvikligt med 4-hjulsdrift.
Handikapplådan gör dock bilen helt ointressant, även om pengar inte hade varit ett problem.
Kan ju lika gärna köpa en Merca om man inte kan slippa automat.
Antar att BMW vet att de som är beredda att slanta för dessa bilar vill ha automat vilket är ett trist faktum.
          IP: ...[233.237]
Antal inlägg358 st
Postad/Inlagd2019-06-08 15:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Inte för att jag vill ha manuell, men alternativet hade varit trevlig för de som vill. Men det är nog försvinnande få av tilltänkta nybilsbeställarna som vill ha det.

Mer förvånande att de tagit bort DCT, det är säkert billigare med automaten men det är ju inga billiga bilar.           IP: ...[203.123]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2019-06-08 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Visst är det så. Skulle tro att 0% av de som verkligen köper en (läs har råd) är intresserade av en manuell.

Exempelvis hur många Ferrari, Lamborghini och för den delen Porsche med samma effekt säljs med manuell låda?

Antar att de anser enkelkopplingen har blivit lika bra. Men dessutom så finns det ett miljömupps argument då dubbelkopplingen inte är lika bränsleffektiv.

Antal inlägg889 st
Postad/Inlagd2019-06-08 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Enkelkopplingen är inget annat än en garanti och kostnadsfråga för tillverkaren och BMW har valt gå den billiga vägen precis som med allt annat de gör idag.

Enligt vad jag läst har BMW haft stora servicekostnader med DCT lådorna och därför gått över till gammal teknik, har sett bilder där det ligger metallflis redan efter 2000mil på DCT lådorna när dom bytt olja.           IP: ...[204.240]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2019-06-08 20:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Lanab

Gå tillbaks till det gamla?

Dubbelkopplingslåda är inte direkt ny teknik. Men det var faktiskt BMW som var först.

Åddi och VW har det tom i sina billigaste dieselbilar.

Tror snarare att enkelkopplingen har förfinats och är nu lika bra som dubbel och då finns det ju ingen anledning att behålla en konstruktion som är både dyrare i tillverkning och drift.

Antal inlägg8.882 st
Postad/Inlagd2019-06-09 07:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
När var Bmw först med DCT? Porsche var först i tävlingssammanhang och Audi / VW
var först med DSG på bred kommersiell front. Bmw var snarare sena på bollen och envisades med smg vid sidan av de vanliga automatlådorna.

Har man kört en riktigt bra DCT så vet man att det finns inga anledningar att välja en ”vanlig automat” istället annat än av kostnadsskäl.           IP: ...[.56.209]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2019-06-09 09:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK

Det beror lite på vad som avses. Men du har helt rätt i enlighet med Wikipedia.

Tja har själv kört båda senast för ngn vecka sedan och skulle nog inte uttrycka mig så kategoriskt.
(BMW)

Tror mer att det handlar om hur grejerna lirar tillsammans.

Har hittills kört ett antal tusen mil DCT i diverse VW och sämre skit i avseende på låda får man nog leta efter.

Dock mina högst personliga uppfattningar.

Antal inlägg280 st
Postad/Inlagd2019-06-09 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret

Bmw M3 E90 -10
Bmw 328i -00

Jänkarna har ju manuell låda på corvette zr1 med 765 häst. Jag anser att en manuell M8 hade varit utmärkt. Låga driftkostnader, ingen risk för överhettning med limp mode. Som gammal M-bilsförare (jag är inne på min tredje M3:a) är jag glad varje gång en ny M kommer med manuellt alternativ. Dock märks det att nybilsköparna drar allt mer mot automat. Gjorde en sökning på blocket igår på F80. Hittade EN vagn. Då är det lättare att hitta bland M2orna. Lutar åt en sådan när jag lämnar över V8an till nästa glada ägare.......           IP: ...[158.119]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2019-06-09 11:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Ja fast M8 är ju inte direkt en sport bil typ Corvette och i viss mån din M3.

M8'an är stor som ett hus och jag tror att kundgruppen är mer bling/lyxbilsköpare än sportbills entusiaster.

Kan tillägga att jag själv gillar manuell låda

Har bla. ägt en S2000 en helt underbar SPORTBIL allt lirar tillsammans låda ,motor, styrning chassi...( Även en gt86 dock jäkligt överreklamerad)

Men de bilar med lite mer effekt jag testat så har de manuella alternativen inte varit speciellt bra.(inkluderar Corvette)

Igen ingen vetenskap endast personlig uppfattning.

Antal inlägg358 st
Postad/Inlagd2019-06-09 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Min största invändning är att DCT är ett så himla bra mellanting. Med paddlarna så känns själva växlingen ordentligt och som att man själv gjort något aktivt. Visst, inte som koppling och spak, men ändå åt det hållet. Det smäller lite i vagnen och man får feedback. Då pratar jag om BMWs DCT. Samma att man måste peta på pedalen för att den ska gå i växel och börja rulla, små saker men det spelar rätt stor roll för upplevelsen.

Den vanliga automaten ger ingenting. Jag tryckte på bra i en M5 och växlade på relativt högt varv från 1:an och 2:an. Det enda som skvallrade om att jag gjort något var att varvtalet sjönk. Ingenting annat. Vilket ju rent tekniskt är jättefint och grymt bekvämt. Men det ger ingen känsla av aktivt körande eller val. Jag hade mer eller mindre lika gärna kunnat köra i automatläge, lådan är säkert bättre än mig ändå.

I en typ 850 känner inte jag att det gör så mycket, det är ändå en stor lyxvagn och inte en M-bil. Men i en M8 eller för den delen M5 kan jag tycka att det känns konstigt. Inte för att det är små livliga bilar ändå, men det känns fel på något sätt.           IP: ...[203.123]
Antal inlägg889 st
Postad/Inlagd2019-06-09 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
428

Lyssna på vad andra säger istället, jag har aldrig sagt att det är den nyaste tekniken men single clutch är gammal teknik och DCT är ny teknik jämfört med single clutch!

Enda anledningen BMW gick från DCT är pga mängden garantiärenden och att den var för dyr, inget annat, BMW i många fall velat kapa kostnaderna så långt det går.

Och nej, en modern single clutch är inte lika bra som en dual clutch trots att du vill tro annat.

Snälla jämför inte en Porsche med en BMW, inte ens i närheten samma kvalite och PDC på en Turbo S är inte som en DCT på en M5 F10.           IP: ...[204.240]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2019-06-15 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
OK du har mycket rätt i vad du skriver men.

Min påäng är att en DCT låda inte per automatik är bättre än en singel clutch.

Ett typ exempel av ganska gedigen erfarenhet.

M4 CS gentemot min växlar helt sömlöst. Men beror det på lådan ?

Enligt mig NEJ. Det beror till största del på att M4 har dubbla turbo. Dvs ingen lagg.

Har kört VW dubbelkopplingslåda ett antal 1000 mil och slutade för ca 2 månader sedan med min Q Audi och jämfört med min 4'a så är den totalt skit.

Igen är övertygad om att det är kombon som är grejen.
Antal inlägg358 st
Postad/Inlagd2019-06-15 16:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Om det inte är en vansinnig skillnad på M4 och M4CS så växlar den absolut inte sömlöst.

Testa att dra upp den mot maxvarv på växel 1-3 i sportläge med snabbaste växlingen och växla upp. Den smällen är inte att leka med, och bilen tappar greppet om det inte är helt torrt.

I min värld positivt för körkänslan. Men om alla tycker det är bra? Tveksamt, det är ju inte "bekvämt".

Det går att låta den växla nära nog sömlöst i comfort/eco men då är det å andra sidan som att köra vilken 200hk bil som helst om man inte gör en kickdown.           IP: ...[203.123]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -05
Pris: 48.000:-

BMW M5  -93
Pris: 250.000:-

BMW 335iA touring  -07
Pris: 155.000:-

BMW 535i GT  -10