AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

325 -05 gula varningslampor

Visad 2.238 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg121st
Postad/Inlagd2019-06-04 15:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Enligt instruktionsboken:
Körstabilitetsreglersystemen inklusive ABS och punkteringsindikeringen ur funktion.
Vad måste göras?
Började punktbromsa lite Hur som idag, precis som om jag fick sladd. Har tidigare varnat för slitna bromsbelägg..           IP: ...[5.87.86]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-04 18:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med största sannolikhet är det en ABS-krans som rostjackat (svullnat pga rostning underifrån) och den går nu emot ABS-sensorn som i sin tur spelar alla systemet ett rejält spratt.

Den punktbromsar inte utan det är DSC-systemet som går in och stryper gasen helt och hållet under korta perioder (DSC-systemet tror egentligen att bilen sladdar hejdlöst med ett hjul). Låter du det gå lite värre så går DSC-systemet och stryper gasen under längre perioder. Det är bara att hålla nere DTC-knappen tills DSC-systemet stänger av sig - då är det bara att tuta och köra vidare.

Tar du en titt på vänster eller höger bak så kommer du nog se att en av ABS-kransarna kanske skiner/blänker på något ställe runtom - då vet du att det är här det är problem.

Eller så kör du ett tag och till slut blir det såpass knäppa signaler att systemet slänger en felkod och då vet man direkt vilken sida man ska fokusera på.

Min E87 120i fick detta problem för 5 år sedan och då var det höger bak som strulade (och den sidan åtgärdades).

Nu i veckorna började samma symptom uppträda igen - visade sig via felkoder att det är vänster bak denna gång (vilket jag egentligen bara gått och väntat på - men tog längre tid än jag trodde innan den här sidan flippade ut).



Felkoder som är bra att hålla utkik efter (de som jag fått upp)
0x5DC1 - wheel speed sensor rear right extrapolation
0x5DB1 - wheel speed sensor rear left extrapolation



Finns massor av trådar på AP - här är ett urval
[LÄNK]



Men i vanlig ordning ska man felsöka innan man börjar byta delar (innan man börjar byta någon del ska man mer eller mindre veta vad felet är) - ovan nämnda information är mest till för att snabba upp felsökningsproceduren.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-04 18:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Tack, från en inte allt för händig man:)

Som sagt den varnar för : abs, slitna bromsbelägg ( vilket de varna om på besiktningen förra året),
Däck tryck, Bromsvätska.
Ska jag strunta i allt det och gå på en felsökning först?           IP: ...[5.87.86]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-04 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Ska kanske tillägga att parkeringsbromsen knappt tar.

Samt att jag försökte slå av dtc under körning, men den svara ej på det.
Kanske måste göra det innan man rullar?
Men som sagt vad är första steget, felsökning?           IP: ...[5.87.86]
Antal inlägg22.088 st
Postad/Inlagd2019-06-04 19:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...kan också vara en eller flera ABS-givare som är dåliga.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-04 20:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla fel (ABS, DSC, punkteringsvarning) kommer med stor sannolikhet från samma felkälla - dvs att ett korrekt ABS-signal inte tas emot från ett eller flera hjul - alla dessa system är beroende av korrekt information från ABS-sensorerna. Men det kan vara annat fel - det vet man dock efter en korrekt felsökning gjorts.

Nja, tror faktiskt inte det är varningslampan för bromsvätska som lyser i det här fallet :-) Tror den lampan i det här fallet har betydelsen "bromssystem".



Att den varnar för slitna bromsbelägg och att handbromsen tar dåligt är med största sannolikhet två helt andra och helt separata problem. Fast med säkerhet vet man först efter att en korrekt felsökning gjorts.



Jodå, ska fungera - fast du måste hålla inne DTC-knappen i typ 3-5 sekunder tills DSC-symbolen dyker upp i instrumentklustret med ett streck över det. Du kan göra det närsomhelst - händer att jag behövt göra det under körning. Men varje gång du stänger av bilen så försvinner att du stängt av DSC-systemet.



Frågan du ska klura på är om du vill eller kan göra någon av felsökningar och/eller reparation själv.
Enklast är lämna bilen till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). De fastställer med säkerhet vad som är fel (men med 99% säkerhet är det problem med ABS-krans och ABS-givare på något av bakhjulen) och byter det som behöver bytas.

          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-04 20:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gissar det ser ungefär ut såhär i ditt instrumentkluster :-)
[LÄNK]

Och här innan har det även dykt upp varning om punktering (men den symbolen ersattes av ABS-lampan).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-04 20:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Symbolen med "utropstecken inuti en ring med bromsbackar runtomkring" har multipla betydelser. Både vad den kombineras med och vilken färg den har :-)

Lyser denna lilla symbolen ensamt i rött = Handbromsen åtdragen

Lyser denna lilla symbolen i rött OCH samma stora symbol i rött = Bromsvätskenivån för låg

Lyser denna lilla symbolen OCH en stor symbol med bil upphissad på lyft = Bromsbeläggen är nedslitna

Lyser denna lilla symbolen rött OCH den lilla ABS-symbolen i gult OCH den lilla DSC-symbolen i gult = Körstabilitetsregleringen inklusive ABS ur funktion.

Lyser denna lilla symbolen gult OCH den lilla ABS-symbolen i gult OCH den lilla DSC-symbolen i gult = Det föreligger ett fel i körstabilitetsregleringen. Den elektroniska bromskraftsfördelningen EBV är fortfarande aktiv.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-05 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Nu verkar det som en kombo av det du nämner sist och lite som jag nämnt tidigare.

Det går inte att se på av DSC eller DTM..
Kvittar om jag håller in 10 sek nu..
Vad gör man?
Går det att köra 1 mil till närmsta verkstad för felsök?           IP: ...[5.87.86]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-09 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du menar att de små (överst) ABS-, DSC- bromssystemsymbolerna lyser gult?

Sen lyser ett gäng av de stora (underst) symbolerna, exakt vilka är enklast att kolla genom att visa lagrade Check Control meddelanden. På min så ligger där lagrat varning för ABS, DSC, bromssystem och punktering.

Jodå, ska gå att stänga av DSC. Starta bilen (inga varningslampor förutom isåfall punkteringsvarning) ska dyka upp. Håll inne DTC-knappen i minst tre sekunder (tills man ser att DSC-symbolen med ett streck över dyker upp).



Nu är det ju fullt möjligt att du faktiskt har ett annat fel än standardfelet (med strulande ABS-sensor).

Därför är det rekommenderat att lämna bilen till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (se mitt förrförra inlägg) för att få problemet undersökt och åtgärdat.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-09 21:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Ja precis.

Dilemmat är att det numera inte bara är varning för slitna bromsar utan allt tänds från start, alltså alla de gula varningslampor du nämnt.

Det går inte att stänga av det?
(Tidigare gick det från start med endast en varningslampa tänd.
Ja den för slitna bromsar.           IP: ...[.93.150]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-09 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, börjar misstänka att det är något annat fel.

För är det bara ett intermittent fel på ABS-sensorn så är alla varningslampor borta nästa gång man startar bilen (och varningslamporna tänds först när systemet märket av något problem - händer ofta vid tex gupp eller rondell då man får lite rörelse i hjullagret). Men i ditt fall verkar de dyka upp konsekvent vid varje uppstart, vilket tyder på att det är ett annat typ av fel (eller att samma typ av fel övergått från intermitten till konstant).

Det är nog därför inget händer när du trycker på DSC-knappen för att deaktivera systemet (för att i ditt fall har alla system redan deaktiverats såfort du startade bilen pga att ett eller flera fel detekterades redan vid uppstarten av dessa system). Det vill säga - alla dina system är redan avslagna redan vid uppstart - därför händer inget när du försöker slå av dessa (för de är redan avsslagna).

          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-09 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Ja kan vara att det är som du skriver, har övergått till konstant.

Men känner igen allt du tidigare nämnt.
Förut så fanns inga varningssymboler (mer än den jag tidigare nämnt) vid uppstart.

Får väll höra vad bmw säger vid felsökning.
Har ändå en tid för att checka den kontakten till fläkten, Som alla fick med brev.           IP: ...[.93.150]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-09 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Men den går väll att köra till verkstan utan att den "stryper gasen" som du tidigare nämnt?

Tack för dina svar           IP: ...[.93.150]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-09 22:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jadå, inga problem att köra även längre sträckor (får bara tänka på att du inte har hjälpsystem som ABS och DSC tillgängliga).

Eftersom dina system verkar deaktiveras direkt vid uppstart så är allt avstängt (och några märkliga försök att styra upp "spöksladdar" ska ju då inte hända).

I mitt fall så tror ju systemet att allting fungerar och plöstligt får den en signal att vänster bakhjul spinner märkligt och har tappat allt fäste (på grund av att ABS-sensorn "glappar") - klart att systemet då går in och stryper gasen tills den tycker att allt är under kontroll.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-09 23:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Ja precis så höll den på, Som du beskriver sist.

Det var så allt började, när jag kom fort i en kurva med en "skarv i vägen".
Allt var under kontroll men den ströp gasen och flera symboler dök upp.           IP: ...[.93.150]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-09 23:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, men då kanske det gått så långt att ABS-sensorn slitits sönder helt och hållet.

Har du tur är det så enkelt att du bara behöver en ny ABS-sensor och en ny ABS-krans (fast auktoriserade BMW byter inte ABS-kransen utan hela drivaxeln - vilket är slöseri på både material och pengar då det är 70 SEK vs 7000 SEK).

Följ gärna upp i tråden vad BMW hittar för något!
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-09 23:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Ja jag hörde lite på Mekonomen också och som jag tolkade det så byter de också ut "allt" ( för de säger att kransen sitter "innuti".)

Frågan är vart man annars vänder sig för att få jobbet gjort.

Det kan jag göra:)
Tack           IP: ...[.93.150]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-10 00:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det finns två varianter. Antingen är ABS-kransen inbyggt i hjullagret eller så sitter ABS-kransen utanpå CV-jointen.

Har du ABS-kransen inbyggt i hjullagret så kan du såklart aldrig få problemet med rust-jacking och sönderskavd ABS-sensor (men det kan bli problem med ABS-kransen inuti hjullagret likväl fast mycket ovanligare).



Här kan man se den tjocka typen av ABS-kransen som användes till tex E30, bilden här nedanför är från min E30 325i -88 (och ABS-kransen i lika fint skick även 30 år senare)
[LÄNK]

Men på senare tid monterar man dit ABS-kransar gjorda av utstansade chipspåsar (bilden nedan visar den typ av drivaxel med ABS-krans som jag har på min 120i)
[LÄNK]

Auktoriserade BMW byter (eller ens säljer) som sagt aldrig bara själva ABS-kransen (fast det är bara den som är problemet) utan de byter hela drivaxeln.

Jag lämnar min bil till en vad jag kallar "BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik" och där valde vi en temporär lösning där vi shimsade ut ABS-sensorn en aningens (för att få ut maximal livslängd av drivaxeln eller tills det att det kom ut ABS-kransar på eftermarknaden då mina ABS-kransar inte fanns att köpa lösa vid den tidpunkten). Den shimsningen har hållt i mer än 5 år och håller fortfarande lika bra - så jag kör på det så länge det håller (och tar ett större krafttag när den "temporära" lösningen slutar fungerar).

ABS-krans finns numera att köpa lös till min modell, exempelvis Schmiedmann har den i sitt utbud. Ok, 70 SEK var väl lite överdrivet då... Men 500 SEK vs 7000 SEK är ända en viss skillnad... Arbetskostnaden är i grova drag samma då drivaxeln måste bort i båda fallen. Och tänk på att den nya drivaxeln för 7000 SEK har samma utstansade chipspåse ditkrängd - de har ju inte gjort någon förbättring i design/materialval för att minska problemet. Så du köper en dyr ny del med samma dåliga konstruktion...
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-06-10 10:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i-05
Okej,

Vet du vilka som skulle kunna montera enbart givare och krans?

Går den igenom besiktningen med dessa varningslampor lysande?           IP: ...[5.89.68]
Antal inlägg10.481 st
Postad/Inlagd2019-06-10 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
NFS i Malmö var mycket hjälpsamma för mitt specifika fel på just min bilmodell och för just mina förutsättningar och specifikationer :-)

Fast är ju inte säkert att du ens har samma lösning (du kanske har ABS-kransen i hjullagret) eller du kanske inte ens har samma problem (finns ju möjligheten att du har ett helt annat problem där lösningen inte är ny givare/krans).

Nope, den går tyvärr inte igenom besiktningen (ju mer vi klistrar på våra moderna bilar desto mer failure points skapar vi för att få underkänt på besiktningen) :-(
          IP: ...[2.68.12]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-

BMW 325i M-sport  -08
Pris: 92.500:-

BMW 540i/6  -98
Pris: 26.000:-

BMW 730d  -17
Pris: 530.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen