AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

M235i 2015 - Ojämnt varvtal vid start med kall motor

Visad 1.001 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg48st
Postad/Inlagd2019-06-02 14:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i xDrive Coupé -14
Har en 235a jag tog ut vid årsskiftet 14-15 som nu hunnit gå ca 7.500 mil.

Inte haft några problem och allt har funkat klockrent såhär långt. Utfört service enl BMWs intervall där de bytt olja, bromsbelägg etc. Annars inte behövt göra något med bilen under de här åren.

Sen ett par veckor tillbaka har jag märkt att bilen vissa gånger men inte alltid vid kallstart går upp till sina vanliga 1200-1300 varv men bara efter en sekund eller två droppar varvtalet så den nästan tjuvstannar.

Precis innan jag tror motorn ska lägga av är det som den "kommer på sig själv" med att hålla på och tjuvstanna och då kvickt ökar varvtalet igen tillbaka till de normala 1200-1300 när motorn är kall. För att sen efter en stund gå ner till normalt tomgångsvarv runt 600-700 där den ligger jämnt och fint.

Under körning funkar allt precis som vanligt. Inte märkt av några problem med varvtal eller på annat sätt.

Var förbi och snackade med BMW där killen på service sa att han själv haft exakt samma problem med sin M3a men att det sen försvann av sig själv. Fick en tid i slutet på juni när jag kan komma in och låta dem kolla upp den ifall det inte hunnit försvinna av sig själv innan dess.

Någon här inne som haft samma problem?

Känns spontant som att det kunde vara någon givare eller nåt som inte funkar helt 100...?           IP: ...[4.3.194]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2019-06-05 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528i 2011
Låter som en vacuumläcka i insuget så att det kommer in mer luft än vad motorn tror. T.ex. spricka i något rör, trasigt membran till vevhusventilation, trasig packning eller liknande. Man kan hitta det genom att fylla insuget med rök och se var det läcker ut, kolla youtube.
Det bör även gå att se om det kommer in för mycket luft om man kopplar upp bilen mot dator och läser av realtidsvärdena men det bör ju verkstaden göra som åtgärd nr 1.           IP: ...[118.165]
Antal inlägg42 st
Postad/Inlagd2019-06-13 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530d -19
Kör du på dammiga vägar? smutsigt under huven? MAF sensorn är det första jag tänker på med tanke på milen..           IP: ...[2.73.44]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2019-06-17 18:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i xDrive Coupé -14
Tack för tipsen!

Kör inte på dammiga vägar och hyfsat rent under huven.

Har en tid bokad nästa vecka så får vi se vad de kommer fram till.           IP: ...[4.3.194]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07
Pris: 135.000:-

BMW M3 Coupe  -08
Pris: 369.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen