AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Laddtips för I3 utan snabbladdning

Visad 2.017 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7st
Postad/Inlagd2019-06-01 11:49
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -98
Har köpt en i3 REX från sent 2015, 60A 22 kw (modell 2016)
Denna har inte snabbladdning och vi undrar vilken lösning som är bra att ha hemma och vilken sladd man ska köpa så man kan ladda bilens snabbaste möjlighet på alla laddstolpar som erbjuds.

Alltså om det är 3,7 kw eller 7,4 kw som är max för bilen och vilken amper ska lösningen ha hemma. Nu har jag den vanlig sladden som följer med bilen och sätts i ett vägguttag. Den laddar från tomt till fullt på ca. 10 timmar. Kan man få ner det till 6 timmar med annan lösning hemma?           IP: ...[138.173]
Annons
Antal inlägg1.678 st
Postad/Inlagd2019-06-01 17:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
60Ah 22kWh

Ladda 22kWh på 10 timmar ger en laddström på ~9,5A.
6 timmar kräver en laddström på ~16A enfas. (22000/6/230)
Det är direkt olämpligt med ett så högt strömuttag under så lång tid ur ett vanligt schuko vägguttag.

Kan man fördela lasten över tre faser får man ner strömmen till ~5,3A.

En laddbox.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[210.153]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-01 23:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -98
Tack för svaret!
Men vad klarar en i3 utan snabbladdning att ta emot för styrka om jag ska fixa laddbox hemma. Vad blir lämpligt att koppla till den eller vilken sorts laddbox lämpar sig för dessa bilar.           IP: ...[138.173]
Antal inlägg6.391 st
Postad/Inlagd2019-06-03 08:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Det finns flera frågor i detta.

1) Vad har du för huvudsäkring i huset?
2) Är det viktigt att det går så snabbt som möjligt och du är beredd att säkra upp och ta kostnader?
3) Är det viktigt att ladda så snabbt som möjligt utan att säkra upp?

En laddare på 3,7kW använder 16A i enfas. En 7,4 kW använder 32A i en fas. Det betyder att du behöver minst en 35A huvudsäkring för att kunna använda en 32A utan att direkt skjuta säkringen.

Bättre är då att installera en 11kW box. Den använder 16A i tre faser. Därav går det mindre ström på en fas, men mer totalt och därmed högre laddeffekt. Som jag förstått det så tar i3 emot 11kW. Värt för dig att dubbelkolla!

Jag rekommenderar att du installerar en 11kW laddbox, väljer till lastbalansering så att säkringen inte går när du använder annat i huset.           IP: ...[2.15.69]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2019-06-03 09:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
i3 med 60Ah batteri tar bara enfas-laddning. Har inte bilen snabbladdning är det 3,7kW som är max laddningseffekt.

Det är endast med laddbox som du kan maxa laddningen till 16A om installationen tillåter. I det vanliga vägguttaget kommer du upp i max ca 13A.           IP: ...[168.112]
Antal inlägg6.391 st
Postad/Inlagd2019-06-03 09:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
mephisto, aha! Bra att du visste det, trodde i3 höll en högre nivå än så.

Då ändrar jag mig till att det är det 3,7kW som även jag rekommenderar! =)           IP: ...[2.15.69]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2019-06-03 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Ja, den första (60Ah) lämnade mycket att önska. Snabbladdningen kostade extra och på AC blev det 32A enfas, inte lätt att dra nytta av :)

Med 94Ah batteriet kom äntligen trefas-laddning.           IP: ...[168.112]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-03 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -98
Tackar!!

Huset har 25 A men med tanke på bilens begränsning (utan snabbladdning) så känns det inte jättelönt att få till det snabbaste då det inte verkar skilja så mycket från den sladden jag har idag, skulle tro att det är den som följer med bilen.

mephisto skrev: Det är endast med laddbox som du kan maxa laddningen till 16A om installationen tillåter. I det vanliga vägguttaget kommer du upp i max ca 13A.

Det skiljer väl inte så mycket i tid på ett 60Ah, sällan bilen är helt tom. Om man ska använda det som följer med bilen och vill köra på dessa 12A-13A bör man säkra upp det uttaget med en egen jordfelsbrytare eller något annat att tänka på?

Kört med vanligt uttag nu i några dagar och visst sladdarna blir lite varma men inte jättevarma. Sladd på laddkabeln och ledning i förrådet håller samma temp är min uppskattning.

          IP: ...[8.102.1]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-03 15:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -98
En fråga till. Tänkte köpa en extra laddsladd att ha i bilen så man kan ladda på stan i Typ 2 kontakter. Behöver alltså inte lägga pengar på något annat än 3,7 kw sladd. Allt annat (högre) ger mig inget extra, är det så man ska tänka?           IP: ...[8.102.1]
Antal inlägg6.391 st
Postad/Inlagd2019-06-03 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
En vanlig schuko-laddsladd brukar kunna ge max 10A. Det är också en vanlig säkring till eluttagen.

Jag rekommenderar dig att köpa en laddbox till hemmet. Inget i din elanläggning som den är just nu är dimensionerad för 10A kontinuerlig ström i flera timmar. Eluttaget och kablaget i huset till elcentralen är byggt för tillfälliga strömmar av den storleken. Med en laddbox dras en ny kabel till elcentralen dimensionerad för detta.

Ha lite is i magen och vänta in slutet av Juni, det kommer nog ny information om ladda-hemma-stöd då!           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.020 st
Postad/Inlagd2019-06-04 08:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw i3-17
MB 300 DE -20
X5 45e -Beställd.
Jag har kört utan laddbox i snart 3år bara rätt i vägguttaget tar ca 12h att ladda fullt från helt slut, fast oftast är det ca 70% batteri kvar när jag laddar.
(Har 60Ah REX) Kostar ca 300kr i höjd elräkning varje månad.           IP: ...[.43.130]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-05 22:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -98
Hej!

Tack för alla svaren! Ska bli intressant att se vad nya ladda hemma stödet blir. En fråga till sen är jag klar grabbar!

Fick inte riktigt svar på vilken sladd jag ska köpa så jag kan ladda på en laddstolpe i stan med Typ 2 kontakt, jag skrev:

En fråga till. Tänkte köpa en extra laddsladd att ha i bilen så man kan ladda på stan i Typ 2 kontakter. Behöver alltså inte lägga pengar på något annat än 3,7 kw sladd. Allt annat (högre) ger mig inget extra, är det så man ska tänka?

Drar den slutsatsen för att mephistor skrev: i3 med 60Ah batteri tar bara enfas-laddning. Har inte bilen snabbladdning är det 3,7kW som är max laddningseffekt.           IP: ...[138.173]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2019-06-07 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
BMWs originalkabel är bra och inte dyrare än andra tror jag, strax över 2000 kr gav jag 2014. Nu för tiden tror jag den ingår vid nyköp av en elektrifierad BMW.

Den rullar ihop sig som en gammal telefonsladd, det är praktiskt när den ska packas ned.           IP: ...[109.101]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3 Limousine  -95
Pris: 275.000:-

BMW 530 d x-drive  -12
Pris: 185.000:-

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen