AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

Kommande prisnedgång på M-bilar?

Visad 3.778 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg160st
Postad/Inlagd2019-05-23 12:52
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M5 2007
Noterar att det nu finns 24(!!) st M5 E60 på blocket, måste vara rekord? Billigaste på 159´men det kommer säkert förändras inom kort. Priserna på E90/2 verkar ligga stabilt dock och utbudet är mycket dåligt, speciellt på LCI E90 modellen. Kan man vänta sig ett ras när lågkonjukturen kommer med full kraft eller kommer tvärtom priserna att stiga? Vad tror ni?           IP: ...[127.186]
Annons
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2019-05-23 13:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M140
ja dessa bilar kommer nog minska, utbudet är för stort ifh till marknaden ( alla M )

bensinpriset..elbilar spär på den negativa trenden.

IP: ...[.49.131]
Antal inlägg4.588 st
Postad/Inlagd2019-05-23 13:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Panamera 4S -14
Golf -14
+1 Pellepirat
Lågseriebilar kommer dock alltid att hålla värdet (M5 e60 touring, M3 CSL, M4 GTS m.fl.)           IP: ...[.72.207]
Antal inlägg14.407 st
Postad/Inlagd2019-05-23 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E90 tidiga ex har ju kostat 330tkr i flera år nu. Kan inte hålla.           IP: ...[182.2.1]
Antal inlägg11.176 st
Postad/Inlagd2019-05-23 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Om konjunkturen går ned med 20-30% på 2-3 år så borde bilpriserna följa med ned i liknande siffror. Törstiga bilar sjunker väl mest? Bilar med låg förbrukning och skatt kommer att bli populära, dock inte stiga i pris. Nybilsförsäljningen har redan mattas av m h t Bonus-Malus och den trenden lär fortsätta med en kommande lågkonjunktur. Sen om momentet skatter för befintliga bilar justeras om några år(mest en tanke om skatteunderlaget minskar m h t en lånkonjunktur) då lär väl priserna röra sig med.
Mina fem öre..
Asken           IP: ...[236.229]
Antal inlägg5.984 st
Postad/Inlagd2019-05-23 15:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Asken, en konjunkturnedgång av den digniteten (beroende på vad du menar med en nedgång i konjunkturen på 20-30%) påverkar såklart motorstarka bilar mycket mer.

Hem, mat och bruksfordon, m.m. som är sånt som folk behöver går ner motsvarande siffra, mellan lyxvaror går ner avsevärt mer. Motorstarka äldre bilar får vi klassa som lyxvara här. Men en rimligare justering i konjunkturen gör ju inte att bilarna rasar i värde, men ner går dem.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2019-05-23 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
M140
känns som folk värderar andra saker än bilar idag..bilintresset i sig minskar desto mer vi närmar oss elbilarna.

Lite som motorcyklar, det ska bara dödas med höga försäkringar osv..           IP: ...[.49.131]
Antal inlägg11.176 st
Postad/Inlagd2019-05-23 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Grelle: ett exempel är hur enkelt det varit att låna till bostäder, där priserna i storstadområdena de sista åren kanske stuckit med de 20-30% som jag med min enkla syn anser de vara övervärderade med. Mellan tummen och pekfingret.
Bostäder behövs alltid men nu när bankerna strypt utlåningen mot för ett par år sedan.

Det du skriver om hem, mat mm var något jag började skriva om men tog bort. Är enig med dig där.

Det som riktigt påverkar är när företagen börjar dra åt svågremmen, börja avskeda personal, förhandla om löneminskningar, drar ned på förmånsbilar men sånt tar tid.

Jag tror att konjunktursvängningen kommer 2020 snarare än 2019. Den kommer bli utdragen i tid och verkan. Ta nu detta som tumme pekfingervärden och inget är rätt och inget är fel, det är bara teorier: Kriser kommer i 10-års cykler. Krisen 1990-1991 gjorde nästan Sverige bankrutt. Krisen år 2000 löste sig med att sedelpressarna kördes heta på båda sidorna av Atlanten. Krisen 2008-2009 tilläts inte gå lika långt även om (Portugal och några länder till) var hyfsat nära bakrutt men EU klev in och räddade. Med den konjukntursvängning som kommer nu finns inga skydd som fanns förut. Det finns inga gränser, ingen tullkontroll och inga "begränsningar" av marknader.Alla jobbar på en mer eller mindre gränslös internationell marknad med tillhörande konkurrens. Säg en firma som jobbar med god avkastning på pensionskapital som de lovat sina kunder att ha så ser de sig om i världen efter säkra investeringsobjekt. Det finns få ting kvar i världen idag som ger hög avkastning. Jordbruk, Industrier. Metaller, Olja osv osv. Alla kämpar om samma objekt. Många har stor kapitalbas, en stor portfölj. Riskerna blir högre, marginalerna sämre. Det går att förflytta miljardbelopp i valfri valuta på timmar runt hela världen.
Kraven på avkastningen slår storföretag i mindre bitar där långsiktigheten och därmed långsiktiga vinster går delvis förlorad. Det tar lång tid att bygga upp något medans det går att rasera på kort sikt. Flyttas 1/10 av ett mindre lands BNP på ett par veckor i en eller annan riktning påverkas mycket på ett oförutsett vis, det kan skapa en panik som egentligen inte har någon grund för alla ligger på spänn i o m det stora informationsflödet som är "svårsilat". Vem gör vad med vem?:)

Det kan komma ett krig någonstans i världen som kan bidra till konjunktursvängning när de olika supermakterna förändrar sina hittils kända drag.

Svårt att förutse allt men alla är eniga att konjunkturen kommer att svänga förr eller senare.

För att komma åter till M-bilar. Troligtvis blir 2020 ett bra år att pruta rejält på begärda priser:)

Mvh
Asken           IP: ...[236.229]
Antal inlägg147 st
Postad/Inlagd2019-05-23 18:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Såna här trådar kommer titt som tätt, jag kan dock inte låta bli att undra vad syftet egentligen är.. När kommer lågkonjunkturen? När rasar sportbilar generellt i värde? Ska jag vänta 5 år på att köpa en M3 eller Porsche OM de är billigare då..

Ja det vi vet är iaf att priserna på ex Porsche 996/997 faktiskt ökat en smula de senaste åren och likaså för flertalet Bmw M mm. Om det beror på att folk generellt fått det bättre, låg ränta eller att intresset för äldre sportbilar plötsligt ökat vet nog egentligen ingen.. Och spelar det nån roll?

IP: ...[.222.68]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2019-05-23 19:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
E90 M3 ZCP -11
Håller med Marcus, spelar det så stor roll? Dom flesta som köpt en M vill antar jag inte har gjort det som en investering, bara köra, smila, och gilla marknadsläget. Dom som vill köpa en (gammal) M och väntar in optimal priskurva, visst priserna går ner men bilarna blir också äldre/slitnare. Men framför all man kör inte bilen man vill medan man väntar...
Ska man däremot ha en ny modell kan det såklart vara vettigt att låta den få ett par år på nacken och köpa till halva nypris.
          IP: ...[192.134]
Antal inlägg772 st
Postad/Inlagd2019-05-23 22:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
För min del ler jag hela vägen framåt....."räddade" en M3 cab -03 2014, från "förortsdöden". Med små medel har jag administrerat den, från 9.200 till 10.200 mil på fem år. Idag får jag bra mycket mer än jag gav ( vågar inte säga hur mycket/lite...), men nöjet att vrida om startnyckeln och höra det dova mullret, är mycket mer värt än några 10 tusen i eventuell värdeökning.

Om andra är beredda att uppskatta denna underbara sugsexa, får vi se om den är till salu i framtiden.....

I kommande kärva tider, är priserna helt klart oklara, för min del spelar det ingen roll, vill jag ha nån annan grym prestandabil i garaget, säljer jag, annars inte....

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..           IP: ...[138.229]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2019-05-24 07:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
M140
nej det spelar kanske inte så stor roll egentligen. Det är mest hur var och en TROR det står sig. Dagens bilar har tagit ett stort steg framåt, framförallt elbilar. Tesla är Norges mest sålda bil. Det är klart elbilen kommer ta över om några år.

Förr sukta man efter en M3 som gjorde 0-100 på 5 sek. Det känns som var och varannan bil gör det idag. Har du inte 300+ hk i bilen så är det något fel på dig. Tekniken med trim har lämnat de "gamla bilarna helt enkelt.

Har man en M bil ska man bara vara lycklig, det är din bil och tycker säkert det är skitkul. Men att tro att det är någon samlarbil är nog fel..ifl random M bilar. Köparna är få men har säkert pengar..men ändå ett långskott.

Tycker många köper de och säljer de snabbt ( M2 ) ägande förhållanden är för dyra för 25 åringar i stan. Mina styvsöner är bilintresserade ( 25 -27 år ) De tittar på superbilar för miljoner. En sådan vill jag ha ( de har 21500:- brutto ) Ja , jo visst men ni får kanske se vad ni har råd med. Att de skulle sätta sig i en typ M3 E46 skulle aldrig hända..."den är för gammal".

Antal inlägg466 st
Postad/Inlagd2019-05-24 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge
Elbilar i skala 1/1 har givetvis inget med trådämnet att göra. Det känns idag väldigt osannolikt att den senaste versionen av "EL-tjorven" är på väg mot något slags genombrott i volym. [LÄNK] .

Problemet här är att "elbilskonceptet" ännu inte är konkurrenskraftigt. Norge? det landet är med all sin olja möjligen ett undantag. Men Norgemarknaden räcker knappast för att hålla en "ren" elbilstillverkare igång i Kalifornien.

ELbilar säljer ju dessvärre inte (ja med Norge som undantag då) och de går inte heller att producera produkten med vinst. Det sista är väl själva grundproblemet. Som referens till Teslas kräftgång i säljstatistiken [LÄNK] kan man titta på hur världens förmodligen mest lönsamma bilmodell, ja hur den sålt i USA.

USA-list-ettan, Ford F [LÄNK] säljer i USA så här, årliga försäljning nedan.

2018 909.330
2017 896.764
2016 820.799
2015 780.354
2014 753.851
2013 763.402
2012 645.316
2011 584.917
2010 528.349
2009 413.625

I samma ögonblick det fanns vinster att hämta på att tillverka "elbilar i fullskala" skulle givetvis de stora drakarna gå in – men nu gör det ju inte det, tyvärr...

Åter till trådämnet, dessa trådar återkommer som sagt med viss regelbundenhet, och det är väl så att e60n är nere och bottnar nu. Bilen är för ny att anses vara klassiker och för gammal för att vara ”het”. E61n verkar dock redan ha bottnat...

Om ännu några är kommer det att pratas om tiden man kunde köpa ikonen M5e60 för 160 kkr. Vi som hängt med ett tag minns ju när man kunde hitta en m3e30 för typ 90 kkr.           IP: ...[.158.37]
Antal inlägg867 st
Postad/Inlagd2019-05-24 11:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
pellepirat

Det finns absolut ingen anledning att tro det är självklart att batteribilar kommer ta över, media och politiker vill ju gärna tro det och den stora anledningen till att Tesla och batteribilar överlag är populärt i Norge beror på att staten i Norge skapat incitament för det. Frågan är ju också om Tesla ens överlever inom 5 år med tanke på deras usla finanser.

När fårskocken är grundlurad in i benmärgen så flyttar man över nuvarande drivmedelsskatten vi har idag över på el vilket kommer resultera i att det blir extremt dyrt för alla, även de som inte nyttjar batteribilar och sen har vi en ny diskussion om att elpriserna är åt helvete och folk kommer göra stor sak av det igen, what comes around goes around.

Sverige styr inte utvecklingen som många tror att vi skulle vara i centrum av världen, men det är vad politikerna tror.

I övrigt tror jag starkt på syntetisk bensin som framtiden, tyvärr är den dyr framställa men har enorma positiva egenskaper då det kan användas i befintliga bensinbilar med betydande mindre utsläpp, där ligger mycket forskning hos bensinbolagen idag.

I övrigt gällande gamla retro M-bilar så är inte ungdomen intresserad överlag så mycket, dom växte inte upp med E30 M3 osv som vi gjorde och kan inte förhålla sig och uppskatta värdet i dessa bilar som vi gjorde då, för dom är det bara gamla bilar som gubbar på 40+ sysslar med.           IP: ...[204.240]
Antal inlägg333 st
Postad/Inlagd2019-05-24 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M140
Tack !

Förstår att vi inte styr men vi har politiker som har huvudet i arslet.

Samarbete med MP kan få förödande konsekvenser för oss som gillar brum och hk :)

Antal inlägg160 st
Postad/Inlagd2019-05-24 13:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 2007
Ja såna här trådar kommer ibland, och även dom som gnäller över att detta diskuteras. Det här är ett forum där man diskuterar saker, priset på bilarna är väl i allra högsta grad intressant i mina ögon.

Vad gäller Elbilar tror jag inte ett skvatt på den lösningen i framtiden, det finns inte ström eller batterier för en sån omställning. Olja är billigare än alla andra energikällor så det är det som kommer avgöra vad vi förbrukar, inget annat om man inte går över till Diktatur som många idioter inom MP faktiskt förespråkar. År 2030-40 nån gång kommer vi gå in i en kallare period viket kommer grusa alla ideér från idioter som tror att CO2 påverkar klimatet annat än i MINIMAL utsträckning. Då kan vi kanske vända utvecklingen framåt i västvärlden igen och inte bara titta på när Kina och Indiens ekonomier växer mångdubbelt.           IP: ...[154.151]
Antal inlägg975 st
Postad/Inlagd2019-05-24 17:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
För några år sedan när klimathysterin inte var riktigt lika fanatisk som den är idag, så var det en artikel i Göteborgs Posten där man intervjuade en miljömupp.

Intervjuaren menade att om några år så kommer ju bilarna att gå på el, är det då inte fel att vara emot investeringar i vägnätet och att det skulle finnas möjlighet att parkera bilar i städerna. Ja då var det plötsligt så, enligt miljömuppen, att bilar skulle inte få finnas då¨heller för de förfulade stadsmiljön.

De hatar bilar som företeelse och det spelar nog ingen roll hur miljövänlig de än blir...           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg867 st
Postad/Inlagd2019-05-24 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag mötte just en sån där miljöfanatiker på macken igår då jag skulle fylla på spolarvätska, en äldre man i 70-års åldern som bara kom från ingenstans och frågade rakt ut varför jag hade motorn igång och jag blev helt ställd och tänkte väl vilka dårar det dykt upp överallt där miljöfrågan gått på huvudet.

Svarade honom bara vad som ger honom rätt fråga en sån fråga och varför det skulle vara hans problem, vi lever i nya tidevarv nu, har du barn eller barnbarn frågade han för att provocera saken vidare.

Jag svarade honom bara kort att han inte ska tro allt vad media skriver då det ligger många andra motiv bakom.           IP: ...[.134.34]
Antal inlägg923 st
Postad/Inlagd2019-05-24 18:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Trenden neråt i pris är rätt tydligt just nu. De som vill/måste sälja är redan
i en knipa och måste nog räkna med att behöva sänka priset. Den som vill
köpa (en fin ///M-bil) bör ha 'is i magen' och avvakta........
-
är en E34 M5touring en raritet ?? modell/antal producerad
Z1 (8.012 st.)
Z8 (5.703 st.)
2002 Turbo (1.672 st.)
M3 CSL (1.383 st.)
E34 M5touring (891 st. ***)
***) 9 st. till salu på mobile.de just nu:
[LÄNK]
          IP: ...[.188.14]
Antal inlägg97 st
Postad/Inlagd2019-05-24 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 competition
530ia-01
Vi hade möte på Bmw och då var det en som predikade om I3an,han sa den är brutalt snabb. Då frågade jag vad kostar det att byta ut batteriet när de ä kasst. Då kom det en från verkstan sa de ligger på ca200000:-. Vem har lust o lägga det efter några år?           IP: ...[5.55.95]
Antal inlägg14.407 st
Postad/Inlagd2019-05-24 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför skulle man behöva byta batteriet? Det kommer inte vara vanligare än motorbyten idag och det är ju knappast något man lägger in som normalt underhåll.

15% förlust på 67.000 mil kommer inte vara svårt att stå ut med [LÄNK]           IP: ...[144.157]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 535d  -08
Pris: 138.000:-

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01