AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.747

Hur påverkar en MHD-flash försäkringen?

ma
8
marcusasberg
M135i xDrive -16
Hej alla BMW-entusiaster där ute!

Är väldigt sugen på att för första gången testa att motoroptimera bilen. Äger en M135i -15 årsmodell -16 där garantin inte längre är giltig vilket gjort mig än mer sugen. Efter att kollat runt en del så fick jag syn på MHD och tänker mig då att köra steg 1.

Min fråga är dock hur detta påverkar ett eventuellt framtida försäkringsärende? Säg att något skulle hända och jag då backar tillbaks till original på ECUn, hur enkelt syns då detta? Någon med erfarenhet?
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Maskinskadeförsäkringen ryker och det lämnar spår även om man har "backat tillbaka" till originalprogramvara. Men det beror också på hur mycket försäkringsbolaget ber verkstaden undersöka, det är inte säkert att det kostas på att undersöka för sådana saker. Det beror bland annat på hur bra du varit som kund osv tidigare. Sånt säger förstås inte FB högt men de gör hela tiden avvägningar hur mycket pengar man ska lägga på utredning vs bara betala ut för att skaderegleringen ska gå så snabbt som möjligt. Tid är också pengar.

Övriga försäkringsmoment påverkas inte såvida inte FB kan påvisa att en eventuell olycka beror just på flashningen vilket är extremt svårt.
ma
8
marcusasberg
M135i xDrive -16
Just det, så det handlar då egentligen om att ha en del tur så att säga? Nästan att jag ringer ett samtal till min lokala BMW-verkstad och ser vad de har att säga. De lär veta hur ofta FB vill ha en så pass noggrann undersökning. Tackar så mycket för svar Löwet!
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verkstaden kommer normalt sett vara på din sida så att säga. De vill ju utföra reparationer och få betalt för sitt arbete. De har väldigt lite att vinna på att "skvallra" och göra dig ersättningslös. Då får de ju inget betalt förutom felsökningen.

Andra tips för att inte "väcka björnen" är inga synliga regnummer här, inga trådar på rejsa.nu, inga bilder från banträffar osv. Skadereglerarna har full koll på entusiastforum, tro inget annat.
ma
8
marcusasberg
M135i xDrive -16
Just det, är väl lite den bilden jag haft av det hela. Tackar så mycket för din info Löwet. Blir nog att "ta risken" och prova en MHD-trimning helt enkelt, intressant hur snabbt man vänjer sig vid stor motor. Hade aldrig trott jag skulle sträva efter mer kraft än jag har i originalutförande när jag köpte denna bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.