|
|
---|---|
Hej alla. Familjens andrabil är idag en 116i Manuell med M-paket. Det var en fd leasingbil som köptes med 3000 mil som en premium selection för drygt ett år sedan. Den är i gott sick och finns ingeting negativt att anmärka på skicket. Idag har den snart 41000 mil på sig och det börjar närma sig för den nya 1-serien att lanserad varav man ser att Bmw Sverige har ganska bra erbjudande på den utgående F20 serien. Det finns b.la en 120d Xdrive med automat, metallic, läder, hifi, V-däck samt backkamera mm för drygt 2900/ månaden. Men om vi bortser från de ek kalkylerna och jämför bil mot bi. 116i + 18 tums fälgar + Sportchassie - Törstig för sin motortyp ( 8.3 L/ statstrafik) 120d +Motorn +Xdrive +Nyare med mer lulllull - Inget M chassit ( pga drive) - 17 tum Hur tror ni en 1 serie utan M-chassie beter sig? Är det stor skillnad mot det ganska stötiga men exemplarisk väghållningen som vi idag har på 116I? Samt fälgarna, det går ju byta i efterhand men känns surt att köpa nya fälgar på en bil som redan har nya fälgar och däck fabriksmonterade. Hur tänkte Bmw här, 17 tum som standard i M-paketet? Är 120d en pigg bil? Hur går era tankar och funderingar? Hur skulle ni resonera? | |
Jag tror ni kommer uppskatta bilen utan M-chassi mer än med. Lite bättre komfort utan att tappa något i vardagskörning. BMW-chassin är generellt ganska fasta. För jag misstänker att ni inte direkt är ute och nöjeskör med er 1-serie? Vad är problemet med 17", vill du ha 18 eller 19"? |
|
Okej. På stora bilen, en G31 som har m-chassie och Xdrive har de lyckats med en perfekt kombo som varken är för mjuk eller för hård. Hoppas de har det med 1an med. Tycker mer designen är mer tilltalande på de 18 " vi har idag. Dock är ju 17" mycket skönare att köra med, det har vi till v-däck. |
|
Givetsvis ska det vara 4100 mil och inte 41000 mil... | |
Jag gillar inte att köpa utgående modeller. De är ofta bra utrustade och barnsjukdomarna åtgärdade, men när nya modellen kommer brukar den locka mig mer. Men det är upp till dig. Hur pigg är en 120d? Ja, det är ju relativt så provkör en. Då får du även svar på din fråga om chassit. | |
X-drive är ju bra på vintern. Antar att diesel är snålare på bränsle än bensin. Har kört 120 x-drive-13 och har nu 118 x-drive-17. Den senare drar aningen mer bränsle och jag tror att euro-6 motorn är något törstigare än euro-5 motorn. Ingen nackdel med 17 tum. Tycker 120d:s prestanda duger bra. 120d pigg bil? 0-100 - 7sek. Tryggare vägegenskaper på vintern. Jag skulle inte ha svårt att välja - 120d xdrive alla dar i veckan. Skulle jag bara använda bilen sommartid skulle jag kunna tänka mig den andra. |
|
Leasa en 120d m-sport xdrive istället? 3200 kr tyckte jag den såg ut att kosta i reklamen med 1500mil/år... känns prisvärt och du slipper risken med att den dyker i pris när nya ettan kommer. M-chassit kommer du inte sakna |
|
Esvensson, TS har redan det som alternativ. Att behålla 116i eller leasa en 120d. | |
Jo men precis. Det tanken var från början Dessutom finns de billigare på blocket, runt 2995 / mån för en 120d Xdrive. Någon som har kört eller kör 120d, upplevelser? Min återförsäljare hade INGEN 1-serie tillgänglig för provkörning.. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.